Veilig Verkeer Nederland

Meer fietsongevallen in het donker

donderdag, 24 maart 2011

Fietsers in de nacht In het donker raken relatief meer fietsers ernstig gewond bij een verkeersongeval dan bij daglicht. Tussen middernacht en het begin van de ochtendschemer lopen fietsers het meeste risico. Dit geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was. Dat blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De SWOV trekt haar conclusies op basis van de fietsongevallen tussen 1993 en 2008. Het totale aantal fietsers dat ernstig gewond raakte door een ongeval waarbij geen gemotoriseerd voertuig betrokken was, steeg in die periode van vijf- naar achtduizend. Het percentage ongevallen dat in het donker plaatsvond, steeg van 13 naar 23 procent. Dit gaat om botsingen met andere fietsers en voetgangers, maar ook om ongelukken waarbij geen andere partij betrokken is.

Fietsen onder invloed

De SWOV spreekt het vermoeden uit dat aan het relatief grote aantal ongelukken in het donker slechte straatverlichting, slechte fietsverlichting en fietsen onder invloed ten grondslag liggen. Bij jongeren speelt alcoholgebruik in toenemende mate een rol in het hoge risico. In 1993 was er bij 24 procent van de 18- tot en met 24-jarigen die ernstig gewond raakten in een niet-motorvoertuigongeval in een weekendnacht sprake van alcoholgebruik. In 2008 is dat opgelopen tot 58 procent. Ook onder 25- tot en met 29-jarige fietsers is het alcoholgebruik relatief hoog en stijgend: van 21 procent in 1993 naar 44 procent in 2008.

De SWOV beveelt dan ook aan beleid te ontwikkelen om 'fietsen onder invloed' tegen te gaan.