Universiteit van Amsterdam


Promotie: Keuzes maken kan op verschillende manieren


Promotie Psychologie

donderdag 24 maart, 12.00 uur

Ilona McNeill wilde inzicht krijgen in waarom mensen beginnen met het nemen van beslissingen, en hoe hun redenen vervolgens hun keuze beïnvloeden. Zo kan je op zoek gaan naar een nieuwe telefoon, omdat je oude kapot is gegaan (het is noodzaak). Maar je kan ook op zoek gaan naar een nieuwe telefoon, omdat je het wel tijd vindt voor een nieuw model (plezier/gemaksmotief). McNeill toont dat onze redenen wel degelijk invloed hebben op hoe we kiezen. Iemand die noodzakelijk een nieuwe telefoon moest hebben, zou wel eens met een ander model de winkel uit zou kunnen lopen dan iemand die vond dat het tijd was voor een nieuw model. McNeill laat ook zien dat er niet een bepaalde manier is van keuzes maken die het beste is voor iedereen. Zo werkt het voor sommige mensen beter om zich tijdens het beslissen te focussen op wat ze kunnen leren van deze beslissing (denk aan algemene wijnkennis bij het uitzoeken van een fles), terwijl andere zich beter gewoon op de uitkomst kunnen richten (het uit zoeken van de juiste wijn voor een bepaalde gelegenheid). Dit heeft niet alleen invloed op welke keuze gemaakt wordt; het heeft ook invloed op hoe men zijn uiteindelijke keuze waardeert. Als je kiest op een wijze die het beste bij jou past, is de kans groot dat je de keuze ook meer waardeert. McNeill concludeert dat als je mensen wilt motiveren om een bepaalde beslissing te nemen, het belangrijk is om niet alleen te kijken naar wat hier het sterkste motief zou kunnen zijn. Kijk vooruit en bedenk je ook welke invloed dit soort motief zal hebben indien er daadwerkelijk met beslissen begonnen wordt. Mw. I.M. McNeill: Why we choose, how we choose, what we choose. The influence of Decision Initiation Motives on Decision Making. Promotor is dhr. prof. dr. C.K.W. de Dreu.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.