Gemeente Utrecht
2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
21 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 16 februari 2011
en antwoorden door het college verzonden op 24 maart 2011)
Op 14 mei 2010 heeft Trots op Nederland vragen gesteld over de veiligheid op station Terwijde. Trots stelde toen dat bewoners van Terwijde en het Zand geen gebruik meer wilde maken van het station, omdat deze niet veilig zou zijn. De onveiligheid zou veroorzaakt worden door groepen hangjongeren die zich zeer intimiderend zouden gedragen. In de beantwoording van de schriftelijke vragen van Trots op Nederland stelt u dat er nagenoeg geen meldingen waren maar dat er wel enkele klachten bekend waren. Gezien deze klachten heeft u de personele inzet verhoogd op genoemde locaties. Er zijn meer toezichthouders en straatcoaches geweest die actief het station hebben bezocht, met als resultaat dat er nagenoeg nooit jongeren aangetroffen werden. In juni 2010 werden rond station Terwijde nog straatcoaches bekogeld met stenen. In de commissie mens en samenleving van 31 augustus 2010 werden vragen gesteld over de overlast op en rond station Terwijde, de burgemeester geeft daarbij aan dat de overlast zoals de vragensteller deze aangeeft, op dat moment wel meevalt. In januari 2011 is Trots door bewoners benaderd dat het steeds onveiliger word op en rond station Terwijde en dat men liever het station en omgeving vermijdt. Op 25 januari heeft Trots over de algemene veiligheid in Terwijde vragen gesteld in de commissie mens en samenleving. Op woensdag 2 februari 2011 konden we in het Algemeen Dagblad lezen dat er nog steeds problemen zijn op en rond station Terwijde. Met name intimiderend gedrag, spugen en bedreigingen schijnen relatief veel voor te komen.
Derhalve wil Trots op Nederland het volgende van u weten:
1. In de beantwoording van SV 2010 Nr 66 stelt u dat u onderzoek gaat doen naar de veiligheidsbeleving bij de stations (uitgezonderd Utrecht Centraal). Wat is er uit dit onderzoek gekomen en wat heeft u er mee gedaan?
Uit recent onderzoek in het beheergebied van Hostel Leidsche Maan, waar ook station Utrecht Terwijde onder valt blijkt dat 35% van de ondervraagden zich wel eens onveilig voelt op station Terwijde, 7% zich vaak onveilig voelt en 4% altijd. Er hebben incidenten plaatsgevonden rondom het station, echter er is geen sprake van stelselmatige overlast en criminaliteit. De onveiligheidsgevoelens worden vooral aangewakkerd door het gebrek aan sociaal toezicht op het station. Dit komt omdat er tot dusverre nog geen bebouwing is in de directe omgeving van het station.
2. In de beantwoording van SV 2010 Nr 66 stelt u dat u actief de samenwerking met de NS gaat zoeken om de problematiek aan te pakken. Welke afspraken heeft u met NS gemaakt en welke afspraken zijn gerealiseerd en of uitgevoerd?
Er is regelmatig overleg met de NS. De NS heeft extra particulier toezicht ingezet.
3. Bent u tevreden met de veiligheid rond station Terwijde?
Ja, gebaseerd op objectieve gegevens en waarneming van surveillerende partijen is station Utrecht Terwijde veilig en de situatie stabiel. In een dynamische omgeving als een stationsgebied zullen nooit alle incidenten kunnen worden voorkomen. Afgelopen jaar hebben er nogal wat fietsdiefstallen plaatsgevonden bij station Terwijde. Hiervoor is in het najaar een persoon aangehouden waarmee meerdere fietsdiefstallen zijn opgelost. De veiligheidsbeleving scoort slechter. Vooral de aanwezigheid van een aantal jongeren op het station lijkt grote impact te hebben. Daarom wordt hier heel specifiek op ingezet door Toezicht & Handhaving, Politie, de NS en straatcoaches.
4. Welke maatregelen gaat u nog meer inzetten om te zorgen dat station Terwijde veiliger wordt voor reizigers en passanten?
Om het veiligheidsgevoel te vergroten is aan de noordzijde van het station het verlichtingsniveau opgeschaald. De surveillances van straatcoaches en Toezicht &Handhaving concentreren zich al rond de drukste tijden (spitsuren) op het station.
5. Bent u bereid om samen met de Nederlandse Spoorwegen ervoor te zorgen dat er cameratoezicht op de perrons en rond het station komt?
Wij bespreken de inzet van cameratoezicht door de NS opnieuw met hen. De NS heeft eerder mobiel cameratoezicht ingezet op dit station in verband met vernielingen, maar beschouwt station Utrecht Terwijde nu als een veilig station, afgaande op objectieve gegevens.
6. Het blijkt dat personen die overlast ervaren van jongeren hier geen melding van maken. Wat gaat u doen om de melding- en aangiftebereidheid te verhogen?
Tot dusverre krijgen wij signalen over onveiligheid via bewonersmeldingen,"social media" en uit de tweede hand via bijvoorbeeld de wijkraad. We nemen deze signalen zeer serieus en zijn dan ook waar het het station betreft, samen met de NS in overleg gegaan met de wijkraad om een toelichting te geven op de veiligheidssituatie en het belang van het melden van incidenten te benadruken. De wijkraad heeft ook zijn verantwoording genomen en heeft digitaal een poll georganiseerd met de vraag of het station als onveilig wordt ervaren. Hierop is echter zeer weinig respons gekomen.
Het verhogen van meldings- en aangiftebereidheid trachten we -wijkbreed- voortdurend te vergroten. Via diverse kanalen proberen we de bewoners te bereiken. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan:
- -Bewonersbijeenkomsten waar de werkwijze van de veiligheidspartners wordt toegelicht en waar het belang wordt benadrukt van het doen van meldingen/aangiften en de wijze waarop dit kan worden gedaan;
- Het presenteren van de gezamenlijke inspanningen van de veiligheidspartners op de wijkwebsite;
- Voorts zijn flyers onder inwoners van Leidsche Rijn verspreid waarop de wijkagenten worden voorgesteld;
- Daarnaast wordt er een buurtpreventieproject opgezet in Terwijde welke op de buurt is gericht waarin het station ligt.
7. Trots wilt u nogmaals verzoeken om burgernet, gezien de huidige situatie in Terwijde als eerste in Leidsche Rijn in te voeren. Wilt u dit toezeggen en verwerken in uw voorstel welke in mei naar de raad komt?
De voorbereigingen zijn er momenteel op gericht om burgernet in een keer stadsbreed in te voeren. Wijksgewijze invoer heeft geen voordelen en leidt ook niet tot versnelling. Als er om een af andere nu nog onbekende reden alsnog aanleiding zou ontstaan om burgernet wijksgewijs te gaan invoeren, dan zeggen wij toe dat we Leidsche Rijn daarvoor als eerste wijk aan de raad zullen voordragen.
8. Heeft u gebruik gemaakt of wilt u actief gebruik gaan maken van de voetbalwet? Zo ja, hoe wilt u dat gaan doen en bent u ook bereid om gebiedsverboden op te leggen voor station Terwijde en omgeving?
Sinds de invoering van de voetbalwet wordt bij ernstige verstoringen van de openbare orde steeds gekeken of op grond van deze wet maatregelen (gebiedsverbod, groepsverbod en/of meldingsplicht) tegen individuen kunnen worden getroffen om de overlast te beteugelen. De situatie moet zich daar echter voor lenen en de feiten moeten met een goed individueel dossier kunnen worden onderbouwd. Op dit moment is de voetbalwet nog niet toegepast.
---- --