Universiteit van Tilburg
Persbericht 21 maart 2011
Outsourcing niet altijd positief voor bedrijfsprestaties
Het uitbesteden van bedrijfsprocessen neemt nog altijd toe, maar naar
de effecten daarvan is nog weinig onderzoek gedaan. Onderzoek van
Néomie Raassens aan de Universiteit van Tilburg laat zien dat het
uitbesteden van klantenservice en van nieuwe productontwikkeling over
het algemeen positief geëvalueerd wordt door investeerders, maar wel
afhankelijk is van bijvoorbeeld de aard van de uitbestede activiteit,
de cultuur van de partner en het aantal partners.
Steeds meer ondernemingen besteden één of meerdere bedrijfsprocessen
uit. Uitbesteden biedt toegang tot andere technologieën en
vaardigheden, leidt tot risicospreiding en versterkt de flexibiliteit
van handelen. De belangrijkste voordelen zijn gereduceerde loonkosten
en beschikbaarheid van extra capaciteit. Nadelen zijn dat er minder of
geen controle is en dat de partner wanbeleid kan voeren ten aanzien van
kwaliteit en levertijd.
Ondanks de toename van het aantal uitbestedingen, is nog onduidelijk of
uitbesteding positieve of negatieve consequenties heeft voor de
prestaties van ondernemingen. Néomie Raassens onderzocht daarom de
effecten van de uitbesteding van klantenservice, nieuwe
productontwikkeling en productiefaciliteiten.
Uit het onderzoek blijkt dat het uitbesteden van innovatie en
klantenservice gemiddeld positieve financiële implicaties heeft.
Echter, waar de helft van de ondernemingen positief wordt geëvalueerd,
wordt uitbesteding voor de andere helft van de ondernemingen negatief
beoordeeld. Het succes van uitbesteden blijkt afhankelijk van
verschillende factoren. Investeerders beoordelen het uitbesteden van
klantenservice bijvoorbeeld negatiever wanneer de klantenservice
persoonlijk of technisch van aard is en wanneer de partner grote
culturele verschillen vertoont met de onderneming. Wanneer een
onderneming meerdere partners selecteert voor de uitbesteding, heeft
dit een positief effect.
Met betrekking tot het uitbesteden van productiefaciliteiten is het
effect op het innovatievermogen van de ondernemingen onderzocht.
Daaruit blijkt onder andere dat er een negatief effect optreedt bij het
uitbesteden van productiefaciliteiten wanneer de vraag in de markt erg
onzeker is. Doordat de klantbehoeften onderhevig zijn aan veel
veranderingen, dienen ondernemingen in te spelen op deze veranderende
behoeften en is het beter om de productiefaciliteiten niet uit te
besteden.