Blauw Research


'Nederland winkelt voor 8,2 miljard euro online'

18 maart 2011 door Elsevier.nl

Online shoppen is een bezigheid die nog steeds in populariteit toeneemt onder Nederlanders. Uit cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.org blijkt namelijk dat er in 2010 online weer 11 procent meer is uitgegeven dan het jaar ervoor.

Nederlanders gaven in 2010 online het meeste geld uit aan vakanties Thuiswinkel.org presenteert vandaag de jaarlijkse cijfers over online winkelend Nederland, welke zijn berekend door GfK en Blauw Research. Hieruit blijkt dat er in totaal 8,2 miljard euro is uitgegeven in 2010. Verder wordt ook duidelijk dat consumenten vorig jaar meer artikelen online hebben aangeschaft maar dat er per bestelling wel minder werd uitgegeven.

Kleine bestellingen
Per internetklant steeg het gemiddelde aantal bestellingen in 2010 met 20 procent naar 7,4 bestellingen. 'We zien dat consumenten nu ook sneller kleine bestellingen plaatsen op internet met een lagere orderwaarde,' vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research vult aan: 'Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol. Het gemiddeld besteed bedrag per order is het afgelopen jaar gedaald met 14 procent naar 119 euro per order.'

Volgens het rapport geven shoppers online het meeste geld uit aan reizen. Daarna komen telecomproducten en kleding. Het gemiddelde bedrag dat een consument in 2010 online uitgaf was 890 euro, een stijging van 4 procent. Het totale aantal mensen dat online aankopen deed steeg ook lichtjes en kwam uit op 9,25 miljoen.