Theu Boermans maakt nieuw seizoen het Nationale Toneel bekend

Persbericht van Het Nationale Toneel (NT)

Theater als spiegel van de samenleving. Dat thema staat centraal in seizoen 2011/2012 van het Nationale Toneel

Een wervelende start met de komst van artistiek directeur Theu Boermans naar het Haagse gezelschap

Afgelopen maanden is Theu Boermans bezig geweest met het samenstellen van zijn eerste theaterseizoen bij het Nationale Toneel. De programmering van seizoen 2011/2012 is de opmaat voor de koers die het Haagse gezelschap de komende jaren zal varen. Samen met zakelijk directeur Walter Ligthart is - ondanks alle bezuinigingen die de sector te wachten staat - de ambitie uitgesproken de positie van het Nationale Toneel als een van de grote toneelgezelschappen in Nederland verder uit te bouwen.

Het Nationale Toneel wil haar leidende positie als gezelschap met aansprekende grote zaal producties in (concentratie-)theaters in het hele land behouden. In Den Haag, de thuisbasis, wil de directie de rol van het Nationale Toneel echter vergroten; als belangrijkste stadsgezelschap streeft zij naar de opbouw van een repertoire dat op flexibele wijze meerdere seizoenen te zien zal zijn. Daartoe zal een innige samenwerking met de Koninklijke Schouwburg worden aangegaan.

De nieuwe directie wil met het gezelschap ook de grenzen over. Internationale samenwerking in de vorm van coproducties en uitwisseling van acteurs, regisseurs en vormgevers staat op de agenda. Binnen- en buitenlandse allianties en cross-overs met andere instellingen zullen belangrijke speerpunten worden.

In deze tijd onderschrijft het gezelschap het belang van educatie. Voor jongeren, maar zeker ook voor volwassenen. Het Nationale Toneel gaat de voorstellingen middels een goede randprogrammering nog meer in de maatschappij plaatsen en haar educatieve activiteiten vernieuwen. Zo zullen er samen met jongeren voorstellingen worden gemaakt.

Innovatie is al jarenlang een belangrijk aandachtspunt binnen het Nationale Toneel. Dat zal gehandhaafd worden. Er wordt gewerkt met jonge talentvolle regisseurs en acteurs. Zij krijgen de kans om zich met de expertise die het Nationale Toneel als belanghebbend instituut heeft te ontwikkelen en door te groeien.

Deze ambities worden verwezenlijkt met een vast team van regisseurs en een ensemble van topacteurs. Als aanvulling op het huidige ensemble worden nieuwe acteurs, al dan niet tijdelijk, aangetrokken. Naast de drie aanwezige regisseurs, Theu Boermans, Johan Doesburg en Susanne Kennedy, worden ook (buitenlandse) gastregisseurs gevraagd.

Seizoen 2011-2012
Met TheuBoermans@work, een drie-weken-durend festival in september in Den Haag, introduceert het Nationale Toneel i.s.m. de Koninklijke Schouwburg en Het Derde Bedrijf, de nieuwe artistiek directeur Theu Boermans bij het Haagse publiek. Tijdens dit festival zullen de recente succesvolle regies, De Eenzame Weg en Fraulein Else, de herneming van zijn legendarische voorstelling De Presidentes en de spiksplinternieuwe voorstelling Begeerte heeft ons aangeraakt naar een roman van Bert Natter (coproductie met Het Derde Bedrijf) te zien zijn. Al deze producties zullen op het repertoire blijven. Daarnaast haalt de Koninklijke Schouwburg Boermans' succesvolle Hamlet (2010) uit Graz, Oostenrijk, naar Den Haag.
Met deze aftrap kan iedereen die nog niet bekend is met Boermans' alom geprezen acteursregie een voorproefje krijgen van het moois dat de rest van het seizoen belooft.

De grote zaalproducties van komend seizoen zitten dicht op de huid van de maatschappij. Theu Boermans opent het seizoen met Midzomernachtdroom van William Shakespeare waarin onze problematische verhouding tot liefde en macht in tijden van individualisme en strijd centraal staat. Met een topbezetting van Pierre Bokma, Ariane Schluter, Stefan de Walle, Jeroen Spitzenberger, Bracha van Doesburgh, Matteo van der Grijn, Jappe Claes en anderen. Susanne Kennedy zal in coproductie met NTGent haar eerste grote zaal regie gaan maken. De bittere tranen van Petra von Kant is een stuk van Rainer Werner Fassbinder met Els Dottermans en Betty Schuurman.
Johan Doesburg toont in De Prooi aan de hand van de val van de Nederlandse bank ABN-Amro hoe het is te leven in een wereld van ambitie en eerzucht. Doesburg ensceneert dit hedendaagse koningsdrama, geïnspireerd op de bestseller van onderzoeksjournalist Jeroen Smit, met Mark Rietman als Rijkman Groenink en verder onder meer Jaap Spijkers en Betty Schuurman. Tenslotte toont de internationaal vermaarde regisseur Franz Wittenbrink met het bitterzoete Koninginnenacht ons hoe een buitenstaander de handelsnatie Nederland ervaart tijdens de nacht voor Nederlandse bekendste feestdag. Wittenbrink's voorstellingen kenmerken zich doordat ze geheel gezongen worden. Verschillende muziekstijlen, van Schubert tot pop, zijn te horen. Zijn producties zijn te zien in de grote theaterhuizen in Wenen, Berlijn en München en volgend seizoen voor het eerst ook in Nederland. Koninginnenacht is met onder meer Anniek Pheifer, Loes Haverkort en Ali (CC)ifteci.

In de kleine zaal wordt de worsteling van het individu met de actualiteit getoond. Zo vraagt Antoinette Jelgersma zich af in Dea Lohers' monoloog Land zonder Woorden wat de kunstenaar in de huidige tijd nog kan betekenen. Johan Doesburg laat de personages in Gekluisterd van Enda Walsh met Mark Rietman en Sophie van Winden een weg zoeken in hun verhalen en de werkelijkheid. Voor hen is de werkelijkheid een groot strijdtoneel. Stand-up philosopher Laura van Dolron, bekend als artist in residence bij het Nationale Toneel, komt meerdere malen terug. Ze gaat in gesprek met grand-dame Ariane Schluter en cultheld Oscar van Woensel. Susanne Kennedy is ook in het Nationale Toneel Gebouw te zien met een tweede coproductie met NTGent. Tot slot krijgt jong talent van de regieopleiding Amsterdam wederom ruim baan met een nieuwe reeks van Halfweg.

*

Links:
http://www.nationaletoneel.nl



Razende Robot Reporter