Slimme meter leidt tot lagere energierekening
Grootschalig onderzoek onder Oxxio-klanten toont verband aan tussen slimme meter en energiebesparing
Hilversum, 28 maart 2011 ¨D Consumenten die een slimme meter hebben, besparen tientallen euro¡¯s per jaar op hun energierekening. En een positieve houding ten opzichte van (het treffen van) energiebesparende maatregelen is de meest bepalende factor voor feitelijk gedrag. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een grootschalig onderzoek dat ResCon uitvoerde bij klanten van energieleverancier Oxxio. Het mede door Agentschap NL mogelijk gemaakte onderzoek spitste zich toe op de invloed van de slimme meter op het energieverbruik. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat actief gebruik van de slimme meter leidt tot meer inzicht in het energieverbruik en meer bewustzijn, en als gevolg daarvan energiebesparend gedrag. Zowel de consument als het milieu profiteert hiervan.
Energiebesparing
Aan het onderzoek van ResCon hebben in totaal 5000 Oxxio-klanten met een slimme meter deelgenomen. Deze klanten hadden via een persoonlijke en beveiligde pagina op de website van Oxxio (Mijn Oxxio) inzicht in hun energieverbruik. De respondenten beschikten ook v¨®¨®r het onderzoek al over een slimme meter. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen oktober 2008 en oktober 2010. Het verbruik is hierbij gecorrigeerd voor temperatuurverschillen.
Actieve gebruikers van de slimme meter besparen gemiddeld zo¡¯n 1,5% tot 2,8% op stroom en 1,8% tot 3% op gas als zij vergeleken worden met niet-actieve gebruikers. Dit geldt bij gasverbruik vooral voor mannen en bewoners van grotere woningen. Bij stroomverbruik springen vooral lager opgeleiden en woningeigenaren er positief uit. Opvallend is verder dat mensen in vrijstaande woningen en in flats het minst aan energiebesparing doen. De besparing komt neer op tientallen euro¡¯s per jaar. Doordat de onderzochte groep al geruime tijd over een slimme meter beschikt en waarschijnlijk al langere tijd energiebesparend gedrag vertoont, menen de onderzoekers dat de besparingen bij nieuwe slimme-metergebruikers weleens nog hoger kunnen uitvallen. Vooral als deze gebruikers ook actief voorzien worden van informatie om energie te besparen en gemotiveerd worden om het energieverbruik te monitoren.
Verder is opvallend dat de interesse van gebruikers van Mijn Oxxio in hun eigen verbruik in de loop van de tijd niet echt afneemt. Driekwart van de ondervraagden bezoekt ook na een jaar nog regelmatig het persoonlijke deel van de website, dat inzicht biedt in het energieverbruik.
Ruud Jonkers van onderzoeksbureau ResCon zegt het volgende: ¡°Het onderzoek laat duidelijk zien dat de slimme meter een prima hulpmiddel is om te besparen op het energieverbruik. De slimme meter leidt tot meer inzicht in het energieverbruik en mogelijkheden tot besparing. Doordat mensen zich bewuster zijn van hun verbruik, nemen ze ook daadwerkelijk gedragsmaatregelen om het verbruik te verminderen.¡±
Hilbrand Does, manager Metering bij Oxxio, geeft als commentaar: ¡°Wij zijn erg tevreden over deze resultaten. Het toont aan dat klanten met een slimme meter gemiddeld tientallen euro¡¯s besparen. Dit onderstreept dat wij in 2006 terecht zijn begonnen met de introductie van de slimme meter. Ook de overheid heeft dit onlangs ingezien door de slimme meter landelijk te gaan invoeren. Wij zullen binnenkort de slimme meters van onze klanten daarom overdragen aan de netbeheerders. Wel zullen wij verder gaan met het helpen van onze klanten om energie te besparen door het geven van adviezen en het introduceren van energiebesparende producten en diensten.¡±
Overheid blij met onderzoek
Vanuit AgentschapNL, dat onder het ministerie van EL&I valt, is enthousiast gereageerd op de uitkomsten van het onderzoek. Volgens Jelle Nijdam (manager Energie Onderzoek) zijn alle partijen goed betrokken geweest en toont het onderzoek aan dat feedback vanuit de slimme meter duidelijk tot energiebesparing leidt. ¡°Als we dit in alle Nederlandse huishoudens invoeren, dan zouden we het equivalent van zowel het stroomgebruik als het gasgebruik van de totale stad Utrecht met 160.000 huishoudens besparen. Met stijgende energieprijzen zullen deze besparingskentallen alleen maar stijgen¡±, aldus Nijdam.
Invoering slimme meter
De overheid heeft onlangs besloten dat de slimme meter landelijk ingevoerd gaat worden. Energiebesparing is een belangrijk argument hiervoor. Daarnaast zijn betere dienstverlening richting de klant (o.a. vanwege continue beschikbaarheid van actuele en juiste meterstanden) en de ontwikkeling richting intelligente netwerken (¡®smart grids¡¯) redenen voor een brede uitrol van de slimme meter. De wet kan rekenen op brede steun vanuit de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en andere belangenorganisaties. Verder stelt Europese regelgeving dat in 2020 80% van de huishoudens in de landen van de Europese Unie een slimme meter heeft.
De slimme meter
De slimme meter is een digitale energiemeter met ingebouwde informatie- en communicatietechnologie. Het apparaat kan op afstand via GPRS uitgelezen worden. Energieleveranciers hebben zo altijd de beschikking over actuele en juiste meterstanden, waardoor het eenvoudiger is om een juiste energierekening op te stellen en klanten hebben geen meteropnemer meer aan de deur. Oxxio maakt de gegevens van de slimme meter voor klanten inzichtelijk op de persoonlijke en beveiligde pagina¡¯s van de klant op de website van Oxxio.
###
De Management Summary van het onderzoek is beschikbaar op:
Over Oxxio
Door klanten voordeel te bieden en ze te helpen met het besparen van energie, is Oxxio sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot een gerenommeerde energieleverancier. De leverancier van groene stroom en gas richt zich op zowel de consumentenmarkt als het mkb en de grootzakelijke markt. Inmiddels is Oxxio de vierde energieleverancier van Nederland. De groei van het bedrijf heeft ertoe geleid dat de energieleverancier sinds mei 2010 ook energie produceert. Vanuit Oxxio4kids, een samenwerking tussen Oxxio en Net4kids, wordt een zinvolle en transparante bijdrage geleverd die voor 100% naar de energievoorziening van kinderhulpprojecten gaat in Azie en Afrika.
Oxxio was sinds 2005 onderdeel van het beursgenoteerde Britse energiebedrijf Centrica plc en heeft sinds maart 2011 een nieuwe partner gevonden in het Nederlandse energiebedrijf Eneco.
Meer informatie over Oxxio is te vinden op
Ingezonden persbericht