Veilig Amsterdam

fietsproblemen van toekomst aanpakken

fietsen_geparkeerd

---

College wil fietsproblemen van toekomst aanpakken

28 maart 2011

Toekomstvisie op fietsen en verkeersveiligheid in Amsterdam

Het college van B&W wil met de gemeenteraad in gesprek over de fiets en de verkeersveiligheid in Amsterdam. In een discussienotitie staan de uitgangspunten over hoe de gemeente in de toekomst wil omgaan met fietsparkeren, verkeersveiligheid en ruimte voor fietsers op de weg. Wethouder Eric Wiebes (Verkeer en Vervoer): "Amsterdam heeft inwoners de laatste jaren succesvol gestimuleerd vaker de fiets te nemen. Elke dag leggen Amsterdammers zo'n 2 miljoen kilometer af op de fiets. Binnen de ring reizen er nu meer mensen per fiets dan met de auto. Veel wereldsteden zouden daar jaloers op zijn. Fietsen is gezond, het houdt de stad bereikbaar voor bedrijven en ondernemers en het helpt bij het behalen van de luchtkwaliteitseisen zonder dat daar dure en strenge regels voor nodig zijn. Maar het fietsbeleid dreigt soms te succesvol te worden. Er zijn nu al plekken waar je nauwelijks een parkeerplek voor je fiets kan vinden en verkeersveiligheid staat terecht altijd hoog op mijn agenda."

Fietsparkeren

Het tekort aan parkeerplekken voor de fiets is een hardnekkig probleem. Er moeten veel meer ondergrondse of inpandige fietsenstallingen komen bij grote OV-knooppunten, zoals de stations, grote instellingen en bedrijven: tienduizenden plekken de komende tien jaar. Daarnaast moeten de bestaande fietsparkeerplekken beter benut worden door intensiever te handhaven op achtergelaten fietsen. De stadsdelen, die verantwoordelijk zijn voor de handhaving, zijn hiermee al begonnen. Zo heeft stadsdeel Centrum onlangs een nieuwe campagne gelanceerd om fietswrakken te ruimen. De gemeente gaat daarnaast samen met Prorail, de NS, de Stadsregio Amsterdam en de stadsdelen werken aan een gezamenlijke aanpak van de problemen rond NS-stations. Daarnaast wordt, naar het voorbeeld van autoparkeren bij Schiphol, gekeken naar een proef met betaald fietsparkeren bij stations: dichtbij en heel kort parkeren is gratis, dichtbij en lang parkeren is betalen, lang parkeren verder van het station is gratis of goedkoop. Ook overdenkt de gemeente de mogelijkheid om goed bereikbare, veilige en aantrekkelijke inpandige fietsenstallingen te verplichten in stedenbouwkundige plannen.

Fietsnetwerk

Er moet in antwoord op de verdere groei van het aantal fietsverplaatsingen op de drukste en gevaarlijkste fietsroutes - waar mogelijk - meer ruimte gemaakt worden voor de fiets. De gemeente gaat toewerken naar een fietsnetwerk van topkwaliteit met bredere, vrijliggende fietspaden, minder wachttijd bij verkeerslichten en meer comfort door asfaltverharding.

Verkeersveiligheid

De laatste decennia heeft Amsterdam flinke verbeteringen geboekt op het vlak van verkeersveiligheid. Door het verbeteren van de infrastructuur, het slimmer vormgeven van publieke ruimte en het intensief monitoren van kwetsbare locaties is het aantal dodelijke slachtoffers de laatste tien jaar gedaald van 32 naar 12. Dit aantal is steeds moeilijker naar beneden te krijgen door alleen aanpassingen aan de infrastructuur. In meer dan 90% van de ongevallen is tegenwoordig menselijk gedrag de oorzaak. Het college wil daarom extra investeren in gedragsverandering door het aanbieden van fietslessen aan schoolgaande kinderen, voorlichting via verkeersouders en handhaving. Daarnaast blijft de gemeente zich onverminderd inzetten op het veiliger maken van de infrastructuur, bijvoorbeeld bij de gevaarlijkste kruispunten in de stad. Ook daar wordt meer dan in het verleden ingezet op het voorkomen van ongevallen. Daarbij valt te denken aan
verkeersveiligheidprogramma's voor voetgangersoversteekplaatsen, veilige bushalten, veilige (snel)tramoversteekplaatsen en opstelstroken voor fietsers bij kruisingen.

Planning

De plannen voor de komende jaren worden aan het eind van het derde kwartaal in het
college en de gemeenteraad besproken.
Verkeersveiligheid

---