Ingezonden persbericht


Persbericht

Donderdag 24 maart 2011

Nederlandse ziekenhuizen zijn meest vooruitstrevend van alle zorgorganisaties op social media

De Nederlandse ziekenhuizen zijn het meest vooruitstrevend op social media, zo blijkt uit de Social Media Monitor Zorg. Dit is een onafhankelijk onderzoek naar het gebruik van social media door zorgorganisaties in Nederland. Het onderzoek is afkomstig van iZovator, het kennis- en innovatieplatform voor de zorgeconomie in de regio Gooi en Vechtstreek. Internetbureau Redmax verzorgde de uitvoering. Er is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid, populariteit en activiteit van zorgorganisaties op de social media kanalen LinkedIn, YouTube, Twitter, Hyves en Facebook.

Ziekenhuizen scoren op alle social media ver boven het landelijke gemiddelde en inspireren hiermee andere zorgorganisaties. 93% van de ziekenhuizen is actief op LinkedIn. Opvallend is dat 49% van de ziekenhuizen actief is op Facebook. Dit is meer dan twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde.

Hoe actief is de Nederlandse zorg op social media? Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de Nederlandse zorgorganisaties hun weg hebben gevonden naar Hyves. Dit past bij het feit dat Hyves in Nederland het grootste social media platform is met ruim 9.500.000 leden. Twitter en LinkeIn scoren ook relatief hoog. Van de zorgorganisaties is 41% aanwezig op Twitter, terwijl Nederland 'slechts' 421.000 actieve twitteraars telt. Veel zorgorganisaties hebben op LinkedIn een bedrijfsprofiel aangemaakt waar medewerkers lid van kunnen worden, veel verder gaat de inzet van LinkedIn echter nog niet.

Hoewel 8.400.000 Nederlanders iedere maand YouTube bezoeken, is slechts 26% van de zorginstellingen actief op YouTube. Facebook is ook nog niet doorgedrongen in de zorg, maar wel in ontwikkeling.

Maasstad Ziekenhuis inspireert
Maasstad Ziekenhuis is het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media en geeft hiermee een goed voorbeeld hoe social media ingezet kan worden. Hun overall social media aanwezigheid is erg consistent en volledig. Ze zijn daarnaast op alle platformen die gemeten zijn aanwezig. Ook zijn ze op alle kanalen actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met volgers, vrienden etc. Mede hierdoor heeft de instelling meer dan 1200 volgers en 32000 views op YouTube.

Sector gehandicaptenzorg
Amerpoort, de zorginstelling die aan ruim tweeduizend mensen met een verstandelijke beperking diensten aanbiedt, scoort het beste binnen de sector gehandicaptenzorg. Er is bij deze instelling goed gebruik gemaakt van Hyves en Facebook. De instelling heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan. Ook Koninklijke Visio, de organisatie voor revalidatie en training van mensen met een visuele beperking, laat zien hoe LinkedIn en Hyves goed ingezet kunnen worden.

Sector thuiszorg
De thuiszorg instellingen scoren op alle social media onder het landelijke gemiddelde. Opvallend is het grote verschil in activiteit op LinkedIn. Waar landelijk 72% van de instellingen actief is op LinkedIn, is dat in de thuiszorg slechts 34%.

# Social Media: zorg & preventie
'Social media is al niet meer weg te denken. De grote vraag voor veel organisaties is óf en hoe social media kunnen worden ingezet in het primaire proces van zorg en preventie.' zegt Yolanda Gagliardi, directeur iZovator. 'Welke effecten dit heeft, kunnen we nu nog niet eens helemaal inschatten. Vandaar dat onderzoek hierin zo belangrijk is. In de Social Media Monitor Zorg doen we verslag van onze eerste meting. Het onderzoek willen we regelmatig herhalen om samen met u de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen.'

///////////////////////////EINDE PERSBERICHT///////////////////////////////

Noot voor redactie,