Ingezonden persbericht


"UNITEDGAMES BEGINT GAMIFICATIE PROGRAMMA MET YUJIS QUEST"

23 maart 2011 - WORMERVEER - UnitedGames, een ontwikkelaar en uitgever van social branded games, heeft zijn eerste stappen gezet in zijn onderzoek- en ontwikkelprogramma voor gamificatie met het onthullen van zijn nieuwe project Yujis Quest. Dit innovatieve nieuwe project fungeert als een springplank voor de nieuwe experimentele aanpak van UnitedGames naar online brand-games. Yujis Quest nodigt spelers uit om een wereld te betreden waarin de Yuji's - schattige, donzige, niet-konijndieren - verdwaald en op zoek zijn naar hun thuis. Door middel van het mengen van game-gebaseerde spelmechanieken met beloningstructuren, spreekt Yujis Quest spelers aan om de Yujis te helpen hun thuis te vinden, terwijl op speelse wijze het UnitedGames-merk wordt toegepast.

In het najaar van 2010 begon UnitedGames met het eerste onderzoek naar de voordelen van gamificatie, het gebruik van spelmechanieken zoals het verdienen van punten en niveaus in niet-traditionele applicaties (ook wel bekend als "funware").

"Na ons onderzoek in het najaar, geloven we dat gamificatie de potentie heeft om een van de volgende grote stappen te worden in doelgroep-merk interacties," zegt Melinda Jacobs, senior producer bij UnitedGames. "Sinds dat eerste traject hebben we ons onderzoek uitgebreid tot een volledig ontwikkelprogramma, waar Yujis Quest het eerste product van is. We zijn uitgelaten over het feit dat we een van de eerste online gaming bedrijven zijn in Nederland die dit actief onderzoeken."

In Yujis Quest helpen spelers de Yuji's met het zoeken van buttons. Voor mensen hebben deze speldjes geen speciale waarde, maar voor Yuji's zijn het magische voorwerpen waarvan de Yuji's geloven dat ze hen extra krachten geven. Spelers verzamelen buttons door middel van het spelen van mini-games, het vrijspelen van verhaalgebaseerde prestaties tijdens het helpen zoeken naar waar de Yuji's vandaan komen, en het delen van het verhaal van de Yuji's met anderen (via social media).

"Door spelers te betrekken en ze op actieve wijze de voortgang van het verhaal te laten beïnvloeden, kunnen we een band met de speler aangaan die dieper gaat dan het normaal marketen en presenteren van een verhaal," zegt Vincent Leeuw, game designer bij UnitedGames. "Yujis Quest is maar een enkel voorbeeld van gamificatie, maar het is in dit geval de beste methode om ons te helpen een nieuwe reeks aan figuren te presenteren, die een leuk onderdeel van UnitedGames zullen vormen."

"Gamificatie is zeker niet alleen dit ene project," zegt Jacobs, " Het is een experiment waar we lering uit trekken en ervaringen opdoen om te gebruiken in onze toekomstige gamificatie-applicaties voor onze klanten. Het vormt een doorlopende overgang."

UnitedGames gebruikt deze kans ook om de mogelijkheden van HTML 5 te onderzoeken. "HTML 5 stelt ons in staat om voorbij de thuiscomputer te kijken en de volledige browserervaring ook op mobiele apparaten aan te bieden," zegt Michiel van den Anker, mobile developer bij UnitedGames. "De mogelijkheid van HTML 5 om de grenzen tussen de meestgebruikte mobiele platformen weg te nemen geeft ons meer kansen om onderdelen te delen en daarmee een groter bereik te creëren, wat op zich weer zeer waardevol is voor producten die afhankelijk zijn van een online viraal effect, zoals gamificatie."

De officiële lancering van Yujis Quest vindt plaats op 4 april. Het project zal beschikbaar zijn via http:// www.yujisquest.com.
###

Over gamificatie
Gamificatie is het gebruik van spelmechanieken in applicaties die geen spel zijn. Deze mechanieken sporen gebruikers aan om te 'spelen' met de applicatie, in plaats van het enkel te gebruiken; ze maken de applicatie 'leuk' en interessant in plaats van dat ze aanvoelen als 'werk' en puur functioneel zijn. Zelfs minder interessante aspecten van een applicatie kunnen betere impressies krijgen door ze zo minder saai te maken. Voorbeelden zijn onder andere prestatie-insignes voor bepaalde handelingen, het verzamelen van punten door terug te keren naar de applicatie en het gebruik van virtuele valuta's in applicaties.

Over UnitedGames
UnitedGames is opgericht in 2007 en is een ontwikkelaar en uitgever van social branded games. Werkende vanuit Nederland is UnitedGames internationaal actief in meerdere landen. De gameportfolio bestaat uit onder meer titels als de webgebaseerde Volvo Ocean Race Game voor de Volvo Ocean Race 2009-2010 en de op Real Madrid gebaseerde Facebook-game, Raise Up The 10th. UnitedGames is tevens de Nederlandse uitgever voor het populaire internationale free-to-play rollenspel Runes of Magic. Het bedrijf is onderdeel van de bwin groep sinds september 2009.
Bezoek de website voor meer informatie over UnitedGames: http://www.unitedgames.com/




Ingezonden persbericht