Gemeente Achtkarspelen
Achtkarspelen scoort ruime voldoende voor dienstverlening
Inwoners en bedrijven in Achtkarspelen zijn tevreden over de
dienstverlening van de gemeente. Achtkarspelen krijgt een 7,1 van haar
inwoners. De gemeente kan zich nog verbeteren door beter te luisteren
naar de inwoners en hen te betrekken bij de vormgeving en uitvoering
van beleid.
Dat zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek dat eind 2010 is
uitgevoerd door bureau HanzeConnect uit Groningen in opdracht van de
gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De uitkomsten worden
gebruikt voor de inrichting van het gezamenlijke Klant Contact Centrum
(KCC) en de verdere ontwikkeling van dienstverlening aan burgers en
bedrijven. Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel werken sinds vorig jaar
intensief samen op een aantal terreinen, waaronder dienstverlening.
Digitale dienstverlening
Achtkarspelen biedt steeds meer diensten aan via internet. Toch blijft
er een grote groep mensen die het gemeentehuis wil blijven bezoeken.
Het maken van afspraken om diensten te `halen' op het gemeentehuis
vinden inwoners een positieve ontwikkeling. Het dienstverleningsniveau
kan nog verder worden verhoogd door de openingstijden te verruimen.
Inspraak
Tachtig procent van de ondervraagden vindt de informatie van de
gemeente in begrijpelijke taal. Over het luisteren naar burgers, het
correct afhandelen van vragen en verzoeken en het betrekken van
inwoners bij de vormgeving van het beleid zijn de ondervraagden minder
positief. Belangrijkste verbeterpunt is het inleven en (kunnen)
verplaatsen in de klant, het actief meedenken in oplossingen en het
serieus nemen van de burger. Voor bedrijven geldt dat zij behoefte
hebben aan één aanspreekpunt binnen de gemeente die proactief meedenkt.
Vervolgstappen
De onderzoeksresultaten sluiten aan bij de voornemens van de gemeente.
Samen met Tytsjerksteradiel investeert Achtkarspelen in verdere
verbetering van de dienstverlening. Bovendien heeft het gemeentebestuur
in het bestuursprogramma nadrukkelijk aangegeven burgers, bedrijven en
maatschappelijke instellingen meer te willen betrekken bij de
ontwikkeling en uitvoering van het beleid en is de term `beginspraak'
geïntroduceerd.
Achtkarspelen gaat verder onderzoek doen in de vorm van een pilot naar
de openingstijden van het gemeentehuis. Daarbij wordt gekeken naar de
mogelijkheid om op afspraak diensten te leveren en het gemeentehuis ook
na 18.00 uur open te stellen.
Wat te doen met de resultaten van het onderzoek Bestandsgrootte: 30 KB
Onderzoeksrapport Bestandsgrootte: 531 KB
Bijlagenrapport Bestandsgrootte: 656 KB