Ingezonden persbericht


Persbericht

Dinsdag 22 maart 2011

Game sector groeiend in Nederland

Laren 22 maart - De Nederlandse game sector is de laatste 10 jaar sterk gegroeid. De laatste 5 jaar neemt het aantal toepassingen van health games snel toe, zo blijkt uit het onderzoeksrapport 'De ontwikkelingen en toepassingen van games voor gezondheid' dat op 22 maart 2011 is aangeboden aan de heer Vijlbrief, DG Energie, Telecom en Markten van het Ministerie van Economische Zaken. Het rapport werd uitgereikt door de heer Jan Rensen, wethouder Economie van de gemeente Hilversum. De resultaten van het onderzoeksrapport zijn belangrijk vanwege de economische en maatschappelijke kansen van toegepaste games.

De onderzoeksgroep Applied Game Design van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft in opdracht van de gemeente Hilversum en iZovator, het kennis- en innovatieplatform voor de zorgeconomie in de regio Gooi en Vechtstreek, een verkenning uitgevoerd om inzicht te krijgen in de structuur en omvang van de Nederlandse game-industrie in internationaal perspectief. De kansen die er liggen voor het toepassen van games voor zorg en well-being staan daarbij centraal.

Uit het onderzoek blijkt dat er sinds 10 jaar een Nederlandse game-sector is ontstaan van redelijke omvang, waarin zo'n 150 bedrijven en enkele tientallen organisaties, opleidingen en onderzoeksprogramma's actief zijn. Recente studies schatten het aantal banen in de Nederlandse game-sector om en nabij de 3.000. Deze rol van de creatieve industrie en opleidingsinstellingen in Nederland is mede het gevolg van slim inspelen op trends binnen de mondiale game-industrie zoals nieuwe distributiemethoden, nieuwe platforms, nieuwe businessmodellen en nieuwe toepassingsgebieden. Al sinds de opkomst van pc-games in de jaren tachtig worden er games en simulaties ontwikkeld voor en toegepast in de gezondheidszorg. Sinds een jaar of vijf groeit het aantal toepassingen van health games snel. Health games zijn niet alleen goed voor de gezondheid en mentale fitheid. Zij dragen er ook aan bij dat medewerkers in de zorg meer patiënten beter kunnen helpen. Met health games worden alle game-applicatie s op het gebied van de zorg bedoeld voor preventie, diagnosestelling, behandeling en revalidatie.

'Health games zullen niet alleen in de zorg steeds meer aandacht krijgen. Ook de overheid, ondernemers en kennisinstellingen krijgen hier steeds meer mee te maken. Het is bekend dat de Nederlandse gezondheidszorg de komende jaren voor een aantal flinke uitdagingen komt te staan.' zegt Jan Rensen. 'Terwijl de beroepsbevolking kleiner wordt zal de vraag naar zorg en de kosten toenemen. Health games zijn zeer belangrijk om innovatieve ontwikkelingen in zorg en welzijn te realiseren. Hiermee kan de zorg effectiever en efficiënter worden. De laatste vijf jaar is het aantal toepassingen van health games dan ook snel toegenomen. Daarbij komt er steeds meer specifieke hard- en software voorhanden waarmee health games kunnen worden ontwikkeld en neemt het aantal bedrijven en opleidingsinstituten dat zich hiermee bezighoudt toe. De provincie Noord-Holland stimuleert deze ontwikkelingen, zodat de zorg goed blijft aansluiten bij de behoefte van de burger.'

Uit het onderzoek blijkt verder dat 56% van de bedrijven die games maken voor een specifiek doel (zoals communicatie, training, educatie, etc.) ook games ontwikkelen voor opdrachtgevers in het domein gezondheid en welzijn. Nederlandse opdrachtgevers en bedrijven lijken dus bereid om de kansen die er liggen op het gebied van health games te omarmen. Bovendien geeft 60% van de gamebedrijven die games maken voor een specifiek doel aan te werken met opleidingsinstituten en kennisinstellingen.

'De meeste bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van health games zijn gevestigd in Hilversum, Amsterdam en Utrecht.' benadrukt Yolanda Gagliardi, directeur iZovator. 'In deze regio is ook de kennisinfrastructuur sterk ontwikkeld. Het Gewest Gooi en Vechtstreek ziet het belang in van gaming in de zorg en wil zich daarom op dit vlak ontwikkelen als hét gebied in Nederland voor deze nieuwe bedrijvigheid.'

///////////////////////////EINDE PERSBERICHT///////////////////////////////

Noot voor redactie,