Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Online shoppen vervangt fysieke winkels voorlopig nog niet
Amsterdam, 24 maart 2011 - Tijdens Emerce eRetail, het e-commerce congres voor de Nederlandse retailers, stonden deze week de verschillen tussen online en fysieke winkels centraal. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar? Zijn het concurrenten of succesvolle partners? Het gros van de bezoekers van het congres kiest voor het laatste. Bij navraag door affiliate marketing netwerk M4N blijkt namelijk dat 86 procent van de ondervraagde bezoekers vindt dat het geen concurrenten van elkaar zijn. Ook gaat men er van uit dat consumenten over vijf jaar niet méér online kopen dan dat ze in fysieke winkels doen.
In twee jaar tijd zijn de online consumentenbestedingen met 71 procent gestegen. Werd er in 2008 in Nederland nog 4,8 miljard Euro online besteed, in 2010 was dit alweer 8,2 miljard*. Voor veel bedrijven wordt online vindbaarheid dan ook steeds belangrijker dan naamsbekendheid. Wie online gemakkelijk gevonden wordt, zal uiteindelijk meer producten en/of diensten verkopen. Aan de andere kant is te zien dat de fysieke winkels in belang afnemen: De inkomsten per vierkante meter winkelvloer dalen (7,0% gedaald sinds 2001) en in 2020 wordt er 20 tot 35 procent minder winkelvloeroppervlak gebruikt, is de verwachting**.
Electronica koopt men binnen een dag
Het is dus niet verwonderlijk dat veel retailers hun pijlen richten op online verkoop. Dat is ook te zien in de cijfers die bekend zijn over de affiliate markt***. In 2009 is er 97 miljoen Euro uitgegeven aan affiliate marketing door adverteerders en heeft 20 procent van de online consumentenbestedingen plaats gevonden via affiliate marketing. Affiliate marketing netwerk M4N is sterk vertegenwoordigd in het shopping-, ofwel retailsegment. Een vergelijking met de andere segmenten waar M4N werkzaam is, leert dat de leadtime voor shopping vrij kort is, namelijk vier dagen****. Bij de segmenten telecom en career zit dit bijvoorbeeld rond de negen dagen. Electronica koopt men nog sneller (binnen een dag) dan mode (ruim 2 dagen). Reizen boeken doet met over het algemeen erg snel, gemiddeld binnen drie dagen. Dit lage gemiddelde wordt veroorzaakt door een sterke vertegenwoordiging in het 'short brea
k' en dagrecreatiesegment.
Meer marketingbudget voor online kanalen
Is online shopping de toekomst? Of zullen fysieke winkels altijd blijven bestaan? M4N legde deze vragen voor aan de bezoekers van het congres. Uit de antwoorden bleek dat de helft van de ondervraagde bezoekers verwacht dat de online retailbestedingen de offline uitgaven voorlopig niet zullen inhalen*****. Wel denken de meeste bezoekers (59 procent) dat het voor retailers raadzaam is om hun marketingbudget anno 2011 eerder aan online kanalen uit te geven dan aan de traditionele media. Opmerkelijk is dat de meeste mensen (86 procent) de online en de fysieke winkels niet als concurrenten zien. De algemene opinie is dat beide elkaar versterken, mits op de juiste manier ingezet.
Kruisbestuiving is essentieel
Een goed voorbeeld van het op een juiste manier inzetten van beide kanalen is de retailketen MEN_at_WORK. E-commerce director (a.i.) Willem Wijnen gaf op het congres aan dat het merk via de online wereld nieuwe doelgroepen heeft aangesproken die nu ook in de winkels komen. 'Een goede kruisbestuiving van online naar fysiek en andersom is essentieel. Mensen kunnen bij ons bijvoorbeeld iets online bestellen en als ze het toch niet willen, brengen ze het bijvoorbeeld gewoon terug naar de winkel. In de winkel maken we klanten weer attent op de website. Wij hebben in de praktijk gemerkt dat beide elkaar versterken en ik verwacht dat het effect met de nieuwste ontwikkeling, namelijk het faciliteren van social shopping, nog sterker zal zijn.'
Verwijzingen:
* Thuiswinkel.org, http://www.thuiswinkel.org/nederlandstalig/1-website/-nieuw/over-thuiswinkel.org/persberichten/2011/maart/online-consumentenbestedingen-stijgen-naar-82-miljard
** Retail 2020, http://www.cbwmitex.nl/pages/689/Retail2020.html
*** Onderzoek IAB en Blauw Research, http://www.iab.nl/2010/06/03/iab-affiliate-marketing-monitor-2010-affiliate-markt-in-nederland-naar-schatting-e-100-miljoen-in-2009/
**** Cijfers database M4N, http://www.slideshare.net/Emerce/eretail-2011-jesse-le-grand-willem-wijnen-m4n-menatwork
***** Onderzoek M4N tijdens Emerce eRetail, http://images.m4n.nl/539/hosting/persberichten/Onderzoek_M4N_eRetail_22-03-2011.pdf
Het persbericht is ook te vinden op: http://www.l-dj.nl/nieuws/nieuwsbericht/212.
Over M4N
M4N heeft als missie het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website-eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet-commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van betrouwbare statistieken en promotiemateriaal. M4N werkt voor klanten als Centraal Beheer, KPN, Wehkamp, Center Parcs en LOI, stond dit jaar voor de vierde keer in de Deloitte Technology Fast50 en won de FD Gazellen Award 2010. Voor meer informatie, zie: www.m4n.nl.