Ingezonden persbericht
Persbericht
Laatste vloerdeel station Rokin gestort
Groot risico achter de rug voor volgende diepe station Noord/Zuidlijn
Volgende bouwfase kan van start
De bouwers van de Noord/Zuidlijn storten vandaag ter hoogte van Rokin 93 het laatste diepe vloerdeel van toekomstig metrostation Rokin. In totaal hebben zij in twee maanden tijd in 14 verschillende delen bijna 13.000 kubieke meter beton gestort voor de vloer van het station. Met deze mijlpaal is nu ook station Rokin aan de onderkant 'dicht', waarmee een groot risico achter de rug is en de volgende fase aanbreekt.
Station Rokin voegt zich hiermee in het rijtje van Voorplein bij Amsterdam Centraal en station Ceintuurbaan, waar inmiddels de meer reguliere bouwfase in volle gang is. Alleen station Vijzelgracht is nog niet op diepte; hier graven de bouwers vanaf komende zomer de laatste meters onder verhoogde luchtdruk af.
Er waren in totaal zo'n 1300 vrachtwagens met beton nodig om de vloer met een totale afmeting van 189 bij 23,5 meter aan te leggen. Per uur reden gemiddeld zo'n 10 vrachtwagens vanaf betonfabriek Mebin bij het Amstelstation naar het bouwterrein aan het Rokin in een nauwgezette logistieke operatie, immers elke moot moest in één keer gestort worden. De vloer is aan de noord- en zuidkant drie meter dik en daar tussen in twee meter. De hele vloer weegt bij elkaar ruim 30 miljoen kilo, evenveel als 90 volle Boeing 747's (bij de start).
Deze week starten de bouwers aan de zuidkant van de bouwput met voorbereidingen voor het verwijderen van de onderste stempels (stalen horizontale buizen). Stempels zorgen ervoor dat de diepwanden op hun plaats blijven staan en niet naar binnen kunnen buigen. De gestorte vloer neemt nu de functie van de onderste stempellaag over. Voor het verwijderen van de stempels wordt zwaar materieel gebruikt. De werkzaamheden zijn deze week en de komende week gedeeltelijk te zien vanuit het ondergrondse uitkijkpunt "M" aan het Rokin.