Meer fietsongevallen in het donker
donderdag, 24 maart 2011
Fietsers in de nacht In het donker raken relatief meer fietsers ernstig
gewond bij een verkeersongeval dan bij daglicht. Tussen middernacht en
het begin van de ochtendschemer lopen fietsers het meeste risico. Dit
geldt zowel voor fietsongevallen met een motorvoertuig, als voor
fietsongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was. Dat blijkt
uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV).
De SWOV trekt haar conclusies op basis van de fietsongevallen tussen
1993 en 2008. Het totale aantal fietsers dat ernstig gewond raakte door
een ongeval waarbij geen gemotoriseerd voertuig betrokken was, steeg in
die periode van vijf- naar achtduizend. Het percentage ongevallen dat
in het donker plaatsvond, steeg van 13 naar 23 procent. Dit gaat om
botsingen met andere fietsers en voetgangers, maar ook om ongelukken
waarbij geen andere partij betrokken is.
Fietsen onder invloed
De SWOV spreekt het vermoeden uit dat aan het relatief grote aantal
ongelukken in het donker slechte straatverlichting, slechte
fietsverlichting en fietsen onder invloed ten grondslag liggen. Bij
jongeren speelt alcoholgebruik in toenemende mate een rol in het hoge
risico. In 1993 was er bij 24 procent van de 18- tot en met 24-jarigen
die ernstig gewond raakten in een niet-motorvoertuigongeval in een
weekendnacht sprake van alcoholgebruik. In 2008 is dat opgelopen tot 58
procent. Ook onder 25- tot en met 29-jarige fietsers is het
alcoholgebruik relatief hoog en stijgend: van 21 procent in 1993 naar
44 procent in 2008.
De SWOV beveelt dan ook aan beleid te ontwikkelen om 'fietsen onder
invloed' tegen te gaan.
Veilig Verkeer Nederland