Universiteit Leiden

âDe ramp in Japan zal later een turning point blijkenâ

âEr bestaat niet zoiets als een tijdloze Japanse ziel.â Dat zegt de kersverse hoogleraar Modern Japan Katarzyna Cwiertka. De eerste maand van haar professoraat was meteen een vuurproef: Japan werd getroffen door een vernietigende aardbeving en tsunami, en Cwiertka moest zich staande houden in het mediageweld.

Overheid en burgers

Hoogleraar Modern Japan Katarzyna Cwiertka: âHet is moeilijk te zeggen wat de ramp precies gaat betekenen voor Japan.â

Hoogleraar Modern Japan Katarzyna Cwiertka: âHet is moeilijk te zeggen wat de ramp precies gaat betekenen voor Japan.â

Volgens Cwiertka is de huidige ramp de grootste voor Japan sinds de Tweede Wereldoorlog. âHet is moeilijk te zeggen wat het precies gaat betekenen voor Japan, maar ik denk zeker dat er over twintig jaar zal worden gesproken over deze tijd als turning point in de Japanse geschiedenis.â Cwiertka legt uit dat het vooral de toch al broze vertrouwensrelatie tussen de Japanse overheid en haar burgers zal zijn die hier blijvende schade van zal ondervinden.

Oriëntalistisch

15 februari werd ze aangesteld als hoogleraar Modern Japan. Na de aardbeving werd ze meteen in het diepe gegooid en moest ze onder meer talloze media te woord staan. Daarbij werd haar meteen duidelijk dat er soms een mismatch kan zijn tussen wetenschap en media. Cwiertka: âIn een programma als RTL Boulevard is het voor een wetenschapper natuurlijk notoir lastig opereren. Maar dat een blad als De Groene Amsterdammer, een tijdschrift dat ik erg hoog heb zitten, oriëntalistisch getinte artikelen publiceert met clichés en regelrechte fouten, viel me echt tegen.â

Clichés

Afbeelding van een keuken uit de jaren â20 van de vorige eeuw. Veel media willen doen geloven dat Japan er nog steeds zo uitziet.

Afbeelding van een keuken uit de jaren â20 van de vorige eeuw. Veel media willen doen geloven dat Japan er nog steeds zo uitziet.

Juist omdat dit zoân belangrijke tijd is voor Japan, is het noodzakelijk dat de media een goed genuanceerd beeld geven van de gebeurtenissen, meent Cwiertka: âHelaas zien we altijd weer die oude clichés voorbijkomen. Dat Japan een sterke schaamte- en schuldcultuur kent, dat Japanners een gebrek aan emotie hebben en dat het individu zich altijd wegcijfert ten behoeve van de groep. Maar dat zijn allemaal antroplogische bevindingen uit de jaren â40 die vooral door de Amerikanen werden gebruikt om Japan als exotische vijand af te schilderen. Japan heeft zich sinds de jaren â60 enorm ontwikkeld tot een modern land dat veel minder verschilt van het onze dan het in eerste instantie lijkt. Er bestaat niet zoiets als een tijdloze, onveranderlijke Japanse ziel.â Werk aan de winkel voor Japanologen dus, ook in rustiger tijden.

Mens en object

Nu heeft Cwiertka het nog druk met het mediacircus en de problemen die zijn onstaan voor de masterstudenten die op het punt staan om voor hun studie naar Tokio vertrekken, maar zodra het weer mogelijk is wil ze zich gaan storten op haar onderzoek. Dit onderzoek past perfect in Asian modernities and traditions, één van de elf profileringsgebieden waar de universiteit extra aandacht aan besteedt. âIk houd mij bezig met materiële cultuur,â aldus Cwiertka, âgebruiksvoorwerpen die de context van ons dagelijk leven vormen, zoals kleding, voedsel, electronica en openbaar vervoer. Eigenlijk gaat het om de relatie tussen mens en object in Japan en Oost-Azië.â Ik zou het prachtig vinden als Leiden hét centrum wordt op dat gebied.â

(21 maart 2011/Coen van Beelen)

Â
Â

Over Katarzyna Cwiertka
Katarzyna (roepnaam Kasia) Cwiertka groeide op in het communistische Polen. Als kind al raakte ze geïnteresseerd in het Verre Oosten en verlangde ze naar het kapitalistische Japan. Cwiertka: âAls puber had ik een rijzende zon op het plafond van mijn kamer geschilderd en ik at al mijn eten met stokjes, na het eerst met mes en vork te hebben kleingesneden.â
In 1986 ging Cwiertka Japans sturen in Warschau. Na twee jaar vertrok ze voor drie maanden naar Japan. âHet was alsof de wereld veranderde van zwart-wit naar kleur,â Aldus Cwiertka. Na haar afstuderen in 1990 verbleef ze nog een aantal jaar in Japan, waar ze een MA haalde. Ze ontmoette haar toekomstige man die uit Nederland afkomstig was, en ging met hem mee naar Leiden. Daar promoveerde ze in 1999 op haar proefschrift The Making of Modern Culinary Tradition in Japan. Ze bleef werkzaam in Leiden en werd 15 februari 2011 benoemd tot hoogleraar Modern Japan.
Â
Â

Links


* Persoonlijke pagina van Kasia Cwiertka

* Persbericht over slecht geïnformeerde media
* Japanoloog Ethan Mark op Radio 1 over de media en Japan
* Japans studeren in Leiden, bachelor en master
* Onderzoekgebied Asian modernities and traditions