Consumentenbond
Meeluisteren na de piep...
* 28 maart 2011 02:00
De voicemail van miljoenen consumenten in Nederland was tijden zo lek
als een mandje. Govcert - de overheidsdienst die informeert en
adviseert over ICT veiligheid - blijkt al twee maanden op de hoogte van
het lek en heeft die informatie alleen binnen de overheid verspreid.
Tot verontwaardiging van de Consumentenbond zijn consumenten niet op de
hoogte gesteld van dit lek.
De Consumentenbond wil dat de overheid ICT veiligheid serieus neemt en
sneller tot actie overgaat wanneer er iets mis is en van het
bedrijfsleven mag je hetzelfde verwachten. Vervolgens hebben
consumenten recht op openheid. Minister Donner heeft een onderzoek
aangekondigd om te bekijken of de staatsveiligheid in het geding is
geweest door het lek. Het zou goed zijn wanneer de minister ook
onderzoekt of de privacy en het communicatiegeheim van consumenten in
het geding is geweest.
Veiligheidsproblemen
Een bedrijf moet eerst een redelijke termijn krijgen om
veiligheidsproblemen op te lossen voordat een lek openbaar wordt
gemaakt. Anders kan iedereen misbruik maken van het lek. Maar deze
informatie mag van de Consumentenbond niet twee maanden aan het publiek
worden onthouden zonder dat overheid of bedrijven stappen ondernemen.