EU Witboek Transport biedt fundamenten voor nieuw transportbeleid
Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding
Op 23 maart is na tien jaar een nieuw Witboek Transport van de EU
verschenen. Het Witboek geeft aanbevelingen voor een breed scala aan
onderwerpen waarvoor transportbeleid moet worden ontwikkeld, zoals het
stedelijk vervoer, de spoormarkt, technologie, veiligheid en emissies.
De aanbevelingen van het Witboek bieden daarbij ruimte voor een eigen
invulling door de afzonderlijke lidstaten. Voor Nederland bevat het
Witboek diverse uitdagingen, zeker op het gebied van modal shift en
beprijzing van het vervoer. Hierop moet Nederland nog een flinke
inhaalslag maken vindt onderzoeksbureau NEA.
Focus weer op Modal shift en beprijzing
Beide beleidsonderwerpen zijn in Nederland uit beeld bij de
transportsector en de overheid. Het modal shift beleid voor het
goederenvervoer leverde te weinig op, waardoor het op de achtergrond is
geraakt. De beprijzing van het wegvervoer is op politiek niveau in de
ijskast gezet. Aan de Nederlandse overheid de uitdaging deze
onderwerpen weer op te pakken. Dat zal tegen de achtergrond van
economische onzekerheid enige politieke moed vergen. De nog te
verschijnen Structuurvisie Infrastructuur en Mobiliteit zal hier verder
richting aan moeten geven.
Transportbesparing, een vergeten optie
Naast de uitdagingen ziet NEA ook beperkingen aan het Witboek.
Transportbesparing van personen en goederen komt bijvoorbeeld niet uit
de verf. Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' denkt NEA dat
het voorkomen van transportbewegingen ook aanbevolen moeten worden.
Andere vormen van productie (bijvoorbeeld het nu nog futuristische
3D-copieren) moeten leiden tot minder goederenvervoer. Ook het
personenvervoer kan met minder verplaatsingen toe als we meer gebruik
maken van beeldtelefonie (een ontwikkeling die steeds meer in opkomst
is).
Samenwerking is de enige weg
Het Witboek stipt terecht de externe dimensie aan. Hiermee wordt vooral
ingegaan op transport in de wereld buiten de EU. Onder meer wordt
aanbevolen om in internationale samenwerking het beleid voor energie
efficiency en klimaatverandering te promoten. Waar het Witboek
onvoldoende aandacht aan schenkt, is de relatie met andere DG's en
andere sectoren. Uiteindelijk slaagt het transportbeleid alleen als er
wordt samengewerkt met andere sectoren zoals economie, energie of
ruimtelijke ontwikkeling. Zonder deze relatie te leggen zal het
transportbeleid minder effectief zijn.
Meer aandacht voor klimaatverandering
Het Witboek Transport besteedt veel aandacht aan klimaatverandering en
extreme weersomstandigheden. NEA draagt via EU projecten als ECCONET en
WEATHER een steentje bij aan de bestudering van de effecten van de
klimaatverandering op het transport. Uitkomsten van deze studies vormen
onder meer de basis voor het transportbeleid dat de komende jaren zijn
beslag moet krijgen. Met het opnemen van aanbevelingen rond het thema
klimaatverandering heeft de EU een urgent probleem geagendeerd.
Urgent en uitdagend
Alles overziend stelt NEA dat het Witboek Transport voor
personenvervoer, goederenvervoer en infrastructuur aanbevelingen doet
die in veel gevallen urgent zijn. Deze aanbevelingen worden duidelijk
benoemd, zoals oliebeschikbaarheid, klimaatverandering en vergrijzing.
Daarnaast is het Witboek in sommige opzichten ambitieus (zoals een
'Single European Transport Market'). Europa staat met het nieuwe
Witboek voor de uitdaging om fundamentele wijzigingen in het
transportbeleid door te voeren.
Links:
http://www.nea.nl
Razende Robot Reporter