ChristenUnie
Peter van Dalen wil meer ambitie in Witboek Transport
084 maandag 28 maart 2011 16:01 Europarlementariƫr Peter van Dalen
(ChristenUnie), vicevoorzitter van de Transportcommissie van het
Europees Parlement, reageert positief op het vandaag verschenen Witboek
Transport. Hij vindt wel dat de plannen op onderdelen meer ambitie
moeten laten zien. In het Witboek presenteert de Europese Commissie
haar plannen voor de toekomst van de Europese transportsector. Van
Dalen: ,,De Europese Commissie heeft een stevig Witboek Transport
gepresenteerd dat recht doet aan het belang van de transportsector.
Nederland bij voorbeeld exporteert ieder jaar voor meer dan 300 miljard
euro goederen en staat daarmee tweede achter Duitsland in Europa. Die
goederen moeten allemaal worden vervoerd naar het buitenland. Terecht
noemt de Commissie de transportsector fundamenteel voor onze economie
en samenleving."
Van Dalen wil wel meer ambitie zien op het gebied van de binnenvaart.
,,De Europese Commissie vindt dat vooral moet worden gekeken of de
binnenvaart kan worden ingezet over afstanden van meer dan 300
kilometer. Dat is een veel te lange afstand. Het groene karakter en het
ondernemerschap van de binnenvaartsector moet meer worden benadrukt.
Dan kan de binnenvaart ook op kortere afstanden dan 300 kilometer
worden ingezet.
Duurzamere luchtvaart
Daarnaast wil Van Dalen dat milieuoverwegingen op andere terreinen een
belangrijkere rol gaan spelen. ,,De Commissie wil het systeem voor de
stijg- en landingsrechten van vliegtuigen op Europese luchthavens
herzien. Dat is hard nodig omdat de huidige rechten zo kostbaar zijn
dat luchtvaartmaatschappijen nog liever leeg vliegen dan dat ze hun
rechten verliezen aan concurrenten. Die prikkel moet uit het systeem
verdwijnen. Maar om de luchtvaart echt te vergroenen is het nodig dat
luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van schonere en stillere
vliegtuigen meer en makkelijker stijg- en landingsrechten krijgen dan
vervuilende vliegtuigen. Dat systeem wordt sinds kort ook met succes
toegepast in verschillende Europese zeehavens. In het Europees
Parlement heb ik mij altijd hard gemaakt voor de invoering van
dergelijke systemen."
Handhaving rij- en rusttijden
Van Dalen is zeer verheugd met de daadwerkelijke toezegging dat de
Europese Commissie werk gaat maken van de handhaving van de rij- en
rusttijden in het wegvervoer. ,,Afgelopen dinsdag, 22 maart, heb ik in
het Europees Parlement een bijeenkomst georganiseerd over de problemen
met de handhaving van de rij- en rusttijden in Europa. Veel landen
gebruiken die wetgeving om torenhoge boetes op te leggen en
buitenlandse vrachtwagenchauffeurs te discrimineren. Tijdens de
bijeenkomst kreeg ik al de toezegging dat de Europese Commissie er in
de toekomst op toe zal zien dat de Europese landen de wetgeving beter
en eerlijker gaan toepassen en ik ben zeer verheugd dit terug te lezen
in het Witboek." De Commissie kondigt in het Witboek verder aan dat zij
de beperkingen van cabotage (derdelandenvervoer) aan wil pakken. Van
Dalen: ,,Daar ben ik blij om. Die cabotagebeperkingen moeten zo snel
mogelijk uit de weg worden geruimd zodat ondernemers de ruimte krijgen.
Als de Commissie er nu ook nog naar zou streven dat echte zelfstandige
vrachtwagenchauffeurs niet langer onder de arbeidstijdenregeling
vallen, gaan we helemaal de goede kant op met het wegvervoer."
Ecocombi
Ten slotte wil Van Dalen met de Europese Commissie het debat aangaan
over de toekomt van de Lange Zware Vrachtwagens, de zogenaamde
ecocombi's. ,,In het hele Witboek komen de ecocombi's niet aan de orde.
Dat vind ik een misser. Alsof de Commissie bang is die discussie aan te
gaan met de wegvervoersector en de verkeersveiligheidorganisaties. Ik
wil dat de ecocombi's meer en meer worden toegestaan op de Europese
wegen, ook grensoverschrijdend. Daar moet de Commissie zich ook hard
voor maken. Het onderwerp wordt dan wel niet genoemd in het Witboek,
maar in het debat met de Commissie zal ik er voor zorgen dat de
ecocombi's alsnog op de Europese transportagenda komen.