Waardering reizigers RET neemt verder toe
Persbericht van RET
De reizigers in het openbaar vervoer in de Rotterdamse regio zijn in
toenemende mate tevreden over het openbaar vervoer dat de RET aanbiedt.
In de jaarlijkse landelijke OV-klantbarometer van de KPVV
(Kennisplatform Verkeer en Vervoer) waardeerde de reiziger de RET
gemiddeld met een 7.2. De RET-bus scoort met een 7,5 een derde plaats
van alle twaalf stadsbus-concessies en toont daarmee aan dat de
niet-aanbestede busconcessies niet slechter scoren dan de openbaar
aanbestede busconcessies. Ook tram (7,1) en metro (7,2) krijgen weer
een hoger cijfer van de klanten. Daarnaast blijkt uit de barometer dat
de stiptheid van de trams het afgelopen jaar bij de klant beter scoort.
Randstadrail krijgt een 7,4. De chipkaart krijgt ook in dit onderzoek
van de klanten een ruime 7. Algemeen directeur Pedro Peters: "Het zijn
mooie cijfers voor ons werk in een grote, complexe stad! De stijgende
lijn van de afgelopen jaren heeft ook dit jaar weer doorgezet!
Felicitatie voor RET-collega's is op zijn plaats."
Busconcessie
"Nadat eerder al bleek dat de kostprijs van de bus bij de RET gewoon
marktconform is en zelfs lager dan recent aanbestede concessies, blijkt
ook de klantwaardering dus geen argument voor de
aanbestedingsverplichting. RET scoort bij de hoogste drie van alle 12
stadsbusconcessies en 19 "stedelijke" streekconcessies samen," aldus
Pedro Peters.
Verbetering
Prijs van het openbaar vervoer en informatie over verstoringen worden
door de reiziger laag gewaardeerd. Op de prijs van het openbaar vervoer
heeft de RET geen invloed. De overheid bepaalt immers de tarieven.
Ondanks het feit dat de RET beter dan anderen scoort bij het informeren
van reizigers tijdens verstoringen, is het cijfer nog onvoldoende.
Peters: "Dit bevestigt dat de prioriteit die de RET hieraan geeft nodig
is. dREIS en EBS worden dit jaar operationeel en gaan zorgen voor
'realtime'-informatie op de halte en in onze voertuigen. Een absolute
en noodzakelijke verbetering op het gebied van reisinformatie voor onze
klanten!"
Randstadrail
De waardering voor RandstadRail is licht gedaald, met name door de
drukte in de voertuigen. Sinds de opening van de eerste tunnel in de
zomer 2010 is het aantal klanten enorm gestegen. Na de opening van de
tweede tunnelbuis in de zomer 2011 gaan er frequenter voertuigen rijden
en is dit probleem opgelost.
OV-klantenbarometer
In de bijlage treft u een korte samenvatting aan van de belangrijkste
resultaten van de OV-klantenbarometer. Het hele rapport
'OV-klantenbarometer 2010' kunt u vinden op www.kpvv.nl.
Rapportcijfers bus, tram,metro
Grafiek: Totaal klantenoordeel bus, tram en metro
Zie voor de grafiek de bijlage.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.ret.nl
Bijlage:
* 22-03-2011 grafiek rapportcijfers bus, tram en metrodoc
Organisatie info:
RET
Noot voor redacties
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter