Federale regering Belgie
Jaarverslag 2010 van de federale Ombudsman
Vandaag, om 10.30 u, overhandigen de federale ombudsmannen, Guido
Schuermans (N) en Catherine De Bruecker (F), hun jaarverslag aan de
Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers.
Ook dit jaar klaagt de burger over de gebrekkige informatie en
communicatie van de federale overheid.
Hoeveel kost een administratief document? Binnen welke termijn wordt
mijn vraag behandeld? Welke motieven liggen aan de basis van een
negatieve beslissing? Waarom kan ik die dienst zo moeilijk telefonisch
bereiken?
De burger die een klacht indient bij de federale Ombudsman, of het nu
gaat over achterstand, over een fout of over nieuwe maatregelen, heeft
in werkelijkheid vaak nog een groter probleem met de gebrekkige
informatie die hij hierover krijgt of, erger nog, helemaal niet krijgt.
De federale overheid moet dan ook een performant beleid uitwerken voor
haar communicatie met en informatie aan de burger.
Verder is de burger vooral bezorgd over zijn grondrechten: het recht om
te stemmen, het recht om een huwelijk aan te gaan, het recht op het
leiden van een menswaardig leven (als gevangene, migrant persoon met
een handicap), het recht op een gelijke behandeling, het recht op
behoorlijk bestuur.
Dit jaar opende de federale Ombudsman meer dan 8 200 nieuwe dossiers.
Dit is het grootste aantal sinds de oprichting van de federale
Ombudsman 14 jaar terug. Sinds 2006 stijgt het aantal klachten bijna
exponentieel: een verdubbeling in vijf jaar tijd.
In 2010 hebben de federale ombudsmannen 6 aanbevelingen aan de
administratie gedaan en 8 aan het Parlement.
De persmap en het Jaarverslag 2010 staan om 10.30 u op
www.federaalombudsman.be