Gemeente Almere

Intentieovereenkomst Flevolijn getekend

29-03-2011

jpg De gemeente Almere, ProRail, en de NS gaan de komende jaren gezamenlijk werken aan een veilige en kwalitatief hoogwaardige inpassing van de Flevolijn in de stad. Om deze afspraak te bekrachtigen, tekenden wethouder Adri Duivesteijn (gemeente Almere), Cees de Vries (Regiodirecteur Randstad Noord ProRail) en Joost Ravoo (Regiodirecteur Randstad Noord NS) 29 maart een intentieovereenkomst.

Er gaat de komende jaren veel gebeuren aan en rondom de Flevolijn. In Almere Poort wordt een NS-station gebouwd en Prorail werkt aan de voorbereidingen voor het project OV-SAAL (het spoor tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad): het maatregelenpakket voor de korte termijn is onlangs gepresenteerd. Voor de middellange termijn (2020) en lange termijn (na 2020) zijn Rijk, Regio en Spoorsector nog in overleg over verschillende varianten om de capaciteit en kwaliteit van de OV SAAL-corridor op niveau te brengen.

Op dit moment rijden er al 10 treinen per uur over het spoor. De komende jaren zal dit aantal toenemen tot 12 treinen in 2013, als de Hanzelijn gaat rijden en tot 14 treinen in 2016, als de korte termijn maatregelen OV SAAL zijn doorgevoerd. De inzet van Almere is om voor de middellange termijn te komen tot 18 treinen per uur.

Ontwikkelvisie

Uitgangspunt bij de inpassing van de Flevolijn in Almere is de Ontwikkelvisie Flevolijn 2010 - 2030. Deze visie gaat over de gewenste ruimtelijke inpassing, de vormgeving en de kwalitatieve uitstraling van de Flevolijn in het Almere van 2015, 2020 en 2030. Belangrijke elementen zijn het handhaven van de groene uitstraling van de spoordijk, de kwaliteitsverbetering van de onderdoorgangen en daarmee de sociale veiligheid, eenduidige toepassing van geluidwerende voorzieningen en de vormgeving van de stations en de stationsomgevingen. De Ontwikkelvisie geeft aan hoe Almere daar de komende jaren naar toe kan groeien en welke knelpunten er in de omgeving opgelost moeten worden. Het is een sturend kwaliteitskader dat richting kan geven aan alle beslissingen over de investeringen die nu en in de toekomst plaatsvinden aan de hele Flevolijn en de directe omgeving van deze lijn.

Joost Ravoo, Regiodirecteur NS: "Welke beslissing er ook nog genomen wordt ten aanzien van de middellange en lange termijn OV-SAAL; het is duidelijk dat er de komende jaren veel moet en gaat gebeuren in Almere. Het is daarbij van belang ook de attractiviteit van de huidige stations- en stationsgebieden te verhogen. In de visie van NS zijn stations uiteindelijk topgebieden waar je 24 uur per dag filevrij kunt komen en waar reizen, wonen, werken en recreëren hand-in-hand gaan. Dergelijke topgebieden helpen Almere in de realisatie van de Schaalsprong."

In november 2010 heeft de gemeente met de inwoners en ondernemers in de stad van gedachten gewisseld over de visie. Bewoners en ondernemers onderstreepten het belang van de veiligheid, een goede geluidswering en de aantrekkelijkheid van de omgeving van de stations, en daarmee de Ontwikkelvisie.

Wethouder Adri Duivesteijn noemt de ondertekening van de Ontwikkelvisie opnieuw een belangrijke stap, op weg naar een beter bereikbaar Almere: "Bereikbaarheid is altijd één van de grootste problemen van Almere geweest, maar langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Vorige week ondertekende de minister van Infrastructuur en Milieu het Tracébesluit over de uitbreiding van de A6, de A1, de A9 en de A10. Een historisch besluit, omdat de bereikbaarheid per weg gegarandeerd is en er dus een einde komt aan al het fileleed. Eerder deze maand selecteerde de Werkmaatschappij Almere - Amsterdam drie marktpartijen, die alle drie kozen voor een metroverbinding tussen Amsterdam en Almere, om hun visie op de IJmeerverbinding verder uit te werken. Aan het eind van dit jaar weten we hoe die plannen er precies uitzien, maar de vooruitzichten zijn goed: de IJmeerlijn lijkt zo'n één tot drie miljard euro goedkoper te kunnen. En vandaag zetten we onze handtekening onder een intentieovereenkomst, waarmee we in gezamenlijkheid de wens uitspreken de spoorinfrastructuur en de gebiedsontwikkeling op te pakken, op zo'n manier dat Almere er beter van wordt."

Ook Cees de Vries, Regiodirecteur van ProRail, erkent het belang van een goede bereikbaarheid: "ProRail levert daar graag een bijdrage aan, nu en in de toekomst. Als we bouwen aan het spoor, doen we dat met oog voor de reiziger, de vervoerders en de inwoners van Almere die in de omgeving van het spoor wonen. ProRail sluit zich met het ondertekenen van deze intentieovereenkomst aan bij de wens om de gebiedsontwikkeling van Almere en de ontwikkeling van het spoor als belangrijke modaliteit in de bereikbaarheid van Almere, in samenhang op te pakken. De vastgestelde Ontwikkelvisie is daarbij het uitgangspunt. Inpassing in een stedelijke omgeving van een groeistad vraagt om een visie."