Macintosh Retail Group

http://hugin.info/142890/R/1499118/434670.pdf

PERSBERICHT

Maastricht, 22 maart 2011

INTENTIE TOT VERKOOP BELCOMPANY AAN VODAFONE

? Transactie betreft zowel telecomspecialist BelCompany als voordeelformule telefoonkopen.nl.
? Procedures ondernemingsraden en NMA zijn/worden opgestart. ? Verkoopprijs ¤ 120 mln cash & debt free per 1 januari 2011. ? Verkoopopbrengst wordt gebruikt voor investeringen in Fashion en Living. ? Netto resultaatbijdrage tussen ¤ 85 mln en ¤ 90 mln.

Frank De Moor (CEO Macintosh Retail Group): "Afscheid nemen van zo'n prachtige onderneming als BelCompany is niet gemakkelijk. De winkelformule is sinds 1996 van de grond af door ons opgebouwd en uitgegroeid tot de succesvolste telecomretailer van Nederland. De toekomst van Macintosh Retail Group ligt echter in de sectoren Fashion en Living. We zijn er van overtuigd dat verkoop aan Vodafone Libertel een juiste afweging is omdat BelCompany daarmee onderdeel gaat uitmaken van een van de grootste telecombedrijven van de wereld.

Overeenstemming onder voorwaarden
Op basis van een door Vodafone Libertel uitgebracht bod hebben Macintosh Retail Group NV en Vodafone Libertel BV een intentieovereenkomst getekend waarin de voorwaarden zijn neergelegd op basis waarvan Macintosh Retail Group bereid is de aandelen BelCompany aan Vodafone Libertel te verkopen. In deze overeenkomst zijn onder meer voorwaarden opgenomen met betrekking tot de ondernemingsraden van beide ondernemingen en de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Indien de te volgen procedures, die zijn opgestart respectievelijk spoedig worden opgestart, met goed gevolg worden afgerond, bestaat de verwachting dat over een aantal maanden de overeenkomst definitief gemaakt kan worden. Strategische rationale Macintosh Retail Group
Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen hebben geconstateerd dat de competenties van Macintosh Retail Group het beste tot hun recht komen in de sectoren Fashion en Living. In die sectoren bestaat de mogelijkheid om de toeleveringsketens zodanig te beïnvloeden dat de beste commerciële voorwaarden kunnen worden bedongen. In combinatie met sterke winkel- en productmerken en geavanceerde systemen, leidt dit tot rendabele omzetgroei.

Met name in Fashion is inmiddels een verdienmodel gebouwd waarop nieuwe bedrijven kunnen worden aangehaakt. Bovendien zijn Fashion en Living de sectoren waar internationaal gezien de meeste (groei)mogelijkheden worden voorzien en waarin prominente marktposities (kunnen) worden ingenomen. De drie meest recente overnames (Scapino, Brantano en Jones Bootmaker) hebben dan ook hierin plaatsgevonden.
In Telecom, de sector waarin BelCompany en telefoonkopen.nl actief zijn, is sprake van een verschuiving binnen de abonnementenmarkt van nieuwe aansluitingen naar verlengingen van bestaande abonnementen. Deze laatste zijn minder winstgevend voor BelCompany en bovendien hebben de telecomoperators een grotere directe invloed op deze markt. Ook is er voor Macintosh Retail Group in Telecom nog slechts een beperkt aantal groeimogelijkheden in Nederland en is internationale expansie uitgesloten. Ondanks dat Macintosh Retail Group met specialist BelCompany en voordeelformule telefoonkopen.nl ijzersterke en rendabele marktposities heeft in Nederland, is daarom besloten afscheid te nemen van de sector Telecom.

De met Vodafone Libertel afgesproken voorwaarden zijn van dien aard dat het verantwoord wordt geacht om de substantiële bijdrage van BelCompany aan het bedrijfsresultaat van Macintosh Retail Group op te geven. Bovendien kan met de verkoopopbrengst worden geïnvesteerd in de sectoren Fashion en Living, die strategisch gezien prioriteit hebben. Kerngegevens Telecomsector
BelCompany is de grootste onafhankelijke retailer en specialist in de Nederlandse telecommarkt, met 176 winkels op A1-locaties en bijna 1.000 medewerkers. BelCompany heeft haar toppositie mede te danken aan haar beleid om de behoeftes van de consument in deze zeer technische en snel evoluerende markt beter te begrijpen dan de concurrentie, waarbij de nadruk ligt op toestelkeuze en advies. Vooral voor duurdere en technisch geavanceerde toestellen is de klant bij BelCompany aan het juiste adres. BelCompany exploiteert ook 34 winkels van de voordeelformule telefoonkopen.nl, met circa 150 medewerkers. Bij telefoonkopen.nl kan de consument terecht voor telecom met de voordelen van internet. Het assortiment is compleet en omvat alle merken telefoons en netwerken tegen de meest aantrekkelijke prijzen.
Voor nadere info: www.belcompany.nl en www.telefoonkopen.nl. BelCompany is reeds jarenlang een structureel winstgevende onderneming. Het in juni 2008 gestarte telefoonkopen.nl behaalde in 2010 een break even resultaat.

Kengetallen 2010
Kengetallen 2010 H1 2010 H2 2010
Netto omzet ¤ 181,3 mln ¤ 81,2 mln ¤ 100,1 mln
EBIT ¤ 14,7 mln ¤ 5,6 mln ¤ 9,1 mln

Toekomst BelCompany
Naar de mening van Macintosh Retail Group biedt aansluiting van BelCompany bij telecomoperator Vodafone Libertel, dat de overname als een strategische opportuniteit ziet, een gezonde basis voor de toekomst. Vodafone Libertel wil haar positie in de Nederlandse retailmarkt uitbreiden en versterken en ziet in de voorgenomen overname van BelCompany een uitgelezen mogelijkheid om dit voornemen te realiseren. Met de toevoeging van de winkels en de retailkennis van BelCompany, is Vodafone in staat haar ambities om de klant optimaal te bedienen, verder vorm te geven.
De directie van BelCompany zal in handen blijven van Algemeen Directeur Paul Vreeburg (45), Directeur Inkoop & Financiën Gerard van Amerongen (44) en Operationeel Directeur Marco Houtman (44). Het hoofdkantoor van BelCompany blijft gevestigd te Veenendaal. Voor de overwegingen van Vodafone Libertel met betrekking tot een eventuele overname wordt verwezen naar het gelijktijdig met dit persbericht door Vodafone Libertel gepubliceerde bericht.

Invloed op Macintosh Retail Group
In de (half)jaarcijfers over 2011 zullen de cijfers van Telecom worden gepresenteerd onder "te beëindigen activiteiten".
De met Vodafone Libertel afgesproken overnameprijs bedraagt ¤ 120 mln (cash & debt free) per 1 januari 2011.
De verkoopopbrengst zal worden gebruikt om de activiteiten in de sectoren Fashion en Living verder uit te bouwen, zowel door het doen van overnames, het introduceren van nieuwe winkel- en productmerken als door autonome groei.
Macintosh Retail Group verwacht op de transactie een netto resultaatbijdrage te realiseren tussen ¤ 85 mln en ¤ 90 mln.
Indien de transactie doorgang vindt, zal dit een negatieve invloed hebben op bedrijfsresultaat en nettowinst van de aan te houden activiteiten van Macintosh Retail Group. Als die achteruitgang in 2011 niet of niet geheel wordt gecompenseerd door toevoeging van nieuwe activiteiten, wordt overwogen om het dividend over dat jaar zodanig vast te stellen alsof BelCompany nog onderdeel zou hebben uitgemaakt van Macintosh Retail Group.

Maastricht, 22 maart 2011

Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV

Over Macintosh Retail Group.
Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer gespecialiseerd in de distributie van consumentenproducten met zo'n 1.350 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Living bestaat uit Kwantum en GP Décors. Fashion omvat Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, PRO, Shick, Scapino en Nea International. In Automotive & Telecom zijn BelCompany, telefoonkopen.nl winkels) en Halfords actief. www.macintosh.nl.
-3-Macintosh Retail Group NV - Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport - 043-3280780 www.macintosh.nl

Over Vodafone Libertel B.V.:
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 4,9 miljoen klanten per 31 december 2010. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Maastricht en Amsterdam. Daarnaast is er een kantoor in Son. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafone Group, in omzet 's werelds leidende internationale mobiele telecommunicatiegroep, met circa 359 miljoen klanten per 31 december 2010. Vodafone heeft momenteel deelnemingen in aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid over vijf continenten en circa 40 partnernetwerken wereldwijd. www.vodafone.nl en www.vodafone.com