Ingezonden persbericht
Centraal Beheer online favoriet voor arbeidsongeschiktheidsverzekering
Interpolis afgelost als favoriet in online onderzoek van WUA!
Respondenten die zich online oriënteren op een arbeidsongeschiktheidsverzekering, wijzen Centraal Beheer aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. Interpolis, een jaar eerder nog winnaar van het onderzoek, eindigt nu op de tweede plaats. De respondenten gaven in totaal 211 individuele beoordelingen over 65 verschillende websites.
De onderzoeksresultaten
40% van de respondenten bezoekt de website van Centraal Beheer tijdens de oriëntatie. De bezoekers geven vooral goede waarderingen voor de thema's Eerste Indruk en Vertrouwen. De beoogde betrouwbaarheid van de aanbieder wordt dan ook veelvuldig aangehaald als reden om voor Centraal Beheer te kiezen. 15% van de respondenten kiest voor een verzekering van Centraal Beheer.
Interpolis toont verbetering op vrijwel alle door WUA! onderzochte thema's. Vanwege een sterk verminderde online vindbaarheid valt de Web Performance Score echter lager uit dan in 2010. 25% van de respondenten komt ditmaal op Interpolis.nl terecht, tegenover 65% tijdens de vorige meting. Met eerste plaatsen op Web Imago en Informatiewaarde weet Interpolis nog wel 7,5% van de respondenten te overtuigen.
OHRA eindigt net als een jaar eerder op de derde plaats. 47,5% van de respondenten weet OHRA.nl te vinden, waarmee het de best vindbare website van het veld is. OHRA scoort vervolgens vooral op Web Imago en Vertrouwen. Net als tijdens de eerste meting kiest 10% van de respondenten voor een verzekering van OHRA.
Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig ondernemers en zzp'ers uit, tussen de 24 en 50 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.
Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'Om te voorkomen dat ziekte of ongeval tot een inkomstenverlies leidt, wilt u graag een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Ga u op het internet oriënteren.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Ondernemers en zzp'ers
Leeftijd: tussen de 24 en 50 jaar oud
Verdeling geslacht: 60% man, 40% vrouw
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: februari 2012
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht