Uitkomsten onderzoek Waarstaatjegemeente
22 maart 2011
Afgelopen najaar heeft de gemeente Soest weer meegedaan aan
Waarstaatjegemeente. Dit onderzoek bestaat uit een vragenlijst die naar
een selectie van 6600 willekeurig gekozen inwoners is gestuurd. In de
vragenlijsten konden inwoners vanuit verschillende rollen hun
waardering geven over de gemeente Soest.
De vragenlijsten van waarstaatjegemeente.nl zijn in de deelnemende
gemeenten van dezelfde grootte aan inwoners voorgelegd. Op die manier
kunnen prestaties van verschillende gemeenten met elkaar vergeleken
worden.
Naast een vragenlijst bestond het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl ook
uit een klanttevredenheidonderzoek. Inwoners die een bezoek brachten
aan een van de gemeentelijke loketten, werden bij binnenkomst gevraagd
een vragenlijst in te vullen over de dienstverlening aan deze loketten.
De mening van de ondervraagden heeft geresulteerd in rapportcijfers.
Een korte samenvatting van de resultaten per rol.
Inwoner als kiezer
De gemeente Soest scoort een 5,8 als het gaat om het totaaloordeel in
de rol van inwoner als kiezer. Dit is 0,1 lager dan de gemiddelde score
bij gemeenten van vergelijkbare grootte.
Inwoner als klant
Het cijfer 7,7 krijgt Soest van haar inwoners in de rol van klant. De
waardering over onder andere de wachttijden bij de balies,
vriendelijkheid van medewerkers, openingstijden van het gemeentehuis en
prijs van de dienstverlening ligt de ene keer net boven en de andere
keer net onder het gemiddelde.
Inwoner als onderdaan
Wat betreft het (sociale) veiligheidsgevoel, leefbaarheid in de wijk en
het gebruik van regelgeving scoort Soest een 6,3, het gemiddelde
cijfer.
Inwoner als partner
De betrokkenheid van de gemeente bij de inwoner en het uitoefenen van
invloed geven de respondenten Soest een 5,6. Dit cijfer ligt 0,2 onder
het gemiddelde cijfer.
Inwoner als wijkbewoner
Voor de waardering van de voorzieningen in de buurt, zoals winkels,
speelmogelijkheden, scholen, maar ook het onderhoud aan wegen en paden
krijgt Soest een 6,8. Hiermee scoort Soest 0,1 onder het gemiddelde.
Inwoner als belastingbetaler
Alleen voor het onderdeel `Inwoner als belastingbetaler' is geen
rapportcijfer ontwikkeld. Het Kwaliteits Instituut Nederlandse
Gemeenten (KING) geeft deze rol niet langer een eigen rapportcijfer. De
rol van belastingbetaler is wel aan het rapport toegevoegd, omdat dit
door het onderzoeksbureau PON is uitgevoerd, maar wordt dus niet in de
databank van KING opgenomen.
Wijkniveau
Deze keer heeft de gemeente extra vragen toegevoegd aan
Waarstaatjegemeente die specifiek gericht zijn op de situatie in Soest.
Deze vragen richtten zich op de verwachtingen die inwoners hebben bij
de thema's (digitale) dienstverlening, (burger-)participatie en
communicatie gebaseerd op de uitgangspunten van bestuurlijke
vernieuwing en goed bestuur.
Daarnaast waren we benieuwd hoe er in de wijken en Soesterberg tegen de
diverse thema's en onderwerpen aan gekeken wordt. Daarom hebben we de
uitkomsten ook laten splitsen op wijk- en dorpniveau. Deze resultaten
kan de gemeente nu meenemen bij de verdere ontwikkeling van het
gebiedsgericht werken in Soest. Bovendien geeft het de gemeente
belangrijke informatie voor de invulling van aankomende communicatie-
en participatietrajecten.
Waardevol
De resultaten van dit onderzoek zijn voor de gemeente bijzonder
waardevol. Het geeft namelijk helder weer wat inwoners nu eigenlijk van
de gemeente Soest vinden, wat wij goed doen, maar wat ook beter kan en
waar we nog aan moeten werken. De gemeente wil en kan daarmee dan ook
concreet aan de slag.
Rapporten
Waar staat je gemeente algemeen rapport (PDF-formaat, 2,38 MB)
Waar staat je gemeente klanttevredenheidsonderzoek (PDF-formaat, 33,62
KB)
Waar staat je gemeente burgerrollen (PDF-formaat, 0,24 MB)
PDF bestanden kunt u openen met de gratis Adobe Reader.
Gemeente Soest