Megastijging diervriendelijke aanbiedingen in supermarktfolders
(28 maart 2011)
WAKKERE WINKELAAR: HÉT CONSUMENTENWAPEN TEGEN DE KILOKNALLER
Het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de folders van de
supermarkten is in een jaar met maar liefst 73% gestegen. Dit blijkt
uit de cijfers van de Wakkere Winkelaar, de wekelijkse nieuwsbrief van
Wakker Dier met de diervriendelijkste aanbiedingen van 10 grote
supermarkten. Het eerste kwartaal van 2010 hadden de 10 supers samen 66
diervriendelijke aanbiedingen per week, in 2011 zijn dit er 114. Wakker
Dier is blij: "In oktober juichten we om een stijging van 20%, en het
blijft maar beter worden! We hopen op meer inschrijvers want hoe meer
mensen, hoe krachtiger de boodschap aan supermarkten om dierenleed in
de folder te vervangen door biologische producten." Dirk/Bas/Digros is
koploper in diervriendelijke aanbiedingen.
Winkelaar
Op 11 april bestaat de Wakkere Winkelaar anderhalf jaar. Elke maandag
ontvangen ruim 17.000 consumenten deze digitale `folder', met daarin de
diervriendelijke aanbiedingen van de tien grootste supermarkten.
Hieronder verstaat Wakker Dier: vleesvervangers, biologisch vlees,
zuivel en eieren (met EKO-keurmerk) en producten met 2 of 3 Beter Leven
sterren van de Dierenbescherming.
De Wakkere Winkelaar is onderdeel van de anti-kiloknallercampagne van
Wakker Dier. De lage vleesprijzen in de winkel zijn de oorzaak van veel
dierenleed in de vee-industrie. Decennialang hebben supermarkten
geconcurreerd met goedkoop vlees, waardoor de dieren het steeds
slechter kregen en boeren moesten opschalen om rond te kunnen komen.
Langzaam komt hier verandering in. Wakker Dier wil dat supermarkten
gaan concurreren met dierenwelzijn en niet met lage prijzen.
De stijging in diervriendelijke aanbiedingen komt vooral door een
toename in aanbiedingen van biologische zuivel en biologisch vlees.
Wakkere Winkelaars
Wakkere Winkelaars zijn mensen die begrijpen dat zij met hun
winkelwagen bepalen hoe de dieren leven. Zij kiezen niet voor hun
portemonnee, maar voor de dieren. Elke dag dat zij bijvoorbeeld kiezen
voor een biologisch ei, laten zij een dag lang een kip in de wei lopen.
In 2010 stapten 150 Wakkere Winkelaars in een modderpoel en riepen
andere consumenten op om te kiezen voor biologische producten, en zo
meer varkens naar buiten te laten. Op Tweede Paasdag zullen Wakkere
Winkelaars samen met Wakker Dier in actie komen voor legkippen tijdens
de Grootste Biologische Paaseierzoekactie ooit.
Stichting Wakker Dier