Privacy punt van zorg bij winkelcriminaliteit
24 maart 2011
---
Het Vakcentrum heeft veel praktijkvoorbeelden en suggesties van haar
leden gekregen om winkelcriminaliteit effectiever aan te laten pakken.
In het overleg met minister Opstelten en de leiding van OM en politie
zijn onder andere de volgende zaken onder het voetlicht gebracht.
De top drie van praktijkvoorbeelden waar onze leden zich aan ergeren
is:
* Seponeren van een zaak ofwel de wijze van prioriteiten stellen kan
beter. Uit reacties van de ondernemers komt naar voren dat onder
meer het doen van politieonderzoek wanneer geen sprake is van
heterdaad te wensen overlaat als gevolg van prioritering van
recherchezaken.
* Onvoldoende waarborging van de privacy van de ondernemer/aangever
doordat de winkeldief het proces-verbaal volledig kan inzien. Soms
staat in het proces-verbaal het BSN-nummer, geboortenaam,
geboorteplaats, adres en als de winkeldief gepind heeft, is hij
zelfs in het bezit van een rekeningnummer van de ondernemer.
* Onvoldoende schadevergoeding voor de aangerichte schade en
tijdsinspanning.
Ook zaken als beslistermijnen, terugkoppeling naar de winkelier en
andere problemen met het doen van aangifte zijn knelpunten volgens de
leden van het Vakcentrum. Enkele ondernemers doen door deze problemen
uit principe geen aangifte meer, hetgeen een schijnveiligheid als
gevolg heeft.
We zullen hierover verder in gesprek gaan met politie en justitie om de
knelpunten op te lossen.
Minister Opstelten deelt de zorgen van de ondernemers en maakt zich er
sterk voor dat ondernemers altijd en tijdig antwoord krijgen nadat zij
aangifte hebben gedaan. Ook het doen van aangifte behoort snel en
eenvoudig gedaan te kunnen worden.
Vakcentrum Levensmiddelen