'Huismerkproducent, de supermarkt kiest op meer dan laagste prijs'
Persbericht van Agro & Co Brabant
VUGHT (21 maart 2011) - Huismerkproducenten kunnen door extra waarde
toe te voegen aan hun product supermarktketens sterker aan zich binden.
Dat vereist specifieke kennis en vaardigheden waardoor een hechtere
relatie met de retailer ontstaat. Creëer een situatie waarin niet enkel
de 'de laagste prijs' de bepalende factor is waarop de retailer je
selecteert. Bevrijd jezelf uit die beklemmende prijsspiraal.
Dat is een van de vele gerichte adviezen die huismerkdeskundige Koen de
Jong doet in het pasverschenen 'Private Label Uncovered; taking
retailer brands to the next level'. De expert is een van de weinigen in
de sector die zijn gedurende 25 jaar opgedane praktijkervaringen in
boekvorm met anderen deelt.
Onevenwichtige machtsverhouding
'Private Label Uncovered' verklaart de wereld van het huismerk en legt
op heldere wijze het spanningsveld bloot tussen supermarktketens,
producenten van A-merken, huismerkproducenten en toeleveranciers. Een
wereld waar partijen het ene moment bondgenoot, en even later elkaars
opponenten zijn. Hoe ga je daarmee om?
Volgens Koen de Jong wordt de relatie huismerkproducent-retailer
gekenmerkt door een onevenwichtige machtsverhouding. En producenten
kunnen zich daar echter gedeeltelijk aan ontworstelen, als ze maar op
de juiste knoppen drukken. 'Verras, maak het verschil. Als jij die
producent bent met goede ideeën, bovendien topkwaliteit levert en
actief meedenkt met de retailer, dan vergroot je de kans dat de keus op
jou valt. Want echt, supermarktketens kijken naar meer dan enkel de
laagste prijs.'
Behalve met adviezen is Private Label Uncovered rijk gevuld met
ervaring en anekdotes die Koen de Jong als manager en later als
consultant heeft opgedaan bij retailers en producenten in Europa. Met
tal van praktijkvoorbeelden geeft dit nieuwe standaardwerk de
afzonderlijke partijen adviezen om hun rol in het productie- en
onderhandelingsproces te verbeteren.
Huismerken, A-merken, Albert Heijn
Voor huismerkproducenten betekent dat snel kunnen reageren op
ontwikkelingen in de markt, goed persoonlijk contact onderhouden met
verschillende niveaus binnen de retailer waar voor jou cruciale
besluiten worden genomen en het ontwikkelen van innovatiekracht.
Producenten van A-merken (Unilever, Proctor & Gamble, Nestlé etc.)
houdt De Jong voor dat ze constant in beweging moeten zijn om
huismerken voor te kunnen blijven. Dus nog sneller innoveren, merken zo
fragmenteren dat supermarktketens niet in staat zijn hetzelfde brede
assortiment met huismerken af te dekken en producten aanbieden met een
korte levenscyclus.
In het slothoofdstuk gaat gastschrijver Loe Limpens in op het belang
van verpakking voor een succesvol huismerk. Limpens was als marketing
manager visual identity in de periode 2001-2009 mede verantwoordelijk
voor de herpositionering van Albert Heijn. In dat proces werd het
AH-huismerk centraal gesteld, waarmee de basis werd gelegd voor de
substantiële groei van het marktaandeel van Albert Heijn.
Gegevens boek
Titel: Private Label Uncovered, taking retailer brands to the next
level (maart 2011)
Auteur: Koen de Jong, met een bijdrage van Loe Limpens
Uitgave: engelstalig, 150 pagina's, full colour
ISBN 978-90-811550-2-1
Het boek is verkrijgbaar via www.iplc.nl
Over Koen de Jong
Koen de Jong (1959) is oprichter van het International Private Label
Consult (www.iplc.nl) en studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus
Universiteit in Rotterdam. Hij was werkzaam in diverse commerciële en
algemeen management functies bij toonaangevende producenten van
huismerken in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en
Nederland. Als consultant werkt hij sinds 2003 voor een groot aantal
producenten en retailers in Europa. In april 2007 publiceerde hij het
boek Private Labels in Europe, trends and challenges for retailers and
manufacturers.
*
Links:
http://www.iplc.nl
Noot voor redacties
Agro & Co Brabant
Noot voor de red
acties (
Razende Robot Reporter