Gemeente Lingewaal
Omgevingsloket online stapt over van DigiD voor bedrijven naar
eHerkenning
Indien u de afgelopen maanden voor uw bedrijf een omgevingsvergunning
heeft aangevraagd of in voorbereiding heeft via het Omgevingsloket
online heeft u gebruik gemaakt van DigiD voor bedrijven. DigiD voor
bedrijven wordt overheidsbreed omgezet naar eHerkenning.
Â
eHerkenning is net als Digid voor bedrijven, een identificatiedienst
waarmee u zich bekend maakt bij een overheidsdienst, in dit geval bij
Omgevingsloket online. eHerkenning voldoet beter aan de huidige eisen
die de overheid stelt aan het elektronisch herkennen van medewerkers
van bedrijven. Het omgevingsloket gaat daarom ook over op eHerkenning.
Om uw (concept) aanvraag te kunnen blijven volgen en eventueel aan te
vullen, moet u dan ook overstappen op eHerkenning.
Nu overstappen naar eHerkenning
Momenteel is het omgevingsloket nog uitsluitend bereikbaar met DigiD
voor bedrijven, maar vanaf begin april kunt u met het zogenaamde
eHerkenningsmiddel op het omgevingsloket inloggen. Vanaf 15 april 2011
kunt u vervolgens geen gebruik meer maken van uw DigiD code, maar kunt
u alleen nog maar inloggen met eHerkenning.
Indien u al een eHerkenningsmiddel heeft dat geregistreerd is op
hetzelfde KvK (vestigings)nummer als uw DigiD, dan kunt u dit
eHerkenningsmiddel vanaf begin april gebruiken om uw aanvragen aan te
vullen en te blijven volgen.
Mocht u nog geen eHerkenningsmiddel hebben, dan raden we u aan om zo
snel mogelijk deze overstap te maken. U kunt tot 15 april op een snelle
manier overstappen van DigiD voor bedrijven naar eHerkenning. Dit kan
via: https://overstappen.eherkenning.nl/
Overstappen na 15 april 2011 eHerkenning
Indien u nog geen eHerkenningsmiddel heeft en na 15 april overstapt,
dan dient u een eHerkenningsmiddel aan te vragen bij een erkende
aanbieder van eHerkenning. Een erkende aanbieder is te herk undefined
ennen aan het keurmerk. U kunt de erkende aanbieders vinden
via:http://www.eherkenning.nl/bedrijven/aanbieders. Wanneer u het
eHerkenningsmiddel aanvraagt voor dezelfde vestiging waarvoor u ook uw
âoudeâ DigiD had, dan blijven lopende en concept aanvragen zichtbaar.
Beide middelen zijn namelijk gekoppeld aan uw KvK nummer.
Belangrijk om te weten bij aanvraag e-Herkenning
Welk betrouwbaarheidsniveau nodig?
Als u een eHerkenningsmiddel aanvraagt, wordt u gevraagd om te kiezen
uit verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor het omgevingsloket
heeft u betrouwbaarheidsniveau 1 nodig. Betrouwbaarheidsniveau 1 is
vergelijkbaar met DigiD voor bedrijven. Dit niveau krijgt u ook
toegekend als u gebruik maakt van de eenvoudige overstapmethode via:
https://overstappen.eherkenning.nl/. Meer informatie over
betrouwbaarheidsniveaus kunt u vinden op:
http://www.eherkenning.nl/bedrijven/voordelen.
Speciale aandacht voor de volgende situaties
Als binnen uw bedrijf meerdere medewerkers (met verschillende DigiDâs)
aanvragen hebben samengesteld en/of ingediend:
Met DigiD voor bedrijven konden er per bedrijfsvestiging meerdere
DigiDâs worden aangevraagd. Deze aanvragen waren alleen zichtbaar per
DigiDcode. Bij de omzetting van het omgevingsloket naar eHerkenning
worden alle omgevingsvergunningaanvragen zichtbaar voor alle
medewerkers van de desbetreffende vestiging die een eHerkenningsmiddel
hebben.
We adviseren bedrijven die meer aanvragen hebben ingediend om in de
tweede helft van april te controleren of de contactgegevens van de
aanvragen nog op de juiste personen binnen de vestiging staan. Deze
staan onder de link âprofielâ rechtsboven. Het kan voorkomen dat als
gevolg van de overzetting naar eHerkenning de contactgegevens van
aanvragen binnen een vestiging niet correct zijn overgenomen. Wilt u
dit controleren en zonodig wijzigen.
Als binnen uw bedrijf meerdere medewerkers in de toekomst aanvragen
gaan samenstellen of indienen:
Wanneer er een nieuwe aanvraag wordt samengesteld en/of ingediend met
eHerkenning dan is deze zichtbaar en bewerkbaar voor alle medewerkers
van de bedrijfsvestiging met een eHerkenningsmiddel. De behandelende
overheid ziet in de aanvraag wél de contactgegevens zoals deze zijn
ingediend en zal die persoon hanteren als contactpersoon. Bij het
aanmaken van een nieuwe aanvraag komen altijd standaard contactgegevens
van het bedrijf staan. U kunt per aanvraag de gegevens van de
contactpersoon wijzigen.