Theu Boermans maakt nieuw seizoen het Nationale Toneel bekend
Persbericht van Het Nationale Toneel (NT)
Theater als spiegel van de samenleving. Dat thema staat centraal in
seizoen 2011/2012 van het Nationale Toneel
Een wervelende start met de komst van artistiek directeur Theu Boermans
naar het Haagse gezelschap
Afgelopen maanden is Theu Boermans bezig geweest met het samenstellen
van zijn eerste theaterseizoen bij het Nationale Toneel. De
programmering van seizoen 2011/2012 is de opmaat voor de koers die het
Haagse gezelschap de komende jaren zal varen. Samen met zakelijk
directeur Walter Ligthart is - ondanks alle bezuinigingen die de sector
te wachten staat - de ambitie uitgesproken de positie van het Nationale
Toneel als een van de grote toneelgezelschappen in Nederland verder uit
te bouwen.
Het Nationale Toneel wil haar leidende positie als gezelschap met
aansprekende grote zaal producties in (concentratie-)theaters in het
hele land behouden. In Den Haag, de thuisbasis, wil de directie de rol
van het Nationale Toneel echter vergroten; als belangrijkste
stadsgezelschap streeft zij naar de opbouw van een repertoire dat op
flexibele wijze meerdere seizoenen te zien zal zijn. Daartoe zal een
innige samenwerking met de Koninklijke Schouwburg worden aangegaan.
De nieuwe directie wil met het gezelschap ook de grenzen over.
Internationale samenwerking in de vorm van coproducties en uitwisseling
van acteurs, regisseurs en vormgevers staat op de agenda. Binnen- en
buitenlandse allianties en cross-overs met andere instellingen zullen
belangrijke speerpunten worden.
In deze tijd onderschrijft het gezelschap het belang van educatie. Voor
jongeren, maar zeker ook voor volwassenen. Het Nationale Toneel gaat de
voorstellingen middels een goede randprogrammering nog meer in de
maatschappij plaatsen en haar educatieve activiteiten vernieuwen. Zo
zullen er samen met jongeren voorstellingen worden gemaakt.
Innovatie is al jarenlang een belangrijk aandachtspunt binnen het
Nationale Toneel. Dat zal gehandhaafd worden. Er wordt gewerkt met
jonge talentvolle regisseurs en acteurs. Zij krijgen de kans om zich
met de expertise die het Nationale Toneel als belanghebbend instituut
heeft te ontwikkelen en door te groeien.
Deze ambities worden verwezenlijkt met een vast team van regisseurs en
een ensemble van topacteurs. Als aanvulling op het huidige ensemble
worden nieuwe acteurs, al dan niet tijdelijk, aangetrokken. Naast de
drie aanwezige regisseurs, Theu Boermans, Johan Doesburg en Susanne
Kennedy, worden ook (buitenlandse) gastregisseurs gevraagd.
Seizoen 2011-2012
Met TheuBoermans@work, een drie-weken-durend festival in september in
Den Haag, introduceert het Nationale Toneel i.s.m. de Koninklijke
Schouwburg en Het Derde Bedrijf, de nieuwe artistiek directeur Theu
Boermans bij het Haagse publiek. Tijdens dit festival zullen de recente
succesvolle regies, De Eenzame Weg en Fraulein Else, de herneming van
zijn legendarische voorstelling De Presidentes en de spiksplinternieuwe
voorstelling Begeerte heeft ons aangeraakt naar een roman van Bert
Natter (coproductie met Het Derde Bedrijf) te zien zijn. Al deze
producties zullen op het repertoire blijven. Daarnaast haalt de
Koninklijke Schouwburg Boermans' succesvolle Hamlet (2010) uit Graz,
Oostenrijk, naar Den Haag.
Met deze aftrap kan iedereen die nog niet bekend is met Boermans' alom
geprezen acteursregie een voorproefje krijgen van het moois dat de rest
van het seizoen belooft.
De grote zaalproducties van komend seizoen zitten dicht op de huid van
de maatschappij. Theu Boermans opent het seizoen met Midzomernachtdroom
van William Shakespeare waarin onze problematische verhouding tot
liefde en macht in tijden van individualisme en strijd centraal staat.
Met een topbezetting van Pierre Bokma, Ariane Schluter, Stefan de
Walle, Jeroen Spitzenberger, Bracha van Doesburgh, Matteo van der
Grijn, Jappe Claes en anderen. Susanne Kennedy zal in coproductie met
NTGent haar eerste grote zaal regie gaan maken. De bittere tranen van
Petra von Kant is een stuk van Rainer Werner Fassbinder met Els
Dottermans en Betty Schuurman.
Johan Doesburg toont in De Prooi aan de hand van de val van de
Nederlandse bank ABN-Amro hoe het is te leven in een wereld van ambitie
en eerzucht. Doesburg ensceneert dit hedendaagse koningsdrama,
geïnspireerd op de bestseller van onderzoeksjournalist Jeroen Smit, met
Mark Rietman als Rijkman Groenink en verder onder meer Jaap Spijkers en
Betty Schuurman. Tenslotte toont de internationaal vermaarde regisseur
Franz Wittenbrink met het bitterzoete Koninginnenacht ons hoe een
buitenstaander de handelsnatie Nederland ervaart tijdens de nacht voor
Nederlandse bekendste feestdag. Wittenbrink's voorstellingen kenmerken
zich doordat ze geheel gezongen worden. Verschillende muziekstijlen,
van Schubert tot pop, zijn te horen. Zijn producties zijn te zien in de
grote theaterhuizen in Wenen, Berlijn en München en volgend seizoen
voor het eerst ook in Nederland. Koninginnenacht is met onder meer
Anniek Pheifer, Loes Haverkort en Ali (CC)ifteci.
In de kleine zaal wordt de worsteling van het individu met de
actualiteit getoond. Zo vraagt Antoinette Jelgersma zich af in Dea
Lohers' monoloog Land zonder Woorden wat de kunstenaar in de huidige
tijd nog kan betekenen. Johan Doesburg laat de personages in
Gekluisterd van Enda Walsh met Mark Rietman en Sophie van Winden een
weg zoeken in hun verhalen en de werkelijkheid. Voor hen is de
werkelijkheid een groot strijdtoneel. Stand-up philosopher Laura van
Dolron, bekend als artist in residence bij het Nationale Toneel, komt
meerdere malen terug. Ze gaat in gesprek met grand-dame Ariane Schluter
en cultheld Oscar van Woensel. Susanne Kennedy is ook in het Nationale
Toneel Gebouw te zien met een tweede coproductie met NTGent.
Tot slot krijgt jong talent van de regieopleiding Amsterdam wederom
ruim baan met een nieuwe reeks van Halfweg.
*
Links:
http://www.nationaletoneel.nl
Razende Robot Reporter