Vrijdag 25 maart tweede tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam
22 maart 2011
Woensdag 23 maart 2011 komt het tweede
tunnelelement (TE3) van de Tweede Coentunnel naar de Coenhaven in
Amsterdam. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse
samenstellingen. Zondag 20 maart 2011 rond half tien s avonds
arriveerde het eerste tunnelelement (TE4) in de Coenhaven na een
succesvol transport vanuit Barendrecht.
Voor de andere twee elementen staat de start van het transport gepland
voor 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen
naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei.
Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen
zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog. De vaartocht
die de elementen afleggen is ongeveer 130 km en duurt gemiddeld 41 uur.
Bij teveel kijkers op de sluizen van IJmuiden overweegt Rijkswaterstaat
de verkeersroute af te sluiten tijdens het schutten van het transport
door de Noordersluis. De overwegingen hierbij zijn: waarborgen
veiligheid voor publiek en verkeer en voorkomen stagnatie van het
schutproces. Rijkswaterstaat zet inspecteurs in, om hierop toe te zien.
Doorgaand verkeer wordt geadviseerd een andere route te nemen.
Planning transport tweede element
Woensdag 23 maart rond 09.00 uur start het verslepen van het tweede
element (TE3) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas,
Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert op donderdag 24 maart om
circa 01.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de
Noordzee richting IJmuiden.
Op donderdag 24 maart om circa 19.30 uur komt het transport aan bij de
pieren van IJmuiden. Het schutten start rond 16.30 uur. De verwachting
is dat het tweede element op vrijdag 25 maart circa 01.00 uur bij de
Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het
tweede element duurt ongeveer 3 uur.
Dat betekent dat het element op vrijdag 25 maart omstreeks 04.00 uur op
zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de
vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of
net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op
dezelfde wijze. Er zijn twee uitwijklocaties onderweg voor het stoppen
van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor
het Noordzeesluizencomplex.
Go/no go minutenwerk
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van
tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog
eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats.
Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no go besluit
genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur,
zicht, windrichtingen en snelheden, golfhoogten, deining,
stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld,
afhankelijk van de omstandigheden.
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt
Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke
Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van
Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed
zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het
volledige tracé open voor het verkeer.
Meer informatie?
www.rijkswaterstaat.nl
Haven Amsterdam