Groen!
Consument in Europa voortaan beter beschermd
door Bart Staes (Europese fractie) op 24 maart 2011 in "Internationaal"
Het Europees Parlement bepaalde vandaag zijn positie inzake
consumentenbescherming.
Na keiharde onderhandelingen over het samenvoegen en verbeteren van 4
bestaande richtlijnen, zou de Europese consument voortaan beter
beschermd zijn. Europees parlementslid Bart Staes (Groen!) is tevreden:
"Hiermee bewijst een eengemaakt Europa dat ze de rechten van de
consument ter harte neemt."
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het onderhandelingsproces
tussen het Europese parlement, de Commissie en de lidstaten levert dan
toch mogelijk een betere consumentenbescherming op.
Aanvankelijk waren de Europese groenen ontevreden omdat essentiële
elementen ontbraken in de nieuwe richtlijn. Zo werd niet voorzien in de
garantie op een voldoende hoog beschermingsniveau in heel Europa, het
recht van consumenten op schriftelijke informatie bij aankopen op
afstand of contracten gesloten buiten verkoopsruimten en de vrije keuze
van rechtsmiddelen bij ontevredenheid.
Staes: "We hebben niet kunnen bedingen dat consumenten vrij kunnen
kiezen voor een herstelling, een vervanging, een prijsvermindering, dan
wel een contractbreuk met terugbetaling, als blijkt dat hun gekochte
goed of dienst niet voldoet aan wat is overeengekomen."
Toch zijn de groenen over het algemeen tevreden met de nieuwe
richtlijn. Ze stelt immers een hoog niveau van consumentenbescherming
voorop. Ook het feit dat lidstaten zelf nog hogere eisen kunnen
stellen, is positief.
De richtlijn maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat consumenten ook
rechtspersonen kunnen zijn, dat handelaars ook openbare diensten kunnen
zijn, dat goederen ook ontastbaar kunnen zijn. Dat is in een
diensteneconomie, die steeds vaker digitaal is, erg belangrijk.
Staes: "Een andere verbetering is dat voor consumenten die on line
kopen de prijs duidelijk geafficheerd moet zijn. Kopers kunnen ook tot
14 dagen na aankoop hun transactie herroepen."
Verder bevat hoofdstuk IV enkele goede regels. Zo mogen contracten
initieel niet langer dan 12 maanden lopen, en gelden afspraken tussen
handelaar en verkoper niet alleen voor de hoeveelheden maar ook over de
kwaliteit van een product of dienst. Naast financiële is ook morele
schadevergoeding mogelijk en bij gebreken of foute levering ligt de
bewijslast bij de handelaar.
De vier bestaande richtlijnen (de verkoop van en waarborg op
consumentengoederen, oneerlijke contracttermijnen, verkoop op afstand
en verkoop aan huis) zijn voortaan gebundeld in één richtlijn . Het
Parlement gaat nu onderhandelen met de Raad van Ministers. Hopelijk
willen de lidstaten het standpunt van het EP in eerste lezing
aanvaarden.