Royal Haskoning
21-03-2011
Royal Haskoning tevreden over resultaat 2010
Advies- en ingenieursbureau Royal Haskoning heeft in 2010 wereldwijd
een omzet van 335 miljoen euro gerealiseerd. De netto-winst steeg in
vergelijking met 2009 met ruim 60 procent tot 7,6 miljoen euro. De
gezonde solvabiliteits- en liquiditeitspositie vormen een goede basis
voor de toekomst van de onderneming.
De Raad van Bestuur van Royal Haskoning kijkt met een positief gevoel
terug op 2010. Door het ongunstige economische klimaat is de
groepsomzet weliswaar met 6 procent gedaald tot 335 miljoen euro, maar
aan het begin van het jaar werd nog rekening gehouden met een veel
forsere krimp (14 procent). Ondanks het omzetverlies bedroeg het
operationeel resultaat 25,4 miljoen euro (23,2 miljoen in 2009).
Besparingen op de bedrijfskosten en verbetering van de interne
processen hebben een goede bijdrage geleverd aan de
resultaatverbetering. Uiteindelijk kwam het resultaat, na belastingen
en winstuitkering aan de medewerkers, uit op 7,6 miljoen euro (4,7
miljoen euro in 2009). De kasstroom uit operationele activiteiten
bedroeg 29 miljoen euro (15,6 miljoen euro in 2009). Per eind 2010
bedroeg de werkvoorraad 5,8 maanden (eind 2009: 6,7 maanden).
Royal Haskoning heeft in 2010 ruim 14.500 projecten uitgevoerd voor een
breed scala aan publieke en private opdrachtgevers in Nederland en
daarbuiten. De groei van de olie- en gasindustrie (en alle bijbehorende
faciliteiten, zoals terminals en verladingsstations) is belangrijk
geweest voor Royal Haskoning, dat een bijdrage levert in de gehele
logistieke keten.
Zo werd in 2010 de Nakilat scheepswerf in de haven van Ras Laffan in
Qatar geopend, een omvangrijk civiel en maritiem project. Sinds begin
2011 zijn de Arabische landen in toenemende mate het toneel van
politieke spanningen en veranderingen. Royal Haskoning toetst
voortdurend welke invloed deze ontwikkelingen kunnen hebben op de
activiteiten in bepaalde landen en regio's.
Verder heeft de oplevende economie in Azië zich vertaald in betere
resultaten. Royal Haskoning heeft daar een sterkere positie opgebouwd
die geleid heeft tot opdrachten in onder meer de food & beverage en
consumenten industrie. Tevens koos Denemarken onlangs voor een
onderzeese tunnel voor een vaste oeververbinding tussen Denemarken en
Duitsland (Fehmarn Belt). Royal Haskoning speelde in consortiumverband
een prominente rol bij het ontwerp. De bijna 19 kilometer lange tunnel
onder de Fehmarn Belt is internationaal gezien één van de grootste en
uitdagendste bouwprojecten die momenteel in voorbereiding zijn.
Royal Haskoning realiseert zich dat het komend jaar niet gemakkelijk
zal zijn. Met name de vooruitzichten voor de utiliteits- en woningbouw
in West Europa zijn niet goed. Daar komt bij dat overheden in Nederland
en het Verenigd Koninkrijk voor enorme bezuinigingsoperaties staan.
Tegelijkertijd bieden olie- en gasgerelateerde projecten nieuwe kansen
en mogelijkheden. Dat geldt ook voor projecten op het gebied van
energiebesparing en duurzaamheid. Hierbij zoekt Royal Haskoning, in
partnerships, continu naar innovatieve oplossingen voor de vraagstukken
van haar klanten. Naar verwachting zullen hogere groeicijfers
voornamelijk in de opkomende economieën worden gerealiseerd.