ChristenUnie




Peter van Dalen wil meer ambitie in Witboek Transport

084 maandag 28 maart 2011 16:01 Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie), vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, reageert positief op het vandaag verschenen Witboek Transport. Hij vindt wel dat de plannen op onderdelen meer ambitie moeten laten zien. In het Witboek presenteert de Europese Commissie haar plannen voor de toekomst van de Europese transportsector. Van Dalen: ,,De Europese Commissie heeft een stevig Witboek Transport gepresenteerd dat recht doet aan het belang van de transportsector. Nederland bij voorbeeld exporteert ieder jaar voor meer dan 300 miljard euro goederen en staat daarmee tweede achter Duitsland in Europa. Die goederen moeten allemaal worden vervoerd naar het buitenland. Terecht noemt de Commissie de transportsector fundamenteel voor onze economie en samenleving."

Van Dalen wil wel meer ambitie zien op het gebied van de binnenvaart. ,,De Europese Commissie vindt dat vooral moet worden gekeken of de binnenvaart kan worden ingezet over afstanden van meer dan 300 kilometer. Dat is een veel te lange afstand. Het groene karakter en het ondernemerschap van de binnenvaartsector moet meer worden benadrukt. Dan kan de binnenvaart ook op kortere afstanden dan 300 kilometer worden ingezet.

Duurzamere luchtvaart

Daarnaast wil Van Dalen dat milieuoverwegingen op andere terreinen een belangrijkere rol gaan spelen. ,,De Commissie wil het systeem voor de stijg- en landingsrechten van vliegtuigen op Europese luchthavens herzien. Dat is hard nodig omdat de huidige rechten zo kostbaar zijn dat luchtvaartmaatschappijen nog liever leeg vliegen dan dat ze hun rechten verliezen aan concurrenten. Die prikkel moet uit het systeem verdwijnen. Maar om de luchtvaart echt te vergroenen is het nodig dat luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van schonere en stillere vliegtuigen meer en makkelijker stijg- en landingsrechten krijgen dan vervuilende vliegtuigen. Dat systeem wordt sinds kort ook met succes toegepast in verschillende Europese zeehavens. In het Europees Parlement heb ik mij altijd hard gemaakt voor de invoering van dergelijke systemen."

Handhaving rij- en rusttijden

Van Dalen is zeer verheugd met de daadwerkelijke toezegging dat de Europese Commissie werk gaat maken van de handhaving van de rij- en rusttijden in het wegvervoer. ,,Afgelopen dinsdag, 22 maart, heb ik in het Europees Parlement een bijeenkomst georganiseerd over de problemen met de handhaving van de rij- en rusttijden in Europa. Veel landen gebruiken die wetgeving om torenhoge boetes op te leggen en buitenlandse vrachtwagenchauffeurs te discrimineren. Tijdens de bijeenkomst kreeg ik al de toezegging dat de Europese Commissie er in de toekomst op toe zal zien dat de Europese landen de wetgeving beter en eerlijker gaan toepassen en ik ben zeer verheugd dit terug te lezen in het Witboek." De Commissie kondigt in het Witboek verder aan dat zij de beperkingen van cabotage (derdelandenvervoer) aan wil pakken. Van Dalen: ,,Daar ben ik blij om. Die cabotagebeperkingen moeten zo snel mogelijk uit de weg worden geruimd zodat ondernemers de ruimte krijgen. Als de Commissie er nu ook nog naar zou streven dat echte zelfstandige vrachtwagenchauffeurs niet langer onder de arbeidstijdenregeling vallen, gaan we helemaal de goede kant op met het wegvervoer."

Ecocombi

Ten slotte wil Van Dalen met de Europese Commissie het debat aangaan over de toekomt van de Lange Zware Vrachtwagens, de zogenaamde ecocombi's. ,,In het hele Witboek komen de ecocombi's niet aan de orde. Dat vind ik een misser. Alsof de Commissie bang is die discussie aan te gaan met de wegvervoersector en de verkeersveiligheidorganisaties. Ik wil dat de ecocombi's meer en meer worden toegestaan op de Europese wegen, ook grensoverschrijdend. Daar moet de Commissie zich ook hard voor maken. Het onderwerp wordt dan wel niet genoemd in het Witboek, maar in het debat met de Commissie zal ik er voor zorgen dat de ecocombi's alsnog op de Europese transportagenda komen.