24 maart 2011
Advertentie voor 'milieuvriendelijk' bont misleidt de consument,
oordeelt Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame na klacht van
GAIA
Brussel, 24 maart 2011- De European Fur Breeder's Association (EFBA)
maakt misleidende reclame voor `milieuvriendelijk' bont. Dat heeft
de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) geoordeeld na
een klacht van dierenrechtenorganisatie GAIA. De advertentie van de
EFBA verscheen in The Parliament Magazine, een Europees tijdschrift
met nieuws van de EU-instellingen. De JEP heeft de adverteerder
verzocht om de advertentie te wijzigen, zoniet te stoppen met de
verspreiding ervan.
Klacht
GAIA diende klacht in bij de JEP naar aanleiding van de advertentie
die de EFBA publiceerde in The Parliament Magazine van 7 maart 2011.
In die advertentie werd bont voorgesteld als een milieuvriendelijk
product dat onder andere de C0 emissie zou doen dalen.
Strijdig met de milieureclamecode
De JEP is van oordeel dat de advertentie de consument misleidt omdat
bont in werkelijkheid wel degelijk negatieve gevolgen heeft voor het
milieu. Derhalve is de bewering `eco-friendly' strijdig met art. 1,
3 en 7 van de milieureclamecode en art. E1 van de code van de
Internationale Kamer van Koophandel.
Misleiding van de consument
« De JEP heeft onze klacht onderzocht en gegrond bevonden » reageert
GAIA-directeur Ann De Greef tevreden. « De bontindustrie, waar de
pelsdierkwekers deel van uitmaken, teert op misleiding van de
consument. Dat blijkt nu ook uit het oordeel van de JEP over de
bewuste advertentie ».
Bont is niet eco-friendly
Bont is helemaal niet `eco-friendly'. Uit een recent rapport van het
onafhankelijk milieuonderzoeksbureau CE Delft blijkt dat de
productie van bont veel schadelijker is voor het milieu dan textiel
(katoen, acryl, wol, polyester).
CE Delft (2011), The environmental impact of mink fur production :
www.gaia.be/ned/bont/pdf/env_report.pdf
Artikel 1: De reclame moet derwijze worden opgevat dat ze niet
onrechtmatig inspeelt op de bekommernissen voor het milieu van de
maatschappij in haar geheel noch een mogelijk gebrek aan kennis in
deze materie uitbuit.
Artikel 3: Reclame mag geen bewering, aanduiding, afbeelding of
voorstelling bevatten die rechtstreeks of onrechtstreeks kan
misleiden nopens de eigenschappen en de kenmerken van een product of
dienst met betrekking tot zijn gevolgen voor het leefmilieu.
Artikel 7: Uitdrukkingen, beweringen of absolute slogans, zoals
bijvoorbeeld "milieuvriendelijk" of "ecologisch veilig", enz., die
impliciet erop wijzen dat een product of dienst geen gevolgen heeft
voor het leefmilieu in gelijk welk stadium van zijn levenscyclus,
zijn verboden, tenzij het bewijs ervan wordt geleverd in toepassing
van artikel 14 van onderhavige Code.
Artikel E1: Oprechte en eerlijke presentatie.
GAIA