Niet Het Nieuwe Werken maar het "echte" werken is nodig in de strijd
Persbericht van Linden & Barbosa
Studenten en starters blijken traditioneel op het gebied van werk
Uit grootschalig onderzoek onder 1800 HBO- en WO- studenten en
starters, uitgevoerd door Studentalent is gebleken dat deze nieuwe
lichting traditioneel ingesteld is op werkgebied. Daar waar bedrijven
sturen op Het Nieuwe Werken, blijken studenten en starters een
traditionele werkomgeving te verkiezen. Zij hechten weinig waarde aan
thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Jong
hoogopgeleid talent vindt vooral sfeer, leuke collega's, opleiding en
ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.
The war on talent en Het Nieuwe Werken
Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, is een 'war on talent'
onvermijdelijk. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een
steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken lijkt daar, in
tegenstelling tot wat veel bedrijven beweren, niet een directe rol in
te spelen. Werkgevers zullen jong talent niet binnenhalen door de
bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten. Zij geeft namelijk
weinig om thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele
kantoortijden. Wat zij wel belangrijk vindt, is sfeer binnen het
bedrijf, collega's om direct contact mee te hebben en van te leren,
oftewel echte en persoonlijke aandacht.
"Organisaties die zich nu al bezighouden met het aanspreken en werven
van jong talent behalen een concurrentievoordeel", gelooft Angelique
Steen, algemeen directeur Studentalent. "Een aantrekkelijk werkgever
zijn maakt het verschil. In de strijd om jong talent is het voor
bedrijven dus belangrijk deze nieuwe lichting te leren kennen en te
weten wat haar wensen zijn ten aanzien van werk."
Recruitmentsites en solliciteren
Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit
veelal online. In de werving is een recruitmentsite een belangrijk
middel om met de doelgroep te communiceren. Opvallend hierbij is dat
studenten en starters nauwelijks waarde hechten aan foto's en filmpjes
(8%) op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen
volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk
vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande
vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een
mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37%). In het
reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer
traditioneel, het overgrote deel
(78%) verkiest voor een mail met cv boven het invullen van een
webformulier of een profiel op LinkedIn. Bij de oriëntatie op mogelijke
werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92%). Het
zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes
afgewogen op de zoekmachine.
Social media
Ook bij het actief inzetten van social media moeten bedrijven sterk
rekening houden met de kritische blik van studenten en starters. Zij
worden immers lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij dat bedrijf
"gewoon leuk" vinden (57%). Social media worden door de doelgroep met
name gebruikt voor het onderhouden
van contact met vrienden, (laten) zien wat er zich afspeelt en uploaden
van foto's en filmpjes, waarbij Facebook met 80% verreweg het meest
populair is onder studenten en starters. Openstaande vacatures zijn
slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.
Arbeidsmarkt
Het MKB blijft het meest populair onder studenten en starters. Zij
staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6%) te beginnen,
want ze willen graag ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een
internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en
ontdekken hoe het werkende leven is,
waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een
traineeship.
De nieuwe lichting 2011 is een onderzoeksdossier van Studentalent met
inzicht en kennis over hoger opgeleide studenten en starters, door
Studentalent De nieuwe lichting genoemd, die de komende jaren de
arbeidsmarkt zullen betreden.
Links:
http://www.denieuwelichting.nl/
Organisatie info:
Linden & Barbosa
Noot voor de red
actie -
Razende Robot Reporter