Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 28 maart 2011

TLN: Voorstellen Europese Commissie toekomst transportsector ontoereikend

Vandaag presenteert de Europese Commissie (EC) in een Witboek haar plannen voor de toekomst van het Europees goederenvervoer. Belangrijkste doelstelling is om de CO2-uitstoot van al het verkeer in 2050 met 60 procent te hebben teruggebracht, terwijl de verwachting is dat het verkeer aanzienlijk zal toenemen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet dit als een grote uitdaging, waarvoor de voorstellen van de Commissie echter volstrekt onvoldoende zijn.

De EC doet tien voorstellen om de efficiëntie van het verkeer te vergroten en de uitstoot van CO2 terug te dringen. Een aantal daarvan is volgens TLN beslist goed, zoals het volledig vrijgeven van cabotage en verdere liberalisering van het spoorvervoer. Met andere voorstellen neemt de EC volgens TLN echter een stap terug in de tijd. Dat geldt met name voor de doelstelling om in de toekomst wegtransport dat plaatsvindt boven de 300 kilometer, te verplaatsen naar andere vervoerswijzen. Een dergelijke gedwongen 'modal shift' heeft in het verleden bewezen absoluut niet te werken.

De belangrijkste kritiek van TLN is echter dat het maatregelenpakket van de Commissie te weinig samenhang heeft en bovendien volstrekt ontoereikend is om ondanks de te verwachten verkeersgroei, toch de ambitieuze CO2-doelstellingen te halen. Daarvoor is een technologische doorbraak nodig. De Commissie moet die volgens TLN bevorderen door de juiste randvoorwaarden te creëren om de markt zelf de meest geschikte oplossing te laten ontwikkelen.

Daarvoor is in ieder geval een drastische wijziging nodig van de heffingen op alle brandstoffen. Deze zouden direct moeten worden gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die bij verbranding vrijkomt. Als dat voor alle brandstoffen en alle modaliteiten gebeurt, wordt de brandstof- en voertuigindustrie gestimuleerd om andere vormen van aandrijving te ontwikkelen die minder CO2 uitstoten. Belemmeringen voor dergelijke heffingen, zoals de uit 1868 stammende Acte van Mannheim bij de binnenvaart, moeten worden opgeruimd.