Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Koninklijk Nederlands Vervoer

28 maart 2011

KNV reactie op Europese 'Witboek Vervoer':

Groene vervoersrevolutie en doorwrochte leidraad

Vandaag presenteert de Europese Commissie het 'Witboek Vervoer' ook wel 'Vervoer 2050' genaamd, een toekomstvisie op het Europese vervoerbeleid. De Commissie presenteert ambitieuze doelstellingen, die zullen zorgen voor revolutionaire omwentelingen. Het beleid biedt uitzicht op een duurzaam Europees vervoerssysteem in 2050 met 60% reductie in CO2 uitstoot. Het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) erkent de noodzaak van een dergelijke revolutie. KNV juicht de komst van het Witboek Vervoer toe en beschouwt de Europese visie op duurzaam vervoer als een doorwrochte leidraad.

60% reductie in CO2 uitstoot

De Europese Commissie stelt als doel om vanwege klimaatverandering en de toenemende afhankelijkheid van fossiele brandstoffen een CO2-reductie na te streven, van maar liefst 60% ten opzicht van 1990. KNV-directeur Ad Toet: "Terwijl we in Nederland worstelen met doelstellingen in het Duurzaamheidsakkoord voor 2020, verlegt de Europese Commissie de horizon naar 2050 - één generatie verder, dat is duurzaam denken".

Conventionele auto over 40 jaar uit de steden verdwenen.

Volgens de EU zal het aantal door fossiele brandstof aangedreven voertuigen in 2030 zijn gehalveerd en zijn deze in 2050 geheel uit het stadsbeeld verdwenen. Elektrisch aangedreven vervoer wordt de norm. KNV ziet in deze ontwikkeling een grote extra behoefte aan efficiënt openbaar vervoer met elektrisch aangedreven bussen en taxi's. KNV is al jaren nauw betrokken bij ontwikkelingen op dit terrein.

Personenvervoer over de middellange afstand per spoor

De EC stelt dat in 2050 het meeste personenvervoer over middellange afstand per spoor zal gaan en dat het Hoge Snelheidsnetwerk reeds in 2030 moet zijn verdrievoudigd. KNV wijst hierbij op het belang van de HSL-Oost verbinding, tussen twee van de grootste bevolkingscentra in Europa, i.e. de Randstand en het Ruhrgebied.

Goederenvervoer over de lange afstand per spoor of binnenvaart

De EC stelt dat over 40 jaar goederenvervoer over de lange afstand (meer dan 250 km) nog maar voor 50% over de weg zal plaatsvinden. Dat is een doelstelling die wat KNV betreft veel eerder gerealiseerd kan worden.

De 'vervuiler betaalt'

Het principe van de 'vervuiler betaalt' wordt door de EU omarmd en zal de komende jaren op verschillende wijzen gestalte krijgen. Dat de kilometerheffing er langs Europese wegen zal komen leidt geen twijfel.