Gemeente Almere

Minister ondertekent Tracébesluit A6/A1/A9/A10

22-03-2011

Er komt een structurele oplossing voor een van de grootste problemen van Almere: de bereikbaarheid over de weg. Met de ondertekening door de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen van het Tracébesluit A6/A1/A9/A10 is er nu eindelijk zicht op een bereikbaar Almere. Het Tracébesluit betreft de uitbreiding van de A6/A1/A9/A10 - een traject dat loopt van Schiphol tot en met Almere-Buiten-Oost. De totale investeringskosten bedragen EUR 4,5 miljard.

Met de definitieve bekrachtiging van het Tracébesluit wordt uitwerking gegeven aan één van de ambities die in het Integraal Afspraken Kader Almere 2.0 is vastgelegd: "De komende twintig jaar vraagt de verbinding tussen Amsterdam en Almere aandacht als drager van het netwerk en ontwikkelingsas. Op de korte termijn verbetert de wegcapaciteit in de corridor Schiphol/Amsterdam/Almere sterk. De wegcapaciteit is daarmee toereikend, ook voor de lange termijn".

Wethouder Adri Duivesteijn: "Met het Tracébesluit komt een einde aan al het fileleed, en wordt Almere beter verankerd in de Metropoolregio Amsterdam. Voor iedereen die dagelijks van en naar Almere reist, betekent de verdubbeling een grote reistijdwinst en, zeker niet onbelangrijk, aanzienlijk minder irritaties. Het betekent ook dat Almere een aantrekkelijk vestiging- en investeringsgebied wordt voor klein- en grootschalige bedrijvigheid. Sterker: met de vele ruimte en de overdaad aan groen, wordt Almere een toplocatie!"

De gemeente Almere pleit al jaren voor een verbetering van de bereikbaarheid per weg. Het gaat dan niet alleen om de verdubbeling van de A6, maar voornamelijk om de uitbreiding van de A1, de A9 en de A10, de grootste bottlenecks, als het gaat om de - slechte - bereikbaarheid van Almere. De A6 zelf wordt letterlijk verdubbeld: van 2x2 rijstroken nu, tot 4x2 rijstroken in de toekomst. De verdubbeling start bij knooppunt Muiderberg en eindigt bij Almere-Buiten-Oost. Op het eerste deel van het traject vindt de uitbreiding plaats aan de zuidzijde van de weg, in Almere is dat aan beide kanten van de weg, en verder richting Lelystad in de middenberm.

De verdubbeling van de A6 betekent dat de doorstroming in de stad aanzienlijk wordt verbeterd. Veel van de files op de A6 ontstaan doordat zowel het doorgaand als het `stadsverkeer' gebruik maakt van de A6. Met het Tracébesluit komt daar verandering in. Er is expliciet gekozen voor een parallelstructuur. Dit betekent dat automobilisten richting Lelystad over de snelweg rijden, en mensen die in Almere zelf moeten zijn gebruik kunnen maken voor de parallelbanen. De verkeerscirculatie in Almere zal daarmee sterk worden verbeterd. Ook ontstaat er de mogelijkheid om van Almere tot Schiphol geheel via een wisselstrook te rijden.

Weerwaterzone

Eén van de belangrijkste onderdelen van het Tracébesluit is de A6 rond het Weerwater zó aan te leggen, dat de weg in de toekomst overkluisd kan worden. Dit betekent dat, wanneer de A6 wordt verdubbeld, de weg ook naar beneden - naar maaiveld - wordt gebracht. Zo wordt vervelende geluidshinder voor de omgeving voorkomen, en kan de `holle dijk' op termijn gedeeltelijk of geheel worden overkluisd. Er kan een groot groengebied ontstaan, met volop ruimte voor recreatie. Het nieuwe gebied kan ook ruimte bieden voor stedelijkheid, of voor innovatieve concepten. Het is een duurzame oplossing, waarmee het gebied naast het Weerwater een onderdeel van het centrum wordt. Ook worden de stadsdelen Almere Stad en Almere Haven met elkaar verbonden. Het Weerwater wordt - zoals ook in de Structuurvisie Almere 2.0 staat verwoord - het fysieke en mentale hart van de stad.

Aan het Tracébesluit is jarenlang gewerkt. In oktober 2007 tekenden toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, en de Metropoolregio Amsterdam een overeenkomst voor de uitbreiding van de A6/A1/A9/A10. Vanaf dat moment heeft de gemeente Almere - samen met de ministeries van VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat, Staatsbosbeheer, de provincie Flevoland en de Rijksbouwmeester voor Infrastructuur - gewerkt aan hoe de nieuwe, bredere A6 een meerwaarde voor de stad kan betekenen.

Planning

Het tracé zal niet in één keer worden uitgebreid. Om overlast door de werkzaamheden zoveel mogelijk te voorkomen, is gekozen voor een gefaseerde uitvoering. Als eerste gaan nog dit jaar de A10 en de A1 tot het knooppunt Diemen op de schop.

In Almere start de realisatie van de uitbreiding van het traject tot de Havendreef in juli 2014. Oplevering van dit wegdeel is gepland in december 2020. Het traject Almere Havendreef - Almere Buiten Oost wordt later onder handen genomen (september 2017), maar is eerder gereed: naar verwachting in augustus 2020.

Tentoonstelling

De ondertekening van het Tracébesluit is een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Almere. Om hierbij stil te staan heeft de gemeente Almere de expositie `Eindelijk... Almere bereikbaar - A6' samengesteld. Wethouder Adri Duivesteijn zal deze expositie op donderdag 24 maart, om 17.00 uur, openen in de centrale hal van het Stadhuis.