Presentatie vernieuwde website
OPROEP OM DENKKRACHT
De vernieuwde website over de kandidatuur van Maastricht en Euregio voor Culturele Hoofdstad van Europa in 2018
Op de site staat in vier talen alle informatie over de achtergronden van de kandidatuur, de inhoudelijke thema's en de organisatie. Duidelijk is dat de organisatie in de komende periode twee opdrachten moet vervullen: het schrijven van een bidboek en het op gang brengen van een participatiebeweging. Deze beweging moet de kandidatuur voorzien van voldoende draagvlak. Als eerste stap wordt via de site een brede oproep gedaan aan inwoners, culturele instellingen en het bedrijfsleven in de Euregio om met hun denkkracht een bijdrage te leveren aan de inhoud van de kandidatuur.
oproep
In de oproep wordt er nog eens op gewezen dat de toekomst van Europa afhangt van de samenhang van de lidstaten. De Euregio Maas-Rijn kan Europa de weg wijzen. Hier schuren verschillende culturen tegen elkaar, hier ligt de cultuurhistorische bakermat van Europa. De toekomst van onze kinderen hangt er van af of het lukt over de grenzen heen een gevoel van verbondenheid te laten ontstaan tussen mensen. De oproep vervolgt:
" Wij roepen U op, U culturele instellingen, U die hier woont en werkt, U die wel of niet georganiseerd bent, U die niets met cultuur van doen heeft, U die dit leest:
Hoe benutten we de mogelijkheden van onze steden, ons landschap, onze kennisindustrie, onze creatieve industrie? Hoe lukt het ons U te betrekken in dit proces? Hoe ontwikkelen we die verbindingen? En hoe slagen we erin dit alles van betekenis voor Europa te laten zijn.
Stuur ons uw gedachten op."
Bureau VIA2018 vraagt daarbij niet om het insturen van concrete projecten, maar om visie en denkkracht.
Bidbook
De oproep sluit nauw aan bij de inhoudelijke koers, die moet leiden tot een themakeuze voor het bidbook. Het bidbook wordt in 2012 gepresenteerd aan de Nederlandse regering en de Europese Commissie in Brussel. Het is een 'offerte' aan Brussel, waarin de achtergronden en noodzaak van de kandidatuur worden gepresenteerd. Het bidbook moet voldoen aan de eisen van de Europese Commissie: het moet vernieuwend en aansprekend zijn, internationaal gericht en met een groot draagvlak onder burgers, kunst- en cultuurwereld, overheden en bedrijfsleven.
Op basis van een onderzoek van de Universiteit van Maastricht en het voorwerk van het artistieke team is gekozen voor vier inhoudelijke pijlers, die de basis moeten vormen voor de inhoud van het bidbook. De pijlers worden verder uitgewerkt in onderzoeksprojecten, die belangrijke informatie moeten opleveren.
* Het ontwikkelen van verbindingen (voorbeelden: spoorproject, popproject, Henric van Veldeke muziekproject en het TVproject van Stijn Meuris).
* Het ontwikkelen van nieuwe vormen van stedelijkheid (voorbeelden: Notropolis en modemapping)
* Strategieën van representatie (Voorbeelden: VIA2018 School, Breakfest; Via2018 Tune, Honproject)
* Bestemming Europa (Voorbeelden van projecten: VIA2018 University, Collectors House, Opera- en muziekfestival, dansproject).
Naast de onderzoeksprojecten worden ook specialisten aangetrokken met als opdracht om de potenties van de Euregio te verkennen. Vanuit een analyse van het hier en nu zoeken ze toekomstgerichte antwoorden op het gebied van de vier pijlers. Deze antwoorden kunnen leiden tot onderscheidende en betekenisvolle ontwikkelingen op Europese schaal.
De website geeft ook informatie over de beoogde resultaten. Culturele Hoofdstad is veel meer dan een jaar lang een podium voor een cultureel festijn. De benoeming geeft een enorme impuls aan stad en regio. Niet alleen het culturele leven wordt versterkt. De weg ernaar toe werkt als een motor voor de transformatie van sociale en economische processen. Er is sprake van een grote directe en indirecte spin-off. Het verblijfsklimaat en de infrastructuur worden structureel verbeterd. Er is grote aandacht voor de verbetering van verbindingen. Dat is de ervaring bij de meeste steden die Culturele Hoofdstad van Europa werden.
De verwachte resultaten worden samengevat onder de titels:
* betere sociale cohesie
* directe en indirecte werkgelegenheid
* brede internationale publiciteit
* meer bezoekers
* versterking trots en identiteit onder de lokale bevolking
* imagoversterking voor Euregio
* versterkte samenwerking in Euregio
* ontstaan meerdaags verblijfsklimaat
* grotere aantrekkingskracht voor hoog-opgeleide buitenlandse werknemers
* versterking van de culturele sector
* verbetering samenwerking professionele en amateursector
* verbetering van infrastructuur
Er is dus sprake van een majeur projekt met grote opbrengsten voor Maastricht en de Euregio. De kosten worden geschat op zo'n 60 tot 80 miljoen euro. Dit bedrag is geen vastgesteld bedrag, maar een schatting op basis van onderzoek in vergelijkbare steden, die eerder Culturele Hoofdstad of kandidaat zijn geweest.
Meerdere partners leveren een bijdrage. Voor een groot deel zijn dat de overheden (Rijk, provincies, gemeenten en de Europese Unie), maar ook het bedrijfsleven wordt aangesproken. Juist vandaag is tijdens de TEFAF een overeenkomst getekend, waarin alle Kamers van Koophandel in de Euregio vastleggen dat ze gezamenlijk de kandidatuur zullen steunen.
De website geeft ook informatie over de organisatie achter de kandidatuur van Maastricht en Euregio, over de geschiedenis en doelstellingen van het fenomeen Culturele Hoofdstad van Europa en over de steden en gebieden die samen met Maastricht kandidaat zijn.
De website is gemaakt door Bureau Zuiderlicht in Maastricht/
Voor meer informatie:
Noot voor redacties
Gemeente Maastricht