Stadsdeel Amsterdam Centrum
22 maart
---
Uitnodiging: bijeenkomst over horeca op 22 maart
4 maart 2011
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum presenteert een nieuwe
visie op horeca. Centraal in deze visie staat het tegengaan van
overlast, verruiming van openingstijden onder voorwaarden en het
stimuleren van nieuwe initiatieven. Op dinsdag 22 maart organiseert het
stadsdeel hierover een openbare bijeenkomst.
Wonen, werken en recreëren is van grote waarde voor de
aantrekkelijkheid van de binnenstad voor bewoners, ondernemers en
bezoekers. Het verbindt de verschillende functies, dient als
ontmoetingsplek van bewoners en bezoekers en is van cruciaal belang
voor een metropool als Amsterdam. Het horecabeleid van stadsdeel
Centrum richt zich danook op een gastvrije stad én tevens op beperking
van de overlast. Beide moeten volgens het dagelijks bestuur mogelijk
zijn.
Oplossingen
De keerzijde van horeca is overlast. Overlast ontstaat voornamelijk
door gedrag van bezoekers van terrassen, mensen die buiten roken en
vertrekkende bezoekers. Goede communicatie tussen de verschillende
partijen is van essentieel belang bij de oplossing hiervan. Het
stadsdeel stelt zich dan ook op als facilitator van gesprekken, soms
als initiatiefnemer en, afhankelijk van de situatie, als bemiddelaar.
Bewoners en ondernemers worden proactief betrokken bij het formuleren
van beleid en het oplossen van problemen.
Indien de overlast op deze manier niet opgelost wordt, zal het
stadsdeel handhaving inzetten om het evenwicht tussen stappen en slapen
te bewaren.
Voorwaarden
Het dagelijks bestuur streeft naar het verminderen van administratieve
en bestuurlijke lasten. Bij detailhandel zijn horeca-activiteiten
mogelijk, onder voorwaarde dat dit niet leidt tot een terras, het
schenken van alcohol en ruimere openingstijden. De winkel mag ook niet
behoren tot een criminogene branche. De overlast voor bewoners mag niet
toenemen.
Als het gaat om reguliere horeca, is verruiming van openingstijden -
onder voorwaarden wel mogelijk. Belangrijkste voorwaarde is dat
ondernemers een bijdrage leveren aan verbetering van de veiligheid en
het beheer van het uitgaansgebied. De ruimere openingstijden moeten dus
leiden tot meetbaar minder (gewelds)incidenten. Hierover wil het
dagelijks bestuur duidelijke afspraken maken met ondernemers.
Bijeenkomst 22 maart
Voor veel horecaonderwerpen ligt de bevoegdheid niet bij het stadsdeel,
maar bij de gemeenteraad en de burgemeester. Met ruim 1.600
horecagelegenheden is de meeste horeca geconcentreerd in stadsdeel
Centrum. Besluiten op het gebied van horeca hebben daarom het grootste
effect op ons stadsdeel en daarmee op onze bewoners en
horecaondernemers.
Het dagelijks bestuur organiseert daarom een bijeenkomst over horeca in
het centrum op dinsdag 22 maart. Tijdens deze bijeenkomst zal het
dagelijks bestuur zijn visie op horeca presenteren. Hierna volgt een
discussie over deze visie met de leden van de commissie Algemene Zaken,
waar horeca onder valt. Tijdens deze avond worden er geen besluiten
genomen. Het dagelijks bestuur vindt het belangrijk om bewoners en
horecaondernemers daarbij te betrekken. U bent daarom van harte
uitgenodigd om deze discussie te volgen enkrijgt de gelegenheid daarop
te reageren.