Veilig Amsterdam
fietsproblemen van toekomst aanpakken
fietsen_geparkeerd
---
College wil fietsproblemen van toekomst aanpakken
28 maart 2011
Toekomstvisie op fietsen en verkeersveiligheid in Amsterdam
Het college van B&W wil met de gemeenteraad in gesprek over de fiets en
de verkeersveiligheid in Amsterdam. In een discussienotitie staan de
uitgangspunten over hoe de gemeente in de toekomst wil omgaan met
fietsparkeren, verkeersveiligheid en ruimte voor fietsers op de weg.
Wethouder Eric Wiebes (Verkeer en Vervoer): "Amsterdam heeft inwoners
de laatste jaren succesvol gestimuleerd vaker de fiets te nemen. Elke
dag leggen Amsterdammers zo'n 2 miljoen kilometer af op de fiets.
Binnen de ring reizen er nu meer mensen per fiets dan met de auto. Veel
wereldsteden zouden daar jaloers op zijn. Fietsen is gezond, het houdt
de stad bereikbaar voor bedrijven en ondernemers en het helpt bij het
behalen van de luchtkwaliteitseisen zonder dat daar dure en strenge
regels voor nodig zijn. Maar het fietsbeleid dreigt soms te succesvol
te worden. Er zijn nu al plekken waar je nauwelijks een parkeerplek
voor je fiets kan vinden en verkeersveiligheid staat terecht altijd
hoog op mijn agenda."
Fietsparkeren
Het tekort aan parkeerplekken voor de fiets is een hardnekkig probleem.
Er moeten veel meer ondergrondse of inpandige fietsenstallingen komen
bij grote OV-knooppunten, zoals de stations, grote instellingen en
bedrijven: tienduizenden plekken de komende tien jaar. Daarnaast moeten
de bestaande fietsparkeerplekken beter benut worden door intensiever te
handhaven op achtergelaten fietsen. De stadsdelen, die verantwoordelijk
zijn voor de handhaving, zijn hiermee al begonnen. Zo heeft stadsdeel
Centrum onlangs een nieuwe campagne gelanceerd om fietswrakken te
ruimen. De gemeente gaat daarnaast samen met Prorail, de NS, de
Stadsregio Amsterdam en de stadsdelen werken aan een gezamenlijke
aanpak van de problemen rond NS-stations. Daarnaast wordt, naar het
voorbeeld van autoparkeren bij Schiphol, gekeken naar een proef met
betaald fietsparkeren bij stations: dichtbij en heel kort parkeren is
gratis, dichtbij en lang parkeren is betalen, lang parkeren verder van
het station is gratis of goedkoop. Ook overdenkt de gemeente de
mogelijkheid om goed bereikbare, veilige en aantrekkelijke inpandige
fietsenstallingen te verplichten in stedenbouwkundige plannen.
Fietsnetwerk
Er moet in antwoord op de verdere groei van het aantal
fietsverplaatsingen op de drukste en gevaarlijkste fietsroutes - waar
mogelijk - meer ruimte gemaakt worden voor de fiets. De gemeente gaat
toewerken naar een fietsnetwerk van topkwaliteit met bredere,
vrijliggende fietspaden, minder wachttijd bij verkeerslichten en meer
comfort door asfaltverharding.
Verkeersveiligheid
De laatste decennia heeft Amsterdam flinke verbeteringen geboekt op het
vlak van verkeersveiligheid. Door het verbeteren van de infrastructuur,
het slimmer vormgeven van publieke ruimte en het intensief monitoren
van kwetsbare locaties is het aantal dodelijke slachtoffers de laatste
tien jaar gedaald van 32 naar 12. Dit aantal is steeds moeilijker naar
beneden te krijgen door alleen aanpassingen aan de infrastructuur. In
meer dan 90% van de ongevallen is tegenwoordig menselijk gedrag de
oorzaak. Het college wil daarom extra investeren in gedragsverandering
door het aanbieden van fietslessen aan schoolgaande kinderen,
voorlichting via verkeersouders en handhaving. Daarnaast blijft de
gemeente zich onverminderd inzetten op het veiliger maken van de
infrastructuur, bijvoorbeeld bij de gevaarlijkste kruispunten in de
stad. Ook daar wordt meer dan in het verleden ingezet op het voorkomen
van ongevallen. Daarbij valt te denken aan
verkeersveiligheidprogramma's voor voetgangersoversteekplaatsen,
veilige bushalten, veilige (snel)tramoversteekplaatsen en opstelstroken
voor fietsers bij kruisingen.
Planning
De plannen voor de komende jaren worden aan het eind van het derde
kwartaal in het
college en de gemeenteraad besproken.
Verkeersveiligheid
---