Gemeente Best
Lichte stijging beoordeling gemeente Best
25-03-2011
Elke twee jaar doet de gemeente Best mee aan het onderzoek `Waar staat
je gemeente'. Deze week zijn de resultaten van dit onderzoek bekend
geworden. De score van Best laat op alle burgerrollen een lichte
stijging zien ten opzichte van twee jaar geleden.
In het najaar van 2010 konden inwoners van Best aangeven hoe tevreden
zij zijn als burger van Best. Vanaf deze week zijn de resultaten van
alle gemeenten voor iedereen beschikbaar via de website:
Waarstaatjegemeente.nl.
Burgerrollen
In het burgeronderzoek beoordeelde de inwoner de gemeente vanuit
verschillende burgerrollen. De resultaten van dit jaar, afgezet tegen
die van 2008 zijn als volgt.
Burgerrollen 2008 2010
kiezer (kwaliteit van bestuur) 5.3 5.7
klant (kwaliteit dienstverlening) 7.6 7.8
onderdaan (kwaliteit van orde en gezag) 6.2 6.4
partner (kwaliteit van beleid) 5.5 5.8
wijkbewoner (kwaliteit van leefomgeving) 7.1 7.1
Score 6 = niet goed, niet slecht
Hieronder kunt u het Rapport voor alle 33 deelnemende gemeenten en een
overzicht van de rapportcijfers van de gemeente Best downloaden:
* Rapport Waarstaatjegemeente.nl (pdf)
* Rapportcijfers gemeente Best (pdf)
Burger als kiezer, klant en wijkbewoner
Het college van Burgemeester en wethouders van Best is blij met de
lichte stijging van de cijfers ten opzichte van twee jaar geleden: dat
wil zeggen dat de inwoners over het algemeen iets meer tevreden zijn
over de dienstverlening van de gemeente, het voorzieningenniveau en
leefklimaat in Best, maar ook over de bestuurders.
In de rol als kiezer krijgt het bestuur een 5,7. Dat is nog niet
voldoende en als nieuw bestuur wil het college ook graag dat dit cijfer
hoger wordt, maar er zit wel een stijging in ten opzichte van 2008,
toen de inwoner de kwaliteit van het toenmalige bestuur met een 5,3
beoordeelde. En met die stijging is het college blij.
Tevreden is het college met de beoordeling als klant en als
wijkbewoner, met een 7,8 en een 7,1 ruim voldoende. Dat betekent dat de
gemeente de inwoners in beginsel correct behandelt aan de gemeentelijke
loketten, hen niet te lang laat wachten en dat de inwoners tevreden
zijn over de voorzieningen en het onderhoud van hun directe
woonomgeving. Voor een gemeente die druk doende is met de herinrichting
van de interne organisatie en geconfronteerd wordt met grote
bezuinigingsvraagstukken is dat een mooie opsteker.
Burger als belastingbetaler
De inwoners beoordeelden ook hoe de gemeente omgaat met de financiële
middelen en waar het belastinggeld deel van uitmaakt. Zij benoemden een
top 5 van beleidsvelden waaraan de gemeente naar hun mening prioriteit
zouden moeten geven: veiligheid, maatschappelijke zorg, reiniging,
openbare ruimte en educatie. Op drie van de vijf beleidsterreinen
voldoet Best aan de verwachtingen. Aan educatie en reiniging mag de
gemeente van de inwoners meer geld besteden dan zij nu doet. Maar
gelukkig blijkt uit de overige cijfers dat men ruim tevreden is over de
onderwijsvoorzieningen en zaken als afvalinzameling. Dat betekent dus
dat Best, met minder financiële middelen dan inwoners verwachten, toch
een voorzieningenniveau levert waar zij tevreden over zijn.
Wat doet de gemeente met de resultaten?
De resultaten betekenen voor het college niet dat de gemeente
achterover mag gaan leunen. Het beseft goed dat Best op een aantal
gebieden maar net of net niet voldoende (=6) scoort. Ook al is dit in
lijn met het landelijk gemiddelde, dat is geen reden om het erbij te
laten zitten. De gemeente wil haar inwoners proberen een veiliger
gevoel te geven en hen beter te betrekken bij het gemeentelijk beleid.
De bezuinigingstaakstelling die de gemeente heeft maakt het zeker niet
gemakkelijker de huidige beoordeling te handhaven, laat staan te
verbeteren. Het college speelt de resultaten van dit onderzoek door
naar de gemeenteraad. Zij kunnen een rol spelen bij de te maken keuzes
in de kerntakendiscussie die de gemeenteraad momenteel voert.
Daarnaast blijft de gemeente goed en wil zij nog beter naar haar
inwoners luisteren door hen te betrekken bij het maken van beleid en
keuzes, zoals nu bij de kerntakendiscussie en de plannen voor het
nieuwe centrum plaatsvindt. Ook werkt de gemeente aan een prettiger
woonklimaat in Best. Best is een dorp van formaat, dat bouwt aan de
toekomst. Samen met haar inwoners gaat de gemeente hier in 2011 weer
mee aan de slag.
---