Gemeente Achtkarspelen


Achtkarspelen scoort ruime voldoende voor dienstverlening

Inwoners en bedrijven in Achtkarspelen zijn tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Achtkarspelen krijgt een 7,1 van haar inwoners. De gemeente kan zich nog verbeteren door beter te luisteren naar de inwoners en hen te betrekken bij de vormgeving en uitvoering van beleid.

Dat zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek dat eind 2010 is uitgevoerd door bureau HanzeConnect uit Groningen in opdracht van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De uitkomsten worden gebruikt voor de inrichting van het gezamenlijke Klant Contact Centrum (KCC) en de verdere ontwikkeling van dienstverlening aan burgers en bedrijven. Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel werken sinds vorig jaar intensief samen op een aantal terreinen, waaronder dienstverlening.

Digitale dienstverlening
Achtkarspelen biedt steeds meer diensten aan via internet. Toch blijft er een grote groep mensen die het gemeentehuis wil blijven bezoeken. Het maken van afspraken om diensten te `halen' op het gemeentehuis vinden inwoners een positieve ontwikkeling. Het dienstverleningsniveau kan nog verder worden verhoogd door de openingstijden te verruimen.

Inspraak
Tachtig procent van de ondervraagden vindt de informatie van de gemeente in begrijpelijke taal. Over het luisteren naar burgers, het correct afhandelen van vragen en verzoeken en het betrekken van inwoners bij de vormgeving van het beleid zijn de ondervraagden minder positief. Belangrijkste verbeterpunt is het inleven en (kunnen) verplaatsen in de klant, het actief meedenken in oplossingen en het serieus nemen van de burger. Voor bedrijven geldt dat zij behoefte hebben aan één aanspreekpunt binnen de gemeente die proactief meedenkt.

Vervolgstappen
De onderzoeksresultaten sluiten aan bij de voornemens van de gemeente. Samen met Tytsjerksteradiel investeert Achtkarspelen in verdere verbetering van de dienstverlening. Bovendien heeft het gemeentebestuur in het bestuursprogramma nadrukkelijk aangegeven burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen meer te willen betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van het beleid en is de term `beginspraak' geïntroduceerd.

Achtkarspelen gaat verder onderzoek doen in de vorm van een pilot naar de openingstijden van het gemeentehuis. Daarbij wordt gekeken naar de mogelijkheid om op afspraak diensten te leveren en het gemeentehuis ook na 18.00 uur open te stellen.
Wat te doen met de resultaten van het onderzoek Bestandsgrootte: 30 KB Onderzoeksrapport Bestandsgrootte: 531 KB
Bijlagenrapport Bestandsgrootte: 656 KB