Consumentenbond

Meeluisteren na de piep...


* 28 maart 2011 02:00

De voicemail van miljoenen consumenten in Nederland was tijden zo lek als een mandje. Govcert - de overheidsdienst die informeert en adviseert over ICT veiligheid - blijkt al twee maanden op de hoogte van het lek en heeft die informatie alleen binnen de overheid verspreid. Tot verontwaardiging van de Consumentenbond zijn consumenten niet op de hoogte gesteld van dit lek.

De Consumentenbond wil dat de overheid ICT veiligheid serieus neemt en sneller tot actie overgaat wanneer er iets mis is en van het bedrijfsleven mag je hetzelfde verwachten. Vervolgens hebben consumenten recht op openheid. Minister Donner heeft een onderzoek aangekondigd om te bekijken of de staatsveiligheid in het geding is geweest door het lek. Het zou goed zijn wanneer de minister ook onderzoekt of de privacy en het communicatiegeheim van consumenten in het geding is geweest.

Veiligheidsproblemen

Een bedrijf moet eerst een redelijke termijn krijgen om veiligheidsproblemen op te lossen voordat een lek openbaar wordt gemaakt. Anders kan iedereen misbruik maken van het lek. Maar deze informatie mag van de Consumentenbond niet twee maanden aan het publiek worden onthouden zonder dat overheid of bedrijven stappen ondernemen.