Tentoonstelling Almere bereikbaar geopend
25-03-2011
jpg Met het aansnijden van de taart opende wethouder Adri Duivesteijn
op donderdag 24 jaar de tentoonstelling over het Tracébesluit
'Eindelijk .... Almere bereikbaar -A6'. Op maandag 14 maart
ondertekende minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van
Haegen het Tracébesluit. Zij maakte daarmee de weg vrij voor een
structurele oplossing voor een van de grootste problemen van Almere: de
bereikbaarheid over de weg.
Het Tracébesluit betreft de uitbreiding van de A6/A1/A9/A10 - een
traject dat loopt van Schiphol tot en met Almere-Buiten-Oost. De
tentoonstelling laat zien wat de omvangrijke uitbreiding van de wegen
en de bouw van nieuwe bruggen, tunnels en viaducten betekenen voor de
bereikbaarheid van Almere. De tentoonstelling is de komende weken te
zien in de centrale hal van het Stadhuis van Almere.
Wethouder Adri Duivesteijn: "Het is onomkeerbaar; de schop gaat de
grond in. Voor Almere is dit een historisch moment. Met het
Tracébesluit komt een einde aan al het fileleed, en wordt Almere beter
verankerd in de Metropoolregio Amsterdam. Voor iedereen die dagelijks
van en naar Almere reist, betekent de verdubbeling een grote
reistijdwinst en, zeker niet onbelangrijk, aanzienlijk minder
irritaties. Het betekent ook dat Almere een aantrekkelijk vestiging- en
investeringsgebied wordt voor klein- en grootschalige bedrijvigheid.
Sterker: met de vele ruimte en de overdaad aan groen, wordt Almere een
toplocatie!"
Verdubbeling
De gemeente Almere pleit al jaren voor een verbetering van de
bereikbaarheid per weg. Het gaat dan niet alleen om de verdubbeling van
de A6, maar voornamelijk om de uitbreiding van de A1, de A9 en de A10,
de grootste bottlenecks, als het gaat om de - slechte - bereikbaarheid
van Almere. De A6 zelf wordt letterlijk verdubbeld: van 2x2 rijstroken
nu, tot 4x2 rijstroken in de toekomst. De verdubbeling start bij
knooppunt Muiderberg en eindigt bij Almere-Buiten-Oost.
De verdubbeling van de A6 betekent dat de doorstroming in de stad
aanzienlijk wordt verbeterd. Veel van de files op de A6 ontstaan
doordat zowel het doorgaand als het `stadsverkeer' gebruik maakt van de
A6. Met het Tracébesluit komt daar verandering in. Er is expliciet
gekozen voor een parallelstructuur. Dit betekent dat automobilisten
richting Lelystad over de snelweg rijden, en mensen die in Almere zelf
moeten zijn gebruik kunnen maken voor de parallelbanen. De
verkeerscirculatie in Almere zal daarmee sterk worden verbeterd. Ook
ontstaat er de mogelijkheid om van Almere tot Schiphol geheel via een
wisselstrook te rijden.
Weerwaterzone
Eén van de belangrijkste onderdelen van het Tracébesluit is de A6 rond
het Weerwater zó aan te leggen, dat de weg in de toekomst overkluisd
kan worden. Dit betekent dat, wanneer de A6 wordt verdubbeld, de weg
ook naar beneden - naar maaiveld - wordt gebracht. Zo wordt vervelende
geluidshinder voor de omgeving voorkomen, en kan de `holle dijk' op
termijn gedeeltelijk of geheel worden overkluisd. Er kan een groot
groengebied ontstaan, met volop ruimte voor recreatie. Het nieuwe
gebied kan ook ruimte bieden voor stedelijkheid, of voor innovatieve
concepten. Het is een duurzame oplossing, waarmee het gebied naast het
Weerwater een onderdeel van het centrum wordt. Ook worden de stadsdelen
Almere Stad en Almere Haven met elkaar verbonden. Het Weerwater wordt -
zoals ook in de Structuurvisie Almere 2.0 staat verwoord - het fysieke
en mentale hart van de stad.
Gemeente Almere