Retail websites bereiken elke maand 75 procent van Europese internetgebruikers
Persbericht van PR Newswire
LONDEN, March 21, 2011 /PRNewswire/ -- comScore, Inc. , toonaangevend
in het meten van de digitale wereld, publiceert vandaag de resultaten
van een onderzoek naar online winkelen in Europa. In januari 2011
hebben 270,6 miljoen unieke bezoekers in Europa retail websites
bezocht, dat staat gelijk aan 74,5 procent van alle internetgebruikers,
een stijging van 8,5 procentpunt in vergelijking met vorig jaar. Retail
websites behaalden ook een groot bereik in de individuele landen met 75
procent van het totale aantal internetgebruikers in 7 van de 18
Europese landen. In 2010 bevatte ongeveer één op de 10 internetsessies
in Europa een bezoek aan een retail website.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20080115/COMSCORELOGO)
Retail bereik en engagement groei in Europa
In het Verenigd Koninkrijk bereikte de retail categorie 89,4 procent
van het totale aantal internetgebruikers (een groei van 6,3 procentpunt
in vergelijking met vorig jaar), het grootste bereik van alle Europese
markten. Frankrijk kwam op de tweede plaats met een bereik van 87
procent (een groei van 10,5 procentpunt), gevolgd door Duitsland met
82,1 procent (een groei van 9,0 procentpunt). Ierland en Nederland
sluiten de rij van markten met het grootste retail bereik, met 80,7
procent in Ierland (een groei van 15,8 procentpunt) en 80,2 procent in
Nederland (een groei van 4,9 procentpunt).
Ierland en Rusland behaalden de hoogste groei in retail bereik in
Europa. Beide markten boekten een winst van 15,8 procentpunt. Met 40,6
miljoen bezoekers van retail websites in januari bleef Duitsland de
grootste Europese markt voor deze categorie, gevolgd door Frankrijk en
het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 36,6 en 34,6 miljoen
bezoekers.
Bereik van retail websites in Europese landen
Januari 2010 versus januari 2011
Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Gemiddeld
aantal
minuten
Procent bereik van internetgebruikers per
Jan-2010 Jan-2011 Verandering in procentpunt bezoeker
Europa 66,0% 74,5% 8,5 52,4
Verenigd
Koninkrijk 83,2% 89,4% 6,3 84,1
Frankrijk 76,4% 87,0% 10,5 83,2
Duitsland 73,1% 82,1% 9,0 63,8
Ierland 64,9% 80,7% 15,8 35,7
Nederland 75,3% 80,2% 4,9 50,2
Spanje 68,4% 76,7% 8,3 39,7
Denemarken 68,2% 75,1% 7,0 40,6
Zweden 73,8% 73,6% -0,2 43,7
Noorwegen 66,7% 73,4% 6,7 38,0
België 71,7% 73,3% 1,6 29,7
Zwitserland 70,3% 73,2% 2,9 34,5
Polen N/A 72,4% N/A 20,4
Oostenrijk 61,3% 71,4% 10,1 34,1
Turkije 68,0% 69,8% 1,9 73,0
Italië 67,4% 69,5% 2,1 21,4
Finland 63,8% 66,5% 2,7 29,8
Portugal 60,2% 65,9% 5,7 23,9
Rusland 43,1% 59,0% 15,8 33,7
In januari 2011 waren bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk koploper op
het gebied van engagement in de retail categorie, met een gemiddeld
aantal van 84,1 minuten besteed op retail websites. Op de voet gevolgd
door Frankrijk met een gemiddelde van 83,2 minuten en daarna Turkije
met 73,0 minuten. Over de hele linie hebben Europeanen in januari
gezamenlijk gemiddeld 52,4 minuten, oftewel iets minder dan een uur per
bezoeker, besteed aan retail websites.
Belangrijkste retail categorieën in Europa
Binnen de retail categorie had de subcategorie 'prijsvergelijking' het
hoogste marktaandeel, met een bereik van 31,6 procent van de Europese
markt in januari 2011, mede dankzij Bing Ciao en Shopzilla websites. Op
de tweede plaats stond de categorie 'kleding' met een bereik van 28,4
procent, gevolgd door 'consumentenelektronica' met 27,1 procent.
Wat betreft engagement in de subcategorieën, scoort 'kleding' het
hoogst. Europese winkelaars hebben in januari gemiddeld 23,3 minuten
van hun tijd op deze sites gespendeerd. De kleding websites boekten ook
het hoogste percentage paginabezoeken binnen de retail categorie, met
21,6 procent van de bezochte pagina's in die maand.
Belangrijkste retail categorieën in
Europa per procent bereik Januari 2011
Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Gemiddeld
aantal
minuten
per
Categorie % Bereik bezoeker
Prijsvergelijking 31,6% 5,9
Kleding 28,4% 23,3
Consumentenelektronica 27,1% 14,1
Computer hardware 20,2% 17,4
Computer software 15,9% 6,3
Belangrijkste retail websites afkomstig uit de landen met het grootste
bereik
Een kijkje in de vijf markten met het grootste bereik in de retail
categorie laat zien dat lokale en internationale retailers een
aanzienlijke bijdrage leveren aan het retail verkeer. De Britse Home
Retail Group, de Franse luxegoederen retailer Groupe PPR, het Duitse
catalogus bedrijf Otto Gruppe en de Nederlandse media retailer Bol.com
zijn de belangrijkste retail websites in deze landen, naast Amazon en
Apple.
Een aantal belangrijke websites zagen de afgelopen jaren een
significante groei in het aantal bezoeken in de verschillende landen.
Home Retail Group groeide met 10 procent in het Verenigd Koninkrijk en
met 52 procent in Ierland. Amazon, een belangrijke retailer in alle
vijf de landen, groeide met 10 procent in Frankrijk. In Nederland
groeide Bol.com met 10 procent en behield zijn marktaandeel als de best
bekeken retail website. De grootste groei op de Nederlandse markt werd
echter geboekt door supermarkt retailer AH.nl (Albert Heijn), deze
groeide met 41 procent.
Belangrijkste retail websites in het Verenigd Koninkrijk per
totaal aantal unieke bezoekers (000)
Januari 2011
Verenigd Koninkrijk - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Totaal aantal Gemiddeld
unieke aantal
bezoekers minuten per
Website (000) % Bereik bezoeker
Amazon websites 18.876 48,8% 21,2
Home Retail Group 9.981 25,8% 18,8
Apple.com
wereldwijde websites 8.933 23,1% 9,6
Tesco Stores 6.932 17,9% 16,9
Play.com websites 4.714 12,2% 7,8
Belangrijkste retail websites in Frankrijk per totaal aantal
unieke bezoekers (000)
Januari 2011
Frankrijk - Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Totaal aantal
unieke Gemiddeld
bezoekers aantal minuten
Website (000) % Bereik per bezoeker
Groupe PPR 18.956 45,1% 16,8
Amazon websites 11.686 27,8% 10,6
Cdiscount 10.546 25,1% 19,6
Groupe PriceMinister 10.009 23,8% 5,9
Otto Gruppe 8.505 20,2% 12,8
Belangrijkste retail websites in Duitsland per totaal aantal
unieke bezoekers (000)
Januari 2011
Duitsland - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Totaal aantal
unieke Gemiddeld
bezoekers aantal minuten
Site (000) % Bereik per bezoeker
Amazon websites 23.735 48,0% 22,1
Otto Gruppe 12.389 25,0% 20,9
Apple.com
wereldwijde websites 6.700 13,5% 9,3
Bing Ciao 5.800 11,7% 2,3
eBay Shops
Deutschland 5.601 11,3% 7,1
Belangrijkste retail websites in Ierland per totaal aantal
unieke bezoekers (000)
Januari 2011
Ierland - Leeftijd 15+, Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Totaal aantal Gemiddeld
unieke aantal
bezoekers minuten per
Website (000) % Bereik bezoeker
Amazon websites 566 27,9% 14,0
Apple.com
wereldwijde websites 283 13,9% 7,8
Home Retail Group 225 11,1% 18,8
ASOS Plc 170 8,4% 33,1
Ticketmaster 144 7,1% 8,4
Belangrijkste retail websites in Nederland per totaal aantal
unieke bezoekers (000)
Januari 2011
Nederland - Leeftijd 15+ - Thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Totaal aantal
unieke Gemiddeld
bezoekers aantal minuten
Website (000) % Bereik per bezoeker
Bol.com 3.485 29,2% 11,4
Apple.com
wereldwijde websites 2.290 19,2% 7,9
Amazon Sites 2.251 18,8% 5,0
Wehkamp 1.860 15,6% 20,8
AH.NL 1.460 12,2% 7,5
comScore is spreker op Emerce eRetail
VP Professional Services Guido Fambach en Senior Account Manager Henk
Pleiter van comScore zullen spreken op Emerce eRetail in Bussum op
dinsdag 22 maart 2011. De heer Pleiter zal inzicht geven in de status
van online retail in Nederland en een overzicht presenteren van de
e-commerce trends in 2010. De heer Fambach zal het belang van
begrijpelijke web analytics voor online retailers belichten om meer uit
hun online marketing en sales kanalen te halen. Indien u de sessies bij
wilt wonen en een gesprek wenst met de heer Fambach of de heer Pleiter,
kunt u contact opnemen met Hélène Azevedo via worldpress@comscore.com.
Over comScore
comScore, Inc. is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld
en is de favoriete bron van digitale business analytics. Kijk voor meer
informatie op www.comscore.com/companyinfo.
Volg ons op Twitter
twitter.com/comScore
twitter.com/comScoreEMEA
twitter.com/gfulgoni
comScore, Inc.
CONTACT: Hélène Azevedo, comScore Europe,
+33(0)1-79970388,worldpress@comscore.com