SGP
SGP over SGP en zelfstandigheid NL
SGP wil toezegging Rutte dat Nederland zelfstandig kan blijven
beslissen over concrete maatregelen SGP: âZelfstandig waar het kan,
samen waar nodigâ. Dat was, is en blijft voor de SGP leidraad in
Europa.
Het is om die reden dat de SGP erop hamert dat er niet iedere keer
tóch wéér bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Om die
reden heeft de SGP twijfels bij het europact.
SGP-kamerlid Dijkgraaf vindt dat Nederland âbaas in eigen huisâ moet
blijven. In het debat over Europa met o.a. premier Rutte en minister De
Jager van Financiën wil Dijkgraaf de verzekering krijgen dat ons land
volledig zelfstandig kan (blijven) beslissen over de concrete
maatregelen die nodig zijn om aan de eisen van het Stabiliteits- en
Groeipact te voldoen.
---
Pact voor euro/Europese top
Elbert Dijkgraaf
23 maart 2011
Palestijnse staat
Voorzitter. Uit de internationale media heb ik vernomen dat de
Palestijnse autoriteiten vastbesloten zijn om de Verenigde Naties te
verzoeken om een Palestijnse staat te erkennen. Schokkend vond ik het
ook om te lezen dat de Palestijnse leiders het pad van onderhandelingen
willen verlaten âterwijl Israel dat wel wil, zo erkennen zij!â en
simpelweg hun zogenaamde recht willen opeisen.
Dit is een heilloze weg die makkelijk kan leiden tot nóg meer geweld.
De Kamer heeft al eerder heel krachtig uitgesproken dat de regering
zich ervoor moet inzetten, dat de Europese Unie zich krachtig verzet
tegen het eenzijdig uitroepen van een Palestijnse staat. Bovendien moet
zij de Palestijnse leiders oproepen om rechtstreekse onderhandelingen
met Israël te hervatten. Het draait hierbij om het vinden van een
duurzame oplossing van het Israëlisch-Palestijnse conflict, die recht
doet aan de Palestijnse problematiek en expliciete erkenning van een
democratische, joodse staat Israël omvat. (Zie de motie-Van der
Staaij, 3 februari 2011) Is de minister op de hoogte van de Palestijnse
plannen? Zal hij zich hiertegen verzetten, ook in Europees verband?
Japan en kernenergie
De SGP waardeert de inzet van Nederland als het gaat om hulp aan Japan.
De ramp in Japan roept ook direct vragen op over de veiligheid van
kerncentrales. Dit behoeft zeker alle aandacht. Mijn fractie waarschuwt
echter voor paniekreacties. 100% veiligheid bestaat niet.
Tegelijkertijd is evenzo evident, dat we niet uitsluitend kunnen teren
op fossiele energiedragers. Voorlopig is kernenergie het enige serieuze
alternatief hiervoor. Ook daar zullen we mee moeten leren leven. We
zullen dus moeten waken voor overijlde conclusies.
Totaalpakket eurozone
Voorzitter. Is het totaalpakket waar het kabinet de Kamer vandaag
toestemming voor vraagt een keffend hondje of een brullende leeuw met
grote tanden? Of groeit het keffende hondje van nu in de toekomst uit
tot een brullende leeuw? Kan Nederland ook in de toekomst haar eigen
koers blijven varen, of worden we daarin beknot door de Europese Unie?
De SGP ziet een zelfstandig Nederland voor zich waar dat kan. Een
Nederland dat samenwerkt met andere landen als dat noodzakelijk is. In
die visie is geen ruimte voor een politieke unie, voor een Verenigde
Staten van Europa.
Ik ben daarom blij dat de minister-president een en andermaal heeft
aangegeven dat het Pact voor de Euro lidstaten weliswaar de
mogelijkheid geeft om elkaar de maat te nemen, maar dat er geen sprake
is van juridisch bindende verplichtingen. Daar houden we hem aan!
Om de consequenties scherp te krijgen neem ik een thema als de
pensioengerechtigde leeftijd. Alle lidstaten op 1 na hebben de wens om
die in Europese verband op te hogen. De bandbreedte stellen zij vast op
65 - 70 jaar. Geldt zoân afspraak alleen bij unanimiteit? En is het
voor het land wat niet met deze maatregel instemt óók op lange
termijn mogelijk af te wijken van de Europese mainstream? De SGP wil in
ieder geval niet dat er direct of indirect een koppeling wordt gemaakt
tussen het Pact voor de Euro en eventuele sancties in het kader van het
Stabiliteits- en Groeipact. Zo in de trant van: u heeft een tekort en u
krijgt sancties als u de pensioenleeftijd niet binnen zoveel jaar
ophoogt. Op macro niveau steunen we de sancties in het SGP, maar niet
op het niveau van dwingend op te leggen individuele maatregelen. Ik
ontvang daarop graag een harde toezegging van dit kabinet.
De financiële problemen van een aantal landen tonen kraakhelder aan
waarom een strikte naleving van het SGP noodzakelijk is. Daarom is het
een goede zaak dat in gebreke blijvende landen sancties voortaan
moeilijker kunnen ontlopen. Toch blijft de SGP het jammer vinden dat de
Raad âweliswaar na het geven van een toelichting- af kan zien van
sancties. Is het risico daarmee niet groot dat er toch weer politieke
deals worden gesloten om aan sancties te ontsnappen? Voor de SGP is het
eindstation dus nog niet bereikt. Wij zouden graag zien dat de regering
zich blijft inzetten voor volledig automatische sancties, waarvan
alleen afgeweken kan worden in extreme, onvoorziene situaties. Wil de
regering zich daarvoor sterk blijven maken?
Voorzitter, de economic governance voorstellen omvatten minimumeisen
voor begrotingsraamwerken. De regering geeft aan dat Nederland al in
belangrijke mate voldoet aan de gestelde eisen. Dan rijst de vraag: op
welke gebieden voldoet Nederland niet aan de eisen? En wat zijn de
gevolgen voor Nederland als dit moet worden aangepast?
Europees stabiliteitsmechanisme
Voorzitter, dat het noodzakelijk is om landen steun te verlenen die in
de financiële problemen gekomen zijn, begrijpt de SGP. Dat is iets
anders dan er blij mee zijn. Daarom hechten wij met de regering sterk
aan preventie en aan stevige voorwaarden voor landen die desondanks
voor steun aankloppen. Over de Nederlandse bijdrage aan het ESM: heeft
de regering wel alles op alles gezet om de Nederlandse bijdrage zo laag
mogelijk te laten zijn? Heeft de premier kortom een voorbeeld genomen
aan minister Zalm destijds? Of de ESM de bevoegdheid moet krijgen om
obligaties op te kopen op de primaire markt, twijfelt de SGP sterk.
Waarom is dit instrument noodzakelijk? Toont het feit dat het opkopen
alleen mogelijk is in uitzonderlijke gevallen niet aan hoeveel risico
daaraan verbonden is? Wordt het risico voor de Nederlandse
belastingbetaler - voor Bas en Willy - daarmee niet te groot? En wat
verstaat de regering onder uitzonderlijke gevallen? Graag een heldere
reactie.