Gemeente Lelystad

Gemeente Lelystad zet sterk in op schoolverzuim

Vrijdag 18 maart 2011
wethouder Willem de Jager

Afgelopen donderdag werd de Dag van de Leerplicht gevierd. Op deze dag sprak wethouder onderwijs Willem de Jager en de voorzitter van de landelijke vereniging van leerplichtambtenaren Carry Roozemond over het belang van het recht en de plicht van kinderen en jongeren om te leren en het belang van de handhaving van de Leerplichtwet 1969. In het hele land werden activiteiten georganiseerd met als thema "School? Bekijk 't eens anders!". Met een diploma op zak gaan jongeren goed voorbereid hun toekomst tegemoet.

Gemeente Lelystad zet sterk in op het voorkomen van schooluitval, maar ook op het bieden van een tweede kans aan jongeren die zijn uitgevallen. Daarvoor is een samenhangende voorzieningenstructuur opgezet die laagdrempelig is voor jongeren en die perspectief biedt op een plekje op de arbeidsmarkt. Op de Dag van de Leerplicht zijn een paar jongeren in het zonnetje gezet die gebruik maken van `Meiden met pit' en Flevodrome.

Wethouder Willem de Jager sprak in dat kader samen met Carry Roozemond de vier jongeren over hun opleiding en de kansen die hen vanuit de projecten geboden worden.

`Meiden met Pit' biedt structuur en uitzicht op een toekomst voor jongeren die dat helemaal kwijt zijn. Joyce is één van de deelnemers. Zij zat lange tijd thuis omdat zij halverwege moest stoppen met een opleiding: "Ik weet dat ik er elke dag om 9.00 uur moet zijn en dat zij mij helpen om te worden wat ik wil. Ik wil namelijk in de zorg gaan werken. Meiden met Pit helpt mij daarbij door een goede stage voor mij te regelen en een goede opleiding te zoeken."

Donna is pas een week bij Meiden met Pit. Ook zij zat thuis nadat ze was gestopt met haar opleiding omdat deze tegenviel. De mensen van leerplicht hebben mij toen benaderd en hebben gezorgd dat ik bij dit traject kon komen. Zij gaan mij helpen om naar een opleiding Mode te gaan.

Een andere deelnemer vertelde dat hij moest stoppen in het reguliere onderwijs. Hij had totaal geen idee wat hij wilde worden en daardoor was hij ook op geen enkele gemotiveerd om naar de school te gaan. Er is hem de kans geboden om in het project Flevodrome project te ontdekken dat zijn toekomst niet in de metaal zit maar in een administratieve richting.

"Meiden met Pit" is een door de gemeente Lelystad met subsidie ondersteund project voor meiden tussen de 16 en 27 jaar die uit het reguliere onderwijs zonder startkwalificatie zijn vertrokken en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ze leren opnieuw te ontdekken zelfstandig de eigen toekomst ter hand te nemen. Meiden met Pit werken in een creatieve werkplaats aan hun toekomst. Ze gaan aan de slag met creatieve of technische activiteiten, zoals sieraden maken, foto's bewerken en/of websites maken. Op de werkplaats krijgen de meiden begeleiding bij het uitzoeken wat ze kunnen en leuk vinden. Ook wordt er aandacht besteed aan sociale vaardigheden, zoals omgaan met tegenslag en het maken van keuzes. De meiden gaan zich ook oriënteren op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door bedrijven te bezoeken, met begeleiding aan het werk te gaan of te starten met een geschikte opleiding.

Het traject Flevodrome is een leer-, werk- en trainingscentrum voor jongeren die vanwege sociale of maatschappelijke problemen hun opleiding niet hebben afgemaakt, in moeilijkheden zijn geraakt en/of niet meer weten hoe verder te gaan. Flevodrome biedt ze een kans om met eigen handen aan hun eigen toekomst te leren werken. Flevodrome heeft twee vestigingen, één in Lelystad waar we met hout werken en één in Almere waar we met metaal werken. De jongeren leren een vak en maken allerlei producten. Maar bovenal is het leren en produceren een hulpmiddel om ons echte doel te bereiken: de deelnemende jongeren op weg helpen naar zelfstandigheid en een betere toekomst.

Carry Roozenmond,voorzitter van Ingrado, vindt de Lelystadse projecten goede projecten voor jongeren die helemaal buiten het reguliere onderwijs zijn gevallen. "De kunst en de opgave blijft natuurlijk om dit soort jongeren op school te houden. Structuur en verbondenheid is wat deze jongeren nodig hebben. Daarbij is het belangrijk dat er iemand op school is die de jongeren mist als ze niet meer komen en die vervolgens de jongere belt met de vraag: waar was je, ik heb je gemist? Op school moet er gelijk aandacht zijn voor jongeren die spijbelen."
Ja