KansPlus en Menzis Zorgkantoren zien toe op 'luxe' diensten AWBZ
Persbericht van Menzis
KansPlus, Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten, en de Menzis
Zorgkantoren zien er scherp op toe dat zorginstellingen geen zorg in
rekening brengen als 'luxe' terwijl de cliënten er gewoon recht op
hebben vanuit de AWBZ.
In de NZA-rapportage "Extra betalingen in AWBZ - instellingen" van
januari 2011 komt duidelijk naar voren dat er ook zorginstellingen voor
verstandelijk gehandicapten zijn die regelmatig aan cliënten betalingen
vragen voor zaken die onder de AWBZ vallen. Menzis Zorgkantoren en
Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten KansPLus keuren dit beleid
af omdat we het hier feitelijk hebben over onterechte bijdragen van
deze groep cliënten voor diensten die al door de AWBZ (c.q. de
belastingbetaler) worden vergoed.
Uitleg en inspraak
"Het is belangrijk dat cliënten vooraf goed uitleg krijgen waar ze op
kunnen rekenen", betoogt Jo Terlouw van KansPlus. "En het is nog
belangrijker dat de instelling overlegt en samen met de cliëntenraad
besluit over de kosten die als extra voor de cliënt in rekening worden
gebracht. Voor het Menzis Zorgkantoor is dit zo belangrijk dat dit
standaard op de agenda staat voor de periodieke gesprekken met
instellingen."
Hans Springer, manager Inkoop Langdurige Zorg bij Menzis, vult aan:
"Cliëntenraden dienen ten alle tijden tijdig en intensief betrokken te
worden bij het opstellen en het vaststellen van het beleid rond eigen
betalingen binnen de zorginstellingen voor verstandelijk gehandicapten.
In de huidige Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)
staat vermeld dat cliëntenraden een verzwaard adviesrecht hebben als
het gaat om het voorgenomen beleid van vrijwillige betalingen van
Cliënten. Dat ondersteunen wij van harte." Daarom vraagt het
Zorgkantoor van de instellingen transparantie, bijvoorbeeld door in
gesprek te gaan met de cliëntenraden en door publicatie van de diensten
of producten waarvoor aanvullend moet worden betaald op de website van
de zorginstelling.
In gevallen waarin cliëntenraden, die zijn aangesloten bij VraagRaak/
KansPlus, een ernstig meningsverschil hebben met de zorgaanbieder over
het eigen betalingenbeleid, kunnen zij zich voor nader advies en
ondersteuning wenden tot KansPLus/ VraagRaak. In gevallen waarin er
geen nadere overeenstemming kan worden bereikt met de zorgaanbieder zal
KansPlus in overleg treden met het Menzis Zorgkantoor, conform de
bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen Zorgverzekeraar Menzis en
het Landelijk Belangennetwerk KansPlus. Dit, om waar mogelijk vast te
stellen welke nadere actie er geboden lijkt.
Voorbeelden
Enkele voorbeelden van rechten van cliënten, die soms als 'luxe' worden
gepresenteerd:
- de kosten voor de pedicure van een AWBZ cliënt als deze medisch
geïndiceerd is.
- de kosten van het wassen van het haar van een cliënt, als iemand dat
zelf nu eenmaal niet kan.
- een cliënt die in een appartement van een instelling woont en overdag
zwaar werk doet (bijvoorbeeld tuinonderhoud, houtbewerking), mag van de
instelling een grotere portie verwachten omdat hij meer voeding nodig
heeft. Hij hoeft daar niet extra voor te betalen.
- De cliënt mag van de instelling verwachten dat deze zorgt voor een
volledige keukenuitrusting en dat de cliënt niet zelf een gasfornuis
hoeft aan te schaffen.
- Hetzelfde geldt voor beddengoed en handdoeken. De instelling moet
deze betalen. Ook als de cliënt deze naar eigen smaak aanschaft.
Over KansPlus
KansPlus, Belangennetwerk verstandelijk gehandicapten is dé vereniging
voor mensen met een verstandelijke handicap, hun ouders, broers, zussen
en andere naasten. KansPlus staat mensen met raad en daad bij. KansPlus
behartigt op lokaal, regionaal en landelijk niveau de collectieve en
individuele belangen van mensen met een verstandelijke handicap. En
KansPlus biedt mensen de gelegenheid elkaar te ontmoeten tijdens de
vele activiteiten in het hele land.
Noot voor redacties
Menzis
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter