EU Witboek Transport biedt fundamenten voor nieuw transportbeleid

Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding

Op 23 maart is na tien jaar een nieuw Witboek Transport van de EU verschenen. Het Witboek geeft aanbevelingen voor een breed scala aan onderwerpen waarvoor transportbeleid moet worden ontwikkeld, zoals het stedelijk vervoer, de spoormarkt, technologie, veiligheid en emissies. De aanbevelingen van het Witboek bieden daarbij ruimte voor een eigen invulling door de afzonderlijke lidstaten. Voor Nederland bevat het Witboek diverse uitdagingen, zeker op het gebied van modal shift en beprijzing van het vervoer. Hierop moet Nederland nog een flinke inhaalslag maken vindt onderzoeksbureau NEA.

Focus weer op Modal shift en beprijzing
Beide beleidsonderwerpen zijn in Nederland uit beeld bij de transportsector en de overheid. Het modal shift beleid voor het goederenvervoer leverde te weinig op, waardoor het op de achtergrond is geraakt. De beprijzing van het wegvervoer is op politiek niveau in de ijskast gezet. Aan de Nederlandse overheid de uitdaging deze onderwerpen weer op te pakken. Dat zal tegen de achtergrond van economische onzekerheid enige politieke moed vergen. De nog te verschijnen Structuurvisie Infrastructuur en Mobiliteit zal hier verder richting aan moeten geven.

Transportbesparing, een vergeten optie
Naast de uitdagingen ziet NEA ook beperkingen aan het Witboek. Transportbesparing van personen en goederen komt bijvoorbeeld niet uit de verf. Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' denkt NEA dat het voorkomen van transportbewegingen ook aanbevolen moeten worden. Andere vormen van productie (bijvoorbeeld het nu nog futuristische 3D-copieren) moeten leiden tot minder goederenvervoer. Ook het personenvervoer kan met minder verplaatsingen toe als we meer gebruik maken van beeldtelefonie (een ontwikkeling die steeds meer in opkomst is).

Samenwerking is de enige weg
Het Witboek stipt terecht de externe dimensie aan. Hiermee wordt vooral ingegaan op transport in de wereld buiten de EU. Onder meer wordt aanbevolen om in internationale samenwerking het beleid voor energie efficiency en klimaatverandering te promoten. Waar het Witboek onvoldoende aandacht aan schenkt, is de relatie met andere DG's en andere sectoren. Uiteindelijk slaagt het transportbeleid alleen als er wordt samengewerkt met andere sectoren zoals economie, energie of ruimtelijke ontwikkeling. Zonder deze relatie te leggen zal het transportbeleid minder effectief zijn.

Meer aandacht voor klimaatverandering
Het Witboek Transport besteedt veel aandacht aan klimaatverandering en extreme weersomstandigheden. NEA draagt via EU projecten als ECCONET en WEATHER een steentje bij aan de bestudering van de effecten van de klimaatverandering op het transport. Uitkomsten van deze studies vormen onder meer de basis voor het transportbeleid dat de komende jaren zijn beslag moet krijgen. Met het opnemen van aanbevelingen rond het thema klimaatverandering heeft de EU een urgent probleem geagendeerd.

Urgent en uitdagend
Alles overziend stelt NEA dat het Witboek Transport voor personenvervoer, goederenvervoer en infrastructuur aanbevelingen doet die in veel gevallen urgent zijn. Deze aanbevelingen worden duidelijk benoemd, zoals oliebeschikbaarheid, klimaatverandering en vergrijzing. Daarnaast is het Witboek in sommige opzichten ambitieus (zoals een 'Single European Transport Market'). Europa staat met het nieuwe Witboek voor de uitdaging om fundamentele wijzigingen in het transportbeleid door te voeren.

Links:
http://www.nea.nl



Razende Robot Reporter