Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Haagse biënnale Design en Overheid groot succes

Tentoonstelling 'De kiezer verleid?', met Duitse en Nederlandse verkiezingsaffiches, nog tot en met 27 maart te zien in het Museum voor Communicatie in Den Haag.

Design en Overheid is het thema van de internationale biënnale van Stichting Design Den Haag en is een idee van ontwerper Ed Annink van het het Haagse ontwerpbureau Ontwerpwerk. De biënnale onderzoekt de relatie tussen design, de overheid en de burger in Europa via tentoonstellingen, workshops, debatten en publicaties. De eerste editie startte op 17 april 2010 en loopt nog tot en met 27 maart 2011. Er kwamen meer dan 80.000 bezoekers naar de verschillende activiteiten in Nederland en Duitsland.

De tentoonstelling 'De kiezer verleid?' in het Museum voor Communicatie in Den Haag toont Nederlandse en Duitse verkiezingsaffiches van 1918 tot nu. De tentoonstelling is wegens succes en de aansluiting op de politieke actualiteit verlengd tot en met 27 maart aanstaande.

Een ander hoogtepunt van Design en Overheid is de tentoonstelling Norm=Vorm, over standaardisatie en design, in het Gemeentemuseum in Den Haag en in Essen, Duitsland in het kader van RUHR.2010 Culturele Hoofdstad van Europa. Timo de Rijk, hoogleraar Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam en curator van de tentoonstelling, schreef ook het bijbehorende boek over standaardisatie in relatie tot economie en cultuur.

Het project 'Een nieuw symbool voor Europa' levert een bijdrage aan de discussie rondom het imago van de Europese Unie, door een wereldwijde oproep te doen aan grafisch ontwerpers om een nieuw symbool voor Europa te ontwerpen. Dit leverde meer dan 1400 inzendingen op, uit 65 landen. Hiervan werden er 12 geselecteerd en geprint op vlaggen die tentoongesteld zijn bij o.a. de Europalezing van Herman van Rompuy.

Het thema Design en Overheid vind internationaal weerklank. Een aantal projecten worden verder ontwikkeld in samenwerking met buitenlandse partners zoals Norm=Vorm met de deelstaat Sachsen in Duitsland en het project 'Politie-Polizei-Carabi...', over de visuele identiteit van een Europese politie, met Istanbul Design Week 2012.