Gemeente Lelystad
Gemeente Lelystad zet sterk in op schoolverzuim
Vrijdag 18 maart 2011
wethouder Willem de Jager
Afgelopen donderdag werd de Dag van de Leerplicht gevierd. Op deze dag
sprak wethouder onderwijs Willem de Jager en de voorzitter van de
landelijke vereniging van leerplichtambtenaren Carry Roozemond over het
belang van het recht en de plicht van kinderen en jongeren om te leren
en het belang van de handhaving van de Leerplichtwet 1969. In het hele
land werden activiteiten georganiseerd met als thema "School? Bekijk 't
eens anders!". Met een diploma op zak gaan jongeren goed voorbereid
hun toekomst tegemoet.
Gemeente Lelystad zet sterk in op het voorkomen van schooluitval, maar
ook op het bieden van een tweede kans aan jongeren die zijn
uitgevallen. Daarvoor is een samenhangende voorzieningenstructuur
opgezet die laagdrempelig is voor jongeren en die perspectief biedt op
een plekje op de arbeidsmarkt. Op de Dag van de Leerplicht zijn een
paar jongeren in het zonnetje gezet die gebruik maken van `Meiden met
pit' en Flevodrome.
Wethouder Willem de Jager sprak in dat kader samen met Carry Roozemond
de vier jongeren over hun opleiding en de kansen die hen vanuit de
projecten geboden worden.
`Meiden met Pit' biedt structuur en uitzicht op een toekomst voor
jongeren die dat helemaal kwijt zijn. Joyce is één van de deelnemers.
Zij zat lange tijd thuis omdat zij halverwege moest stoppen met een
opleiding: "Ik weet dat ik er elke dag om 9.00 uur moet zijn en dat zij
mij helpen om te worden wat ik wil. Ik wil namelijk in de zorg gaan
werken. Meiden met Pit helpt mij daarbij door een goede stage voor mij
te regelen en een goede opleiding te zoeken."
Donna is pas een week bij Meiden met Pit. Ook zij zat thuis nadat ze
was gestopt met haar opleiding omdat deze tegenviel. De mensen van
leerplicht hebben mij toen benaderd en hebben gezorgd dat ik bij dit
traject kon komen. Zij gaan mij helpen om naar een opleiding Mode te
gaan.
Een andere deelnemer vertelde dat hij moest stoppen in het reguliere
onderwijs. Hij had totaal geen idee wat hij wilde worden en daardoor
was hij ook op geen enkele gemotiveerd om naar de school te gaan. Er
is hem de kans geboden om in het project Flevodrome project te
ontdekken dat zijn toekomst niet in de metaal zit maar in een
administratieve richting.
"Meiden met Pit" is een door de gemeente Lelystad met subsidie
ondersteund project voor meiden tussen de 16 en 27 jaar die uit het
reguliere onderwijs zonder startkwalificatie zijn vertrokken en een
steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ze leren opnieuw te ontdekken
zelfstandig de eigen toekomst ter hand te nemen. Meiden met Pit
werken in een creatieve werkplaats aan hun toekomst. Ze gaan aan de
slag met creatieve of technische activiteiten, zoals sieraden maken,
foto's bewerken en/of websites maken. Op de werkplaats krijgen de
meiden begeleiding bij het uitzoeken wat ze kunnen en leuk vinden. Ook
wordt er aandacht besteed aan sociale vaardigheden, zoals omgaan met
tegenslag en het maken van keuzes. De meiden gaan zich ook oriënteren
op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door bedrijven te bezoeken, met
begeleiding aan het werk te gaan of te starten met een geschikte
opleiding.
Het traject Flevodrome is een leer-, werk- en trainingscentrum voor
jongeren die vanwege sociale of maatschappelijke problemen hun
opleiding niet hebben afgemaakt, in moeilijkheden zijn geraakt en/of
niet meer weten hoe verder te gaan. Flevodrome biedt ze een kans om met
eigen handen aan hun eigen toekomst te leren werken. Flevodrome heeft
twee vestigingen, één in Lelystad waar we met hout werken en één in
Almere waar we met metaal werken. De jongeren leren een vak en maken
allerlei producten. Maar bovenal is het leren en produceren een
hulpmiddel om ons echte doel te bereiken: de deelnemende jongeren op
weg helpen naar zelfstandigheid en een betere toekomst.
Carry Roozenmond,voorzitter van Ingrado, vindt de Lelystadse projecten
goede projecten voor jongeren die helemaal buiten het reguliere
onderwijs zijn gevallen. "De kunst en de opgave blijft natuurlijk om
dit soort jongeren op school te houden. Structuur en verbondenheid is
wat deze jongeren nodig hebben. Daarbij is het belangrijk dat er iemand
op school is die de jongeren mist als ze niet meer komen en die
vervolgens de jongere belt met de vraag: waar was je, ik heb je
gemist? Op school moet er gelijk aandacht zijn voor jongeren die
spijbelen."
Ja