GVB
GVB stijgt in ranglijst openbaar vervoer
22 maart 2011
GVB bus heeft voor de derde achtereenvolgende jaar een hoger cijfer van
de klant gekregen. Hierdoor stijgt GVB bus op de ranglijst van het
Nederlandse OV. GVB doet het daarmee beter dan een aantal vervoerders
in de streek. Van de vijf concessies in de Stadsregio Amsterdam
presteerden twee minder dan in 2009, een vervoerder bleef op dezelfde
positie staan.
Dat blijkt uit de OV-klantbarometer, een onderzoek naar de
klantwaardering van het openbaar vervoer. Dit onderzoek wordt jaarlijks
uitgevoerd in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Uit de OV-klantbarometer blijkt ook dat de reiziger de sociale
veiligheid in het Amsterdamse OV goed waardeert. Bij de tram bleef de
waardering gelijk.
Reisinformatie
In heel Nederland geeft de reiziger een laag cijfer als het gaat om
reizigersinformatie bij verstoringen. GVB heeft het afgelopen jaar al
een aantal verbeteringen op het gebied van actuele reizigersinformatie
doorgevoerd. Zo zijn actuele verstoringen en omleidingen te vinden op
de website en wordt dit ook getwitterd. Daarnaast is er een app
ontwikkeld, waarin binnenkort ook de actuele verstoringen weergegeven
zullen worden. GVB reisinformatie is ook te vinden in Google Maps
(Google Transit).
Metro
De metro scoorde in 2010 een tiende punt lager. De oudste metro's van
GVB, de zogenaamde Zilvermeeuwen, zijn inmiddels zo'n 30 jaar oud. In
2010 zijn deze metro's allemaal voorzien van kunst. De kunst is onder
andere bedoeld om graffiti en andere vervuiling tegen te gaan. De
metro's zien er aantrekkelijker uit, met als bijkomend gevolg is dat
reiziger zich er veiliger voelt. Om zwerfafval aan te pakken, werkt GVB
samen met Cordaan: medewerkers van Cordaan maken de metro's op de
eindpunten tussen de ritten door schoon. Ze doen dit inmiddels ook met
de trams op het Centraal Station. De gemeente Amsterdam heeft nieuwe
metro's gekocht die de Zilvermeeuwen gaan vervangen. Deze nieuwe
metro's doen vanaf 2012 hun intrede in Amsterdam. De verwachting is dat
deze inspanningen zichtbaar worden in de volgende OV-klantbarometer.
Kaartje kopen
De OV-chipkaart is sinds augustus 2009 het enige kaartje in de metro,
sinds juni 2010 ook in bus en tram. De kaart kan inmiddels op zo'n 300
locaties in Amsterdam worden aangeschaft en opgeladen. Daarnaast kan
men in bus en tram en op de metrostations en -haltes wegwerpkaartjes
kopen, voor een uur of langer. Bij de GVB-loketten kan men terecht voor
kaartjes van een dag tot een week.
Kwaliteits Koers Meter
Naast de OV-klantenbarometer van de KpVV voert opdrachtgever Stadsregio
Amsterdam tweemaal per jaar een onafhankelijk onderzoek uit naar de
kwaliteitsbeleving van reizigers in het Amsterdamse Openbaar Vervoer.
De uitkomsten van dit onderzoek, de Kwaliteits Koers Meter (KKM) dienen
onder andere als basis voor kwaliteitsverbetering. GVB heeft afspraken
gemaakt met de opdrachtgever Stadsregio Amsterdam over de kwaliteit van
het vervoer. Op basis van die afspraken heeft de Stadsregio GVB in 2010
de maximale bonus uitgekeerd. Tot en met dit jaar wordt de bonussen en
malussen nog berekend op basis van de KKM. Vanaf 2012 is de
OV-klantbarometer het uitgangspunt voor het bonus/malussysteem.
OV-klantenbarometer
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de
mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer.
Reizigers geven rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun
rit te maken hebben. Deze aspecten lopen uiteen van de kans op een
zitplaats tot de sociale veiligheid. Het onderzoek wordt jaarlijks
gehouden onder bus-, tram-, trein- en metropassagiers. De
OV-klantbarometer 2010 is in de maanden november tot en met december in
opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer uitgevoerd door
Goudappel Coffeng en DTV Consultants.