Minister ondertekent Tracébesluit A6/A1/A9/A10
22-03-2011
Er komt een structurele oplossing voor een van de grootste problemen
van Almere: de bereikbaarheid over de weg. Met de ondertekening door de
minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen van
het Tracébesluit A6/A1/A9/A10 is er nu eindelijk zicht op een
bereikbaar Almere. Het Tracébesluit betreft de uitbreiding van de
A6/A1/A9/A10 - een traject dat loopt van Schiphol tot en met
Almere-Buiten-Oost. De totale investeringskosten bedragen EUR 4,5
miljard.
Met de definitieve bekrachtiging van het Tracébesluit wordt uitwerking
gegeven aan één van de ambities die in het Integraal Afspraken Kader
Almere 2.0 is vastgelegd: "De komende twintig jaar vraagt de verbinding
tussen Amsterdam en Almere aandacht als drager van het netwerk en
ontwikkelingsas. Op de korte termijn verbetert de wegcapaciteit in de
corridor Schiphol/Amsterdam/Almere sterk. De wegcapaciteit is daarmee
toereikend, ook voor de lange termijn".
Wethouder Adri Duivesteijn: "Met het Tracébesluit komt een einde aan al
het fileleed, en wordt Almere beter verankerd in de Metropoolregio
Amsterdam. Voor iedereen die dagelijks van en naar Almere reist,
betekent de verdubbeling een grote reistijdwinst en, zeker niet
onbelangrijk, aanzienlijk minder irritaties. Het betekent ook dat
Almere een aantrekkelijk vestiging- en investeringsgebied wordt voor
klein- en grootschalige bedrijvigheid. Sterker: met de vele ruimte en
de overdaad aan groen, wordt Almere een toplocatie!"
De gemeente Almere pleit al jaren voor een verbetering van de
bereikbaarheid per weg. Het gaat dan niet alleen om de verdubbeling van
de A6, maar voornamelijk om de uitbreiding van de A1, de A9 en de A10,
de grootste bottlenecks, als het gaat om de - slechte - bereikbaarheid
van Almere. De A6 zelf wordt letterlijk verdubbeld: van 2x2 rijstroken
nu, tot 4x2 rijstroken in de toekomst. De verdubbeling start bij
knooppunt Muiderberg en eindigt bij Almere-Buiten-Oost. Op het eerste
deel van het traject vindt de uitbreiding plaats aan de zuidzijde van
de weg, in Almere is dat aan beide kanten van de weg, en verder
richting Lelystad in de middenberm.
De verdubbeling van de A6 betekent dat de doorstroming in de stad
aanzienlijk wordt verbeterd. Veel van de files op de A6 ontstaan
doordat zowel het doorgaand als het `stadsverkeer' gebruik maakt van de
A6. Met het Tracébesluit komt daar verandering in. Er is expliciet
gekozen voor een parallelstructuur. Dit betekent dat automobilisten
richting Lelystad over de snelweg rijden, en mensen die in Almere zelf
moeten zijn gebruik kunnen maken voor de parallelbanen. De
verkeerscirculatie in Almere zal daarmee sterk worden verbeterd. Ook
ontstaat er de mogelijkheid om van Almere tot Schiphol geheel via een
wisselstrook te rijden.
Weerwaterzone
Eén van de belangrijkste onderdelen van het Tracébesluit is de A6 rond
het Weerwater zó aan te leggen, dat de weg in de toekomst overkluisd
kan worden. Dit betekent dat, wanneer de A6 wordt verdubbeld, de weg
ook naar beneden - naar maaiveld - wordt gebracht. Zo wordt vervelende
geluidshinder voor de omgeving voorkomen, en kan de `holle dijk' op
termijn gedeeltelijk of geheel worden overkluisd. Er kan een groot
groengebied ontstaan, met volop ruimte voor recreatie. Het nieuwe
gebied kan ook ruimte bieden voor stedelijkheid, of voor innovatieve
concepten. Het is een duurzame oplossing, waarmee het gebied naast het
Weerwater een onderdeel van het centrum wordt. Ook worden de stadsdelen
Almere Stad en Almere Haven met elkaar verbonden. Het Weerwater wordt -
zoals ook in de Structuurvisie Almere 2.0 staat verwoord - het fysieke
en mentale hart van de stad.
Aan het Tracébesluit is jarenlang gewerkt. In oktober 2007 tekenden
toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, en de
Metropoolregio Amsterdam een overeenkomst voor de uitbreiding van de
A6/A1/A9/A10. Vanaf dat moment heeft de gemeente Almere - samen met de
ministeries van VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat,
Staatsbosbeheer, de provincie Flevoland en de Rijksbouwmeester voor
Infrastructuur - gewerkt aan hoe de nieuwe, bredere A6 een meerwaarde
voor de stad kan betekenen.
Planning
Het tracé zal niet in één keer worden uitgebreid. Om overlast door de
werkzaamheden zoveel mogelijk te voorkomen, is gekozen voor een
gefaseerde uitvoering. Als eerste gaan nog dit jaar de A10 en de A1 tot
het knooppunt Diemen op de schop.
In Almere start de realisatie van de uitbreiding van het traject tot de
Havendreef in juli 2014. Oplevering van dit wegdeel is gepland in
december 2020. Het traject Almere Havendreef - Almere Buiten Oost wordt
later onder handen genomen (september 2017), maar is eerder gereed:
naar verwachting in augustus 2020.
Tentoonstelling
De ondertekening van het Tracébesluit is een belangrijke mijlpaal in de
verbetering van de bereikbaarheid van Almere. Om hierbij stil te staan
heeft de gemeente Almere de expositie `Eindelijk... Almere bereikbaar -
A6' samengesteld. Wethouder Adri Duivesteijn zal deze expositie op
donderdag 24 maart, om 17.00 uur, openen in de centrale hal van het
Stadhuis.
Gemeente Almere