Versnelde aanpak verkeersknelpunten A28
21 maart 2011, 12:01
Rijkswaterstaat pakt de verkeersknelpunten op de A28 tussen Utrecht en
Amersfoort versneld aan. Met extra rijstroken, spitsstroken en
weefstroken moet het verkeer op korte termijn beter kunnen doorstromen.
Sinds 18 maart ligt het Ontwerp-Wegaanpassingsbesluit (OWAB) ter
inzage. In het OWAB staat welke aanpassingen er aan de weg worden
gedaan en wat de effecten van deze aanpassingen zijn op bijvoorbeeld
geluid en natuur.
De A28 tussen Utrecht en Amersfoort is een hardnekkig verkeersknelpunt,
er staan dagelijks files. Uit onderzoek blijkt dat de weg niet is
berekend op zoveel verkeer. De toenemende drukte veroorzaakt hinder
voor de weggebruiker, maar ook voor omwonenden, bijvoorbeeld door
geluidsoverlast en sluipverkeer. Daarom wordt in de richting van
Utrecht naar Amersfoort de weg uitgebreid.
Zo komt er tussen het knooppunt Rijnsweerd en Leusden-Zuid in beide
richtingen een extra rijstrook. De huidige spitsstrook tussen Den
Dolder en De Uithof wordt vervangen door een reguliere derde rijstrook.
Tussen Leusden-Zuid en knooppunt Hoevelaken legt Rijkswaterstaat in
beide richtingen een spitsstrook aan. Veredr komen er weefstroken
tussen Leusden-Zuid en het knooppunt Hoevelaken en krijgt op het
knooppunt Hoevelaken de verbindingsweg naar de A1 richting Apeldoorn
een extra rijstrook.
Tijdens de werkzaamheden aan de A28 wordt ook een aantal viaducten bij
Amersfoort verbreed. Onder andere om hinder voor verkeer en omwonenden
te beperken, worden de onderhoudswerkzaamheden gecombineerd met
voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van extra rijstroken en
spits- en weefstroken. Hierdoor kunnen weggebruikers eerder profiteren
van een verbeterde capaciteit en doorstroming.
VerkeersInformatieDienst