Ingezonden persbericht


Persbericht Wakker Dier

Megastijging diervriendelijke aanbiedingen in supermarktfolders

WAKKERE WINKELAAR: HÉT CONSUMENTENWAPEN TEGEN DE KILOKNALLER

Amsterdam, 28 maart 2011: Het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de folders van de supermarkten is in een jaar met maar liefst 73% gestegen. Dit blijkt uit de cijfers van de Wakkere Winkelaar, de wekelijkse nieuwsbrief van Wakker Dier met de diervriendelijkste aanbiedingen van 10 grote supermarkten. Het eerste kwartaal van 2010 hadden de 10 supers samen 66 diervriendelijke aanbiedingen per week, in 2011 zijn dit er 114. Wakker Dier is blij: "In oktober juichten we om een stijging van 20%, en het blijft maar beter worden! We hopen op meer inschrijvers want hoe meer mensen, hoe krachtiger de boodschap aan supermarkten om dierenleed in de folder te vervangen door biologische producten." Dirk/Bas/Digros is koploper in diervriendelijke aanbiedingen.

Winkelaar

Op 11 april bestaat de Wakkere Winkelaar anderhalf jaar. Elke maandag ontvangen ruim 17.000 consumenten deze digitale 'folder', met daarin de diervriendelijke aanbiedingen van de tien grootste supermarkten. Hieronder verstaat Wakker Dier: vleesvervangers, biologisch vlees, zuivel en eieren (met EKO-keurmerk) en producten met 2 of 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming.

De Wakkere Winkelaar is onderdeel van de anti-kiloknallercampagne van Wakker Dier. De lage vleesprijzen in de winkel zijn de oorzaak van veel dierenleed in de vee-industrie. Decennialang hebben supermarkten geconcurreerd met goedkoop vlees, waardoor de dieren het steeds slechter kregen en boeren moesten opschalen om rond te kunnen komen. Langzaam komt hier verandering in. Wakker Dier wil dat supermarkten gaan concurreren met dierenwelzijn en niet met lage prijzen.

De stijging in diervriendelijke aanbiedingen komt vooral door een toename in aanbiedingen van biologische zuivel en biologisch vlees.

Wakkere Winkelaars

Wakkere Winkelaars zijn mensen die begrijpen dat zij met hun winkelwagen bepalen hoe de dieren leven. Zij kiezen niet voor hun portemonnee, maar voor de dieren. Elke dag dat zij bijvoorbeeld kiezen voor een biologisch ei, laten zij een dag lang een kip in de wei lopen. In 2010 stapten 150 Wakkere Winkelaars in een modderpoel en riepen andere consumenten op om te kiezen voor biologische producten, en zo meer varkens naar buiten te laten. Op Tweede Paasdag zullen Wakkere Winkelaars samen met Wakker Dier in actie komen voor legkippen tijdens de Grootste Biologische Paaseierzoekactie ooit.


- Einde persbericht -