Vakcentrum Levensmiddelen

Privacy punt van zorg bij winkelcriminaliteit

24 maart 2011
---

Het Vakcentrum heeft veel praktijkvoorbeelden en suggesties van haar leden gekregen om winkelcriminaliteit effectiever aan te laten pakken. In het overleg met minister Opstelten en de leiding van OM en politie zijn onder andere de volgende zaken onder het voetlicht gebracht.

De top drie van praktijkvoorbeelden waar onze leden zich aan ergeren is:


* Seponeren van een zaak ofwel de wijze van prioriteiten stellen kan beter. Uit reacties van de ondernemers komt naar voren dat onder meer het doen van politieonderzoek wanneer geen sprake is van heterdaad te wensen overlaat als gevolg van prioritering van recherchezaken.

* Onvoldoende waarborging van de privacy van de ondernemer/aangever doordat de winkeldief het proces-verbaal volledig kan inzien. Soms staat in het proces-verbaal het BSN-nummer, geboortenaam, geboorteplaats, adres en als de winkeldief gepind heeft, is hij zelfs in het bezit van een rekeningnummer van de ondernemer.
* Onvoldoende schadevergoeding voor de aangerichte schade en tijdsinspanning.

Ook zaken als beslistermijnen, terugkoppeling naar de winkelier en andere problemen met het doen van aangifte zijn knelpunten volgens de leden van het Vakcentrum. Enkele ondernemers doen door deze problemen uit principe geen aangifte meer, hetgeen een schijnveiligheid als gevolg heeft.

We zullen hierover verder in gesprek gaan met politie en justitie om de knelpunten op te lossen.

Minister Opstelten deelt de zorgen van de ondernemers en maakt zich er sterk voor dat ondernemers altijd en tijdig antwoord krijgen nadat zij aangifte hebben gedaan. Ook het doen van aangifte behoort snel en eenvoudig gedaan te kunnen worden.