Intentieovereenkomst Flevolijn getekend
29-03-2011
jpg De gemeente Almere, ProRail, en de NS gaan de komende jaren
gezamenlijk werken aan een veilige en kwalitatief hoogwaardige
inpassing van de Flevolijn in de stad. Om deze afspraak te
bekrachtigen, tekenden wethouder Adri Duivesteijn (gemeente Almere),
Cees de Vries (Regiodirecteur Randstad Noord ProRail) en Joost Ravoo
(Regiodirecteur Randstad Noord NS) 29 maart een intentieovereenkomst.
Er gaat de komende jaren veel gebeuren aan en rondom de Flevolijn. In
Almere Poort wordt een NS-station gebouwd en Prorail werkt aan de
voorbereidingen voor het project OV-SAAL (het spoor tussen Schiphol,
Amsterdam, Almere en Lelystad): het maatregelenpakket voor de korte
termijn is onlangs gepresenteerd. Voor de middellange termijn (2020) en
lange termijn (na 2020) zijn Rijk, Regio en Spoorsector nog in overleg
over verschillende varianten om de capaciteit en kwaliteit van de OV
SAAL-corridor op niveau te brengen.
Op dit moment rijden er al 10 treinen per uur over het spoor. De
komende jaren zal dit aantal toenemen tot 12 treinen in 2013, als de
Hanzelijn gaat rijden en tot 14 treinen in 2016, als de korte termijn
maatregelen OV SAAL zijn doorgevoerd. De inzet van Almere is om voor de
middellange termijn te komen tot 18 treinen per uur.
Ontwikkelvisie
Uitgangspunt bij de inpassing van de Flevolijn in Almere is de
Ontwikkelvisie Flevolijn 2010 - 2030. Deze visie gaat over de gewenste
ruimtelijke inpassing, de vormgeving en de kwalitatieve uitstraling van
de Flevolijn in het Almere van 2015, 2020 en 2030. Belangrijke
elementen zijn het handhaven van de groene uitstraling van de
spoordijk, de kwaliteitsverbetering van de onderdoorgangen en daarmee
de sociale veiligheid, eenduidige toepassing van geluidwerende
voorzieningen en de vormgeving van de stations en de
stationsomgevingen. De Ontwikkelvisie geeft aan hoe Almere daar de
komende jaren naar toe kan groeien en welke knelpunten er in de
omgeving opgelost moeten worden. Het is een sturend kwaliteitskader dat
richting kan geven aan alle beslissingen over de investeringen die nu
en in de toekomst plaatsvinden aan de hele Flevolijn en de directe
omgeving van deze lijn.
Joost Ravoo, Regiodirecteur NS: "Welke beslissing er ook nog genomen
wordt ten aanzien van de middellange en lange termijn OV-SAAL; het is
duidelijk dat er de komende jaren veel moet en gaat gebeuren in Almere.
Het is daarbij van belang ook de attractiviteit van de huidige
stations- en stationsgebieden te verhogen. In de visie van NS zijn
stations uiteindelijk topgebieden waar je 24 uur per dag filevrij kunt
komen en waar reizen, wonen, werken en recreëren hand-in-hand gaan.
Dergelijke topgebieden helpen Almere in de realisatie van de
Schaalsprong."
In november 2010 heeft de gemeente met de inwoners en ondernemers in de
stad van gedachten gewisseld over de visie. Bewoners en ondernemers
onderstreepten het belang van de veiligheid, een goede geluidswering en
de aantrekkelijkheid van de omgeving van de stations, en daarmee de
Ontwikkelvisie.
Wethouder Adri Duivesteijn noemt de ondertekening van de Ontwikkelvisie
opnieuw een belangrijke stap, op weg naar een beter bereikbaar Almere:
"Bereikbaarheid is altijd één van de grootste problemen van Almere
geweest, maar langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Vorige
week ondertekende de minister van Infrastructuur en Milieu het
Tracébesluit over de uitbreiding van de A6, de A1, de A9 en de A10. Een
historisch besluit, omdat de bereikbaarheid per weg gegarandeerd is en
er dus een einde komt aan al het fileleed. Eerder deze maand
selecteerde de Werkmaatschappij Almere - Amsterdam drie marktpartijen,
die alle drie kozen voor een metroverbinding tussen Amsterdam en
Almere, om hun visie op de IJmeerverbinding verder uit te werken. Aan
het eind van dit jaar weten we hoe die plannen er precies uitzien, maar
de vooruitzichten zijn goed: de IJmeerlijn lijkt zo'n één tot drie
miljard euro goedkoper te kunnen. En vandaag zetten we onze
handtekening onder een intentieovereenkomst, waarmee we in
gezamenlijkheid de wens uitspreken de spoorinfrastructuur en de
gebiedsontwikkeling op te pakken, op zo'n manier dat Almere er beter
van wordt."
Ook Cees de Vries, Regiodirecteur van ProRail, erkent het belang van
een goede bereikbaarheid: "ProRail levert daar graag een bijdrage aan,
nu en in de toekomst. Als we bouwen aan het spoor, doen we dat met oog
voor de reiziger, de vervoerders en de inwoners van Almere die in de
omgeving van het spoor wonen. ProRail sluit zich met het ondertekenen
van deze intentieovereenkomst aan bij de wens om de gebiedsontwikkeling
van Almere en de ontwikkeling van het spoor als belangrijke modaliteit
in de bereikbaarheid van Almere, in samenhang op te pakken. De
vastgestelde Ontwikkelvisie is daarbij het uitgangspunt. Inpassing in
een stedelijke omgeving van een groeistad vraagt om een visie."
Gemeente Almere