Rijksoverheid
Schultz besluit tot circa 4,4 miljard voor grootste wegproject in tien jaar
Nieuwsbericht | 21-03-2011
Het vlaggenschip onder de wegprojecten, de verbreding van de wegen
tussen Schiphol, Amsterdam en Almere kan nog eind dit jaar beginnen. De
honderdduizenden automobilisten op de A1/A2/A6/A9/A10 corridor kunnen
straks ook in de spits goed doorrijden, zelfs met een gemiddeld 30 km/u
hardere snelheid. Het megabesluit daartoe heeft minister Schultz van
Haegen van Infrastructuur en Milieu vandaag getekend.
`In economische topgebieden moeten we investeren. Doorstroming op de as
Schiphol-Amsterdam-Almere is cruciaal voor de ontwikkeling van de
Noordvleugel van de Randstad en daarmee heel Nederland', aldus minister
Schultz van Haegen. De 63 kilometer wegverbreding is een
vernieuwingsslag in stedelijk gebied zonder weerga. Er komt een extra
brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, een bredere Hollandsche Brug, twee
tunnels, een aquaduct onder de Vecht, renovatie van vijf grote
knooppunten en de aanpassing van honderd bruggen en viaducten.
Ter verbetering van de leefbaarheid wordt naast de aanleg van de twee
tunnels, geluidsreducerend wegdek aangelegd en komt er 36 kilometer aan
geluidscherm, waarvan een deel extra verhoogd wordt om de
geluidseffecten nog meer te beperken. Bij de weguitbreiding hoort een
samenhangend pakket van investeringen in natuur, water en fietspaden.
Eind 2011 start de realisatie en wordt als eerste de A10-Oost en de A1
tussen de knooppunten Diemen en Watersgraafsmeer aangepakt. Het gehele
project is gereed in 2020. Met als resultaat een goed bereikbare
Noordelijke Randstad, een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven en
een verbeterde leefbaarheid.
De investeringen in de bereikbaarheid in de Noordvleugel beperken zich
niet tot wegen. Voor de uitbreiding van treinvervoer tussen Schiphol en
Lelystad alleen al, is al eerder 1,4 miljard euro gereserveerd in het
project OV SAAL.
Documenten en publicaties
overzichtskaart SAA-feb-2011
Rapport | 21-03-2011