Stadsdeel Amsterdam Centrum

22 maart

---

Uitnodiging: bijeenkomst over horeca op 22 maart

4 maart 2011

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum presenteert een nieuwe visie op horeca. Centraal in deze visie staat het tegengaan van overlast, verruiming van openingstijden onder voorwaarden en het stimuleren van nieuwe initiatieven. Op dinsdag 22 maart organiseert het stadsdeel hierover een openbare bijeenkomst.

Wonen, werken en recreëren is van grote waarde voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Het verbindt de verschillende functies, dient als ontmoetingsplek van bewoners en bezoekers en is van cruciaal belang voor een metropool als Amsterdam. Het horecabeleid van stadsdeel Centrum richt zich danook op een gastvrije stad én tevens op beperking van de overlast. Beide moeten volgens het dagelijks bestuur mogelijk zijn.

Oplossingen

De keerzijde van horeca is overlast. Overlast ontstaat voornamelijk door gedrag van bezoekers van terrassen, mensen die buiten roken en vertrekkende bezoekers. Goede communicatie tussen de verschillende partijen is van essentieel belang bij de oplossing hiervan. Het stadsdeel stelt zich dan ook op als facilitator van gesprekken, soms als initiatiefnemer en, afhankelijk van de situatie, als bemiddelaar. Bewoners en ondernemers worden proactief betrokken bij het formuleren van beleid en het oplossen van problemen.
Indien de overlast op deze manier niet opgelost wordt, zal het stadsdeel handhaving inzetten om het evenwicht tussen stappen en slapen te bewaren.

Voorwaarden

Het dagelijks bestuur streeft naar het verminderen van administratieve en bestuurlijke lasten. Bij detailhandel zijn horeca-activiteiten mogelijk, onder voorwaarde dat dit niet leidt tot een terras, het schenken van alcohol en ruimere openingstijden. De winkel mag ook niet behoren tot een criminogene branche. De overlast voor bewoners mag niet toenemen.

Als het gaat om reguliere horeca, is verruiming van openingstijden - onder voorwaarden wel mogelijk. Belangrijkste voorwaarde is dat ondernemers een bijdrage leveren aan verbetering van de veiligheid en het beheer van het uitgaansgebied. De ruimere openingstijden moeten dus leiden tot meetbaar minder (gewelds)incidenten. Hierover wil het dagelijks bestuur duidelijke afspraken maken met ondernemers.

Bijeenkomst 22 maart

Voor veel horecaonderwerpen ligt de bevoegdheid niet bij het stadsdeel, maar bij de gemeenteraad en de burgemeester. Met ruim 1.600 horecagelegenheden is de meeste horeca geconcentreerd in stadsdeel Centrum. Besluiten op het gebied van horeca hebben daarom het grootste effect op ons stadsdeel en daarmee op onze bewoners en horecaondernemers.

Het dagelijks bestuur organiseert daarom een bijeenkomst over horeca in het centrum op dinsdag 22 maart. Tijdens deze bijeenkomst zal het dagelijks bestuur zijn visie op horeca presenteren. Hierna volgt een discussie over deze visie met de leden van de commissie Algemene Zaken, waar horeca onder valt. Tijdens deze avond worden er geen besluiten genomen. Het dagelijks bestuur vindt het belangrijk om bewoners en horecaondernemers daarbij te betrekken. U bent daarom van harte uitgenodigd om deze discussie te volgen enkrijgt de gelegenheid daarop te reageren.