Ingezonden persbericht


MaastrichtMap.nl nu meertalig en voorzien van actuele culturele info

Mobiele informatiebron levert belangrijke bijdrage aan gastvrijheid van de stad

Afgelopen december presenteerden Zicht op Maastricht en VVV Maastricht de mobiele website www.maastrichtmap.nl . Bezoekers van de Maastrichtste binnenstad krijgen zo historische én toeristische informatie op hun mobiel. De internationale kunstbeurs TEFAF was voor beide partners een mooie aanleiding om de functionaliteit van de website uit te breiden.

Uitbreiding MaastrichtMap
De nieuw versie van MaastrichtMap is volledig viertalig: naast het Nederlands, zijn er een Engelse, Franse en Duitse versie. Ook de filmpjes in de site zijn in deze vier talen beschikbaar. Sinds kort is ook de informatie van het Maastrichts Uitburo - real-time - in MaastrichtMap op te vragen. Bezoekers kunnen dus op hun mobiel op elk moment opvragen wat er waar in de stad te doen is en hoe laat. Ten behoeve van TEFAF is een aparte informatielaag toegevoegd, die onder andere informatie geeft over de TEFAF Parade en het programma van het duringtefaf festival (deze Uitburo informatie is (voorlopig) nog uitsluitend beschikbaar in het Nederlands.).

Tenslotte is de applicatie onlangs ook in de App Store van Apple als app te downloaden.

Samenwerking Zicht op Maastricht en VVV Maastricht Ondanks de niet aflatende bezoekersaantallen die in het Dinghuis jaarlijks worden verwerkt, is het vandaag de dag onontbeerlijk om informatie digitaal ter beschikking te stellen. Zowel Zicht op Maastricht als VVV Maastricht onderhouden daartoe een website. De sterke vlucht die mobiel internet de afgelopen periode genomen heeft en nog verder zal doormaken, hebben ZOM en VVV Maastricht doen besluiten de handen ineen te slaan voor de ontwikkeling van een mobiele applicatie.

Met een toegankelijke presentatie-combinatie van historische én toeristische informatie, wordt de kwaliteit van dienstverlening aan bezoekers van de binnenstad sterk verbeterd. Zowel historische informatie uit ZichtopMaastricht, als praktische informatie over shoppen, horeca, hotels en parkeergarages kan ter plekke worden opgeroepen. MaastrichtMap werd in december 2010 gelanceerd. Met het uitbreiden van het aanbod in de applicatie zetten beide partners een grote stap voorwaarts in het aanbieden van mobiele informatie aan de bezoekers van Maastricht.

Sinds de lancering werd de website meer dan 7.400 keer geraadpleegd en werden nagenoeg 60.000 pagina's bekeken. Naar verwachting zullen deze cijfers de komende periode een sterke groei doormaken. Al met al een relevante bijdrage aan de service van de stad Maastricht richting haar bewoners én bezoekers.

Zicht op Maastricht
Zicht op Maastricht is de culturele biografie van Maastricht. Verhalen vertellen hoe de stad werd als ze is. Grote verhalen als die uit de schoolboeken. Maar ook een zee aan verhalen van de bewoners zelf: herinneringen. En er zijn foto's, die vertellen meer dan duizend woorden... Zicht op Maastricht is de manier waarop de stad Maastricht en haar erfgoedinstellingen sinds enkele jaren omgaan met haar geschiedenis. Zicht op Maastricht is ontwikkeld door de gemeente Maastricht. Sinds 2010 heeft de BV Limburg de dagelijkse projectleiding over het project. De BV Limburg is een gezamenlijke onderneming van de overheid, het bedrijfsleven, culturele instellingen, particulieren en investeerders. Samen realiseren zij concrete producten en activiteiten van en over Limburg.